Avatar billede Peter Praktikant
07. oktober 2003 - 20:26 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Regler mht at logge folks aktiviteter på internettet?

Hej
Jeg skal have lavet et netværk i en lille andelsforening. Jeg har forhørt mig hos stort set alle udbydere efter en forbindelse jeg kan dele med andre uden for husstanden. Desværre er der åbenbart ingen der tilbyder dette for tiden.
Men TDC fortalte, at de fra nytår begynder at udbyde til foreninger.
Nu er mit spørgsmål så, at hvis vi er en forening og ingen vil hæfte for hvad andre laver af ballade via internetopkoblingen, kan det så lade sig gøre.
Vi er under 10 personer, hvis det skulle være, skal man så logge alt trafik så man kan finde frem til den skyldige i tilfælde af ulovligheder?

Kan det lade sig gøre at dele en internetforbindelse i mellem flere husstande uden at en af husstandende står med ansvaret for hele netværket? Og kan det lade sig gøre uden at logge al trafik hvis man er under et vist antal personer på netværket?

Fortæl mig hvad reglerne er og hvad der er af muligheder.

Før i tiden tilbød tdc at man kunne dele erhvervsforbindelser som en forening og at man endda kunne slippe for at have ansvaret for hele netværket som enkeltperson, men hvem hæfter så hvis der foregår ulovligheder?

Et meget langt spørgsmål, men jeg er virkeligt på bar bund mht reglerne og har sådan set også spurgt lidt før uden rigtigt at få svar.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 08:50 #1
Kom nu, der må da være nogle der ved lidt om reglerne?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. oktober 2003 - 09:17 #2
Jeg ved INTET om regler på området. (so don´t ask)

Men det man normalt logger på, er IP adressen. Så hvis i skal lave noget forenings-internet. Skal forbindelsen vel stå i foreningens navn, med en ansvarlig selvfølgelig, og så skal de enkelte brugere registreres hver især, og have tildelt en fast IP. På den måde kan du altid finde "den skyldige".

Det er jo det som alle udbydere gør. De har "deres net" hvor de har et hvis antal IP'er til rådighed, som de så fordeler, enten fast eller dynamsik, til deres kunder. Her registrere og logger de alt, så man kan finde tilbage til hvilken kunde der har haft hvilken IP på hvilket tidspunkt.

Men det kan man ikke bede eller give "normale" mennesker lov til at holde styr på. Så hvis TDC vil udbyde forenings-internet, så vil jeg mene at det er dem der skal varetage denne funktion, eller sætte udstyr (server) op på lokationen til at gører dette.

Jeg tror bare at det bliver svært at få en udbyder til at lave et alt for stort arb. hvis det ikke drejer sig om mange brugere.
Det du beskriver i gerne vil lave, eksistere jo mange steder idag. Bynet, antenneforeninger mv. Men det er alle installationer hvor udbyderne har økonomisk fordel pga. antallet af kunder. Det vil være en anden sag med kun 10 brugere.

Alt dette er rent gætteri, men bare en mening.

Jeg synes du skal ringe til TDC og forsøge at komme til at snakke med en der virkelig ved noget om det..... ikke bare kundeservice.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 09:24 #3
hej bjuhl, tak for din forklaring.
Jeg kan godt se hvad du mener mht at logge, sådan ville jeg også mene det skulle gøres. Men det jeg gerne ville have var en mulighed for at kunne dele en forbindelse med foreningens medlemmer uden at skulle logge noget da jeg ikke er interesseret i at have en server til at stå bare for at logge aktiviteter.
Jeg ved ikke hvordan TDC har tænkt sig at gøre det når de begynder at udbyde forbindelser til foreninger, vil de give alle offentlige ip-adresser? Det bliver mange ip-adresser.
Men de siger, at man som forening vil kunne købe en forbindelse og dele den med medlemmerne.

Jeg har haft ringet til TDC og fået mange forskellige svar, til sidst bad jeg en om at undersøge det ordentligt og hun vendte tilbage næste dag med besked om at det ikke blev udbudt pt.

Jeg har i mellemtiden talt med Tiscali, de vil gerne lade mig dele forbindelsen ud til de andre (Bredbånd Plus), men det er stadigvæk mig der hæfter for alle på netværket. Da jeg ikke er interesseret i at logge alting, så står jeg lige vidt.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. oktober 2003 - 09:44 #4
Alle brugere SKAL have en global IP hvis du skal "skille" dem ad på nettet. Hvis alle brugere sidder bag en NAT Router, så er der kun en global IP og en der hæfter for alt trafik.
Så løsningen er at give alle brugere offentlige IP'er, men hvis du vil undgå selv at skulle logge trafik, så skal du have en udbyder til at gører dette for dig. Og så er det de begynder at stille krav til antallet af brugere.

Et helt andet problem er at hvis du skal give hver bruger deres egen globale IP, så kan det blive et meget stort problem at lave et netværk mellem foreningens brugere. Normalt har man kun en global IP på et netværk, derefter en router og server, som deler interne IP'er ud til brugerne. Og så står serveren jo og logger hvad de interne IP'er foretager sig. Bag routeren kan du så have et internt netværk, med NAT/Firewall beskyttelse.

Det kan godt være du skal snakke med en der er meget klogere på området end mig. Jeg har kun med små netværk at gører. Som beskrevet ovenfør.
Men kender dog et bynet i en mindre by, hvor det er bygget op efter ovenstående princip. Hvor alle brugere har fælles global IP. Men der er også nogle følgeproblemer med dette.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 09:47 #5
Jeg boede på et kollegium, der var vi 250 personer på netværket. Vi havde en offentlig ip og en server til at logge al trafik. Det er sådan set ikke noget problem. Men jeg tænker mere om man kan omgås dette da jeg ikke er interesseret i at have en server til at stå.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. oktober 2003 - 09:56 #6
Det er der problemet er....

For hvis du vil lave et lokalt netværk, skal du have en Router til at dele interne IP'er ud, og idet du NAT'er, har du flere brugere på samme Globale IP. Ergo er du nød til selv at logge trafik.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 10:06 #7
Det er jeg desværre også kommet frem til, jeg håbede bare der ville være en smutvej. Hvis du kigger på indlægget kl. 19.54 fra kenp i denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/384896
Der siger han, at der er nogle der har lavet en antenneforening og ladet den tegne abonnementet og derved også lade dem hæfte. Efter min mening er det ikke så mærkeligt at de ikke tillader det længere, for ellers kunne en enkelt privatperson jo gøre dette og så lave lige hvad han ville på nettet uden risiko for konsekvenserne.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:34 #8
Du slipper ikke for en server / router mv. hvis du samtidig skal have et lokalt netværk. Det er også den bedste løsning, når det kommer til sikkerhed, stabilitet og hastighed på lokalnettet.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 10:40 #9
Man skal selvfølgelig have en router, men det behøver jo ikke være i form af en server, man kan jo bare købe en D-Link DI 604 til 400 kr.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:47 #10
Ja, men så her du jo ikke styr på hvem der gør hvad.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 11:11 #11
Nej, men det er jeg heller ikke interesseret i. Jeg er interesseret i at finde en måde at fralægge mig ansvaret for resten af netværket uden at skulle logge trafikken. Men det er jeg bange for der ikke findes lige pt. Det kommer der nok heller ikke da det så vil være udbyderen der har problemet.
Avatar billede nicoladen Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:10 #12
Det er rigtigt, at man som forening/offentlig instans kan købe en erhvervsforbindelse fra TDC. De vil så være foreningen/den offentlige instans der kan drages til ansvar for eventuelle ulovligheder.

Og jeg tror ikke du finder nogen teleselskaber der vil påtage sig ansvaret for brugen af kundernes forbindelser.
Avatar billede nicoladen Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:11 #13
de=det
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:54 #14
Enig.

En skal jo stå til ansvar.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 14:58 #15
TDC siger selv at de ikke tilbyder at sælge en forbindelse til vores andelsforening uden der står en person som ansvarlig. For hvis de gjorde, så kunne vi jo bare oprette en forening med det ene formål at udbyde internet til medlemmerne. Hvis der så kom ballade med f.eks børneporno, skulle foreningen så i fængsel?

Selvfølgelig er der ikke nogle selskaber der vil påtage sig ansvaret, men hvordan kan en forening holdes ansvarlig, den vil jo ikke kunne betale nogen erstatning eller noget.
Avatar billede nicoladen Nybegynder
08. oktober 2003 - 15:07 #16
Der vil højst sandsynligt komme et retsligt efterspil. Derved vil TDC kunne frasige sig ansvaret på baggrund og vilkår.
For at have en forening, skal der vist også vælges en formand, holdes generalforsamling osv. Formanden vil derved stå som ansvarlig for foreningen ergo ansvarlig for forbindelsen.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 15:22 #17
Foreningen ville selvfølgelig kunne få ansvaret og ikke TDC, men dem der er krænket, de vil ikke kunne modtage mere end hvad foreningen er god for. Jeg er ret sikker på at en formand ikke hæfter for noget i sådan en forening, i hvert tilfælde kan det let undgås når man laver foreningen.
Avatar billede dover Nybegynder
08. oktober 2003 - 15:35 #18
Jeg kan ikke se noget problematisk i at dele en internetforbindelse med andre. Du kan aldrig være ansvarlig for andres færden uanset om det er i den virkelige verden eller på Internettet; ganske som TDC ikke er ansvarlige for deres kunders handlinger. Og ganske som cykelhandleren ikke er ansvarlig for at nogen slår en gammel dame ned med en cykelkæde købt i hans butik.

Helt analogt kan du se på de sager som antipiratgruppen har måtte frafalde, dette sker når de ikke kan påvise hvilken bruger bag den eksterne IP der har foretaget downloadingen. Det er korrekt at fx antipiratgruppen med fogedens hjælp kan tiltvinge sig adgang til hvad der måtte foreligge af Logs, men hvis der ikke er noget kan du som indehaver af forbindelsen ikke drages til ansvar herfor.

Du kan roligt sætte dit navn på en sådan forbindelse. Du skal dog være opmærksom på at du vil kunne opleve ubehageligheder hvis fx antipiratgruppen registrerer ulovlig aktivitet på ”din” ip. Men det er aldrig noget du kan blive draget til ansvar for.

Hvis man skulle tænke Logging problematikken til ende ville det jo være temmelig meget data du skulle logge. Det ville jo ikke være nok at logge hvilke sider der er besøgt, du ville være nød til at gemme al trafik der gik gennem din forbindelse. Dette ville for øvrigt være voldsomt i strid med registerlovgivningen.

Jeg selv bor i et lille kollektiv hvor vi deler en forbindelse i mit navn, og det har jeg ingen moralske eller juridiske skrupler over.
Avatar billede Peter Praktikant
08. oktober 2003 - 16:17 #19
ok, jeg var ikke klar over det var sådan, jeg troede at jeg automatisk ville blive draget til ansvar for al trafik via min forbindelse selvom det ikke var mig selv men en anden på netværket der havde stået for det.
Hvis det ikke er sådan, så har jeg ingen problemer med at oprette en forbindelse i mit navn.
Avatar billede dover Nybegynder
09. oktober 2003 - 13:43 #20
Nej du kan være ganske rolig, du er jo heller ikke ansvarlig for at din ven kører folk ned når han har lånt din bil. Men du skal som sagt være opmærksom på at du er den første som vil blive "anklaget" hvis det bliver opdaget at der foregår ulovligheder.

Mads
Avatar billede Peter Praktikant
09. oktober 2003 - 15:24 #21
Ja, men så længe jeg hænger på hvad de andre laver, så må jeg jo leve med at skulle være den politiet kommer til. Man må jo så bare håbe at de ikke konfiskerer alt udstyr i opgangen for at være på den sikre side.

Men tak for hjælpen til alle.
Avatar billede Peter Praktikant
09. oktober 2003 - 15:36 #22
det skulle selvfølgeligt have været: så længe jeg ikke hænger på hvad de andre laver, så må jeg.....
Avatar billede Peter Praktikant
09. oktober 2003 - 15:37 #23
kan i ikke alle sammen ligge et svar så i kan få nogle point, det er vist det letteste og bedste.
Avatar billede dover Nybegynder
09. oktober 2003 - 16:45 #24
jamen så mange tak da....

foresten har Gimmenet specialiseret sig i trådløse netværk til andelsboligforeninger. prøv at kontakte dem: http://www.gimmenet.dk/

-Dover
Avatar billede nicoladen Nybegynder
15. oktober 2003 - 10:49 #25
Ellers tak Petter78

Jeg vil ikke have point for noget jeg ikke har svaret på ;)
Avatar billede Peter Praktikant
16. oktober 2003 - 09:26 #26
Ok, men tak for hjælpen til alle.