Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:51 Der er 32 kommentarer og
4 løsninger

Mangler NTLDR!

Heisann...

Har et spørsmål som jeg har forsøkt å få svar på andre steder, men til ingen nytte... Har søkt på 'mangler ntldr' på eksperten, men finner ikke noe som helt passer til mitt problem... Håper noen kan hjelpe, kjenner ingen dataeksperter i nærheten, og vil jo gjerne få min pc i orden...

Paster her noen mailer mellom meg og en fra hjelperdeg.net, som burde forklare mitt problem... (FØRSTE mail nederst!):

>Hei...

>Prøvde å gjøre som du sa, men den vil av en eller annen >grunn bare starte opp fra win 2000 oppstartsdisketter. >regner med dette har samme effekten. så det gjorde jeg, >og det kom opp alternativene om å enten 'setup windows >2000' eller å 'repair', eller 'quit'. Har prøvd både >setup og repair, men denne beskjeden kommer opp da; setup >did not find any hard disk drives installed on your >computer... hva betyr dette, da? hmm... :|

>mvh Silje

> ------- Original Message -------
>
> From : support@hjelperdeg.net
> Date : Sun, 5 Oct 2003 21:27:56 +0200
>
>Hei igjen !

>du kan prøve å starte maskinen med Win 2000 CDen i.
>(boote fra CDen)
>du vil her få opp enkelte valg om feilretting ol. tror >dette kan rette opp i
>feilen

>Hilsen
>Tom E
>Hjelperdeg.net

----- Original Message -----
From: "Silje Storhaug "
To:
Sent: Sunday, October 05, 2003 9:36 PM
Subject: RE: Re: Spørsmål

>Hei! Tusen takk for raskt svar!

>Vel, jeg bruker bare windows 2000 professional >fullversjon.. og jeg har ikke
>satt inn noe
>nytt i maskinen, bare formatert.. noen andre ideer...?
>(Pc'en er omtrent 3 år gammel, en venn av meg satt den >sammen, men han har
>jeg ikke
>lengre kontakt med, så jeg vet ikke helt hvem ellers jeg >kan spørre..)

>mvh Silje

> ------- Original Message -------
>
> From : support@hjelperdeg.net
> Date : Sun, 5 Oct 2003 20:15:27 +0200
>
>Hei !
<Har du brukt gjenopprettings CDen som fulgte met maskinen >får å installere
>Win 2000 på nytt ?
>om det er tilfellet og du har eks satt inn et nytt >skjermkort (eller noe
>annet) vil du kunne få denne feilen fordi gjenopprettings >CDen bare er en
>kopi av orginaloppsettet av maskinen din og IKKE den >fulle installasjon av
>Win 2000.
>du vil da trenge fullverson CD av Win 2000 for å få >installert Win 2000 på
>nytt på maskinen.

>om du prøver å bruke gjenopprettings CDen fra en annen >maskin vil du også
>kunne få opp denne feilmeldingen

>Hilsen
>Tom E
>Hjelperdeg.net

----- Original Message -----
From: "Silje"
To:
Sent: Sunday, October 05, 2003 5:53 PM
Subject: emne: Spørsmål

> Hei!
>
> Har formatert maskinen min og vil installere win 2000 >pro.. (har brukt det
>tidligere). Har installert i DOS, og starter på nytt. Så >kommer meldingen
>\'ntldr mangler\' opp... hva skal jeg gjøre?

Puh, det var alt. Så hva skal jeg gjøre for å få windows 2000 opp og gå igjen? Setter stor pris på svar...

Hilsen Silje
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 16:00 #1
"setup did not find any hard disk drives installed on your computer" kunne tyde på at du har et problem med din harddisk...
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:06 #2
takk for din kommentar.. hva tror du skulle være galt med den, da?

:|
Avatar billede ird Praktikant
06. oktober 2003 - 16:07 #3
Avatar billede anuseren Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:09 #4
Eller  hvis der sidder en diskette eller CD i din computer, så tag dem ud.
Avatar billede ird Praktikant
06. oktober 2003 - 16:09 #5
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:09 #6
Hei, ird.. jeg har lest dem, men tenkte spørre igjen, da dette problemet kanskje var litt annerledes.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 16:10 #7
Normalt er NTLDR filen beskadiget, eller den mangler, man har glemt en diskette i drevet, el.lign, men når setup-programmet siger den ikke kan finde en harddisk, må man gå ud fra problemet ligger fysisk: enten at harddisken er i stykker, kablet er hoppet ud, eller noget i den stil ....?
Avatar billede ird Praktikant
06. oktober 2003 - 16:11 #8
Tror jeg som dig ville formatere skidtet og startet forfra selvom det er trist
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:13 #9
anuseren, ingen diskett i her, nei...

rubbersoul; har sjekket alle kabler og sånt noe, men alt ser ut til å være i orden sånnsett... jeg har to harddisker, skal jeg prøve å frakoble en av gangen og se hva som skjer om jeg da prøver en ny setup?
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:13 #10
ird, alt er jo formatert... :/
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 16:14 #11
Silje; har du tilføjet en ekstra harddisk inden du geninstallerede? så kan dét være problemet.
Avatar billede martin7500 Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:16 #12
Har haft samme problem.. og jeg flyttet alt fra drevet over til en anden computer.. der efter formatert jeg Den hdd det var galt med og så virked det :)

Skal lige siges at inden jeg havde formatert den hdd med fjelen. havde jeg nok formater og instler winxp 10gange på den anden hdd :)
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:21 #13
Det ser ut som at det er et problem med min harddisk, ja..

rubbersoul: Har hatt begge harddiskene fra en stund tilbake, fra første gang jeg fikk installerte win 2000. Dvs, det var ikke jeg som installerte win 2000, men en som faktisk kunne data, så jeg vet ikke hva han gjorde.. kanskje han fikset problemet uten at jeg visste om det?

Martin, hehe, men du vet... jenter og datamaskiner.. i alle fall gjelder det for meg.
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:26 #14
Han som installerte den ekstra harddisken delte den i to (partisjoner), men det ser ut til at jeg bare har C: og D: (pluss R (hvorfor R?), som er min cd-stasjon)..
Avatar billede silje Nybegynder
06. oktober 2003 - 17:52 #15
Okei, nå har jeg forsøkt å starte opp med de kun en harddisk tilkoblet av gangen, men da kommer det opp en feilbeskjed som sa noe om boot.. ble frustrert, hehe, og koblet alt til igjen. Har også formatert på nytt, og prøvd enda en gang å installere på C, men det da kommer beskjeden "setup did not find any hard disk drives installed on your computer" opp igjen.. ååå så frustrert... skjønner jo ingenting annet enn at noe er galt med harddisken.. HJELP! heh
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 09:06 #16
Hvis du har mulighed for at slette de eksisterende partitioner inden installation (ved hjælp af installationsprogrammet), synes jeg du skal gøre dette, og lade windows 2000 installationen oprette en partition for dig.... Har du mod på at prøve det?
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:35 #17
rubbersoul... :)
hvordan kan jeg slette partisjonene ved hjelp av installasjonsprogrammet? Jeg kommer meg jo inn i DOS, så jeg må jo gjøre det derfra...? beklager for alle de dumme spørsmålene.. O_o
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 15:57 #18
Når du starter installationsprogrammet, kan man vælge en disk der skal installeres på. I samme skærmbillede kan man også slette og oprette partitioner...
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:58 #19
Merkelig.. Jeg fikk ikke opp disse alternativene... :|
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 16:06 #20
Se her:
http://www.blackviper.com/Articles/OS/Install2kPro/install2kpro1.htm

Det er punkt nummer 4 jeg snakker om... Hvornår kommer din fejl meddelelse?
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:17 #21
ahh...

Jeg kommer så langt som til; Press ENTER to Continue Setup, R to Repair, or F3 to Quit and reboot the system..

Jeg har prøvd både ENTER og R, men det er DA feilmeldingen kommer, og jeg må restarte!
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 16:18 #22
Men du kan godt arbejde med dine drev i Dos?
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:26 #23
jepp...
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 16:27 #24
Ok nu bliver JEG forvirret! :-) Har du mulighed for at prøve med en anden harddisk?
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:30 #25
hehe. jeg også!

Har ingen andre harddisker som ikke er i bruk... må ut og kjøpe en i så fall, men har ingen penger, om ikke min far kan hjelpe.. hmm...
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 16:33 #26
Hmm ... Jeg er lige nødt til at vende tilbage til dig - er på vej hjem fra arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 16:33 #27
Har du en anden version af Windows du kan prøve at installere?
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:34 #28
okei, takk, blir borte til omtrent klokken 21 (norsk tid)...
Avatar billede silje Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:36 #29
har 98, men det vil den heller ikke..
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2003 - 08:17 #30
Hmm.. Sidder kablerne til harddiskene direkte på computerens bundkort, eller bruger du en anden IDE controller, SCSCI, eller lignende?
Avatar billede silje Nybegynder
08. oktober 2003 - 21:09 #31
direkte på bunnkortet...
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2003 - 14:03 #32
Tjah, jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig mere :-(
Spørgsmålet står som "besvaret" - måske skulle du oprette et nyt, så du kan få hjælp fra andre.. Held og lykke!
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2003 - 14:14 #33
Måske skal du prøve at kigge på disse:

http://www.techimo.com/forum/t76665.html
http://support.microsoft.com/?kbid=255220

Her er en række løsninger relateret til NTLDR problemer:
http://www.wintrouble.net/discus/messages/2237/3403.html

De fleste af artiklerne/diskussionerne er dog relateret til upgrade fra Windows 95/98 - HAR du haft Windows 2000 el. XP til at køre på maskinen?
Avatar billede silje Nybegynder
09. oktober 2003 - 15:16 #34
takk.. :)

Skal sjekke linkene, og se hvor langt jeg kommer...
Har hatt win 2000 installert på maskinen. det var win 2000 jeg brukte rett før jeg formaterte.. men det ble installert av en venn, som jeg ikke lengre har kontakt med.. så jeg vet ikke.. har ikke installert ny hardware etter den tid, så.. og win 2000 fungerte bra, det.

synes du jeg kanskje burde gå til innkjøp av en ny harddisk? eller kanskje nytt hovedkort? og i så fall, hva slags?
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2003 - 16:28 #35
Jeg ville ikke gå ud at bruge penge på nyt hardware, før du ved hvor problemet ligger - og slet ikke nyt bundkort ... Prøv at kigge linkene igennem, og lad mig vide om du finder ud af noget - ellers må vi jo prøve at finde noget mere :o)
Avatar billede silje Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:17 #36
legger inn nytt spørsmål nå.. ^^,