Avatar billede andreasng Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

format og fdisk af hdd

Hejho

Jeg har et mindre problem! Jeg har netop formateret min computer, men af mangel på bedre, med en amitech l*rte boot diskette. Nu er der absolut intet på min com, udover en command.etellerandet og noget andet, men det er lige meget. Hvad nu hvis jeg ønsker at formatere igen, "format c:" kommandoen virker ikke! Kan man eventuelt download en bootdisk som formatere det hele?

Derudover vil jeg gerne lave nogle partitioner, nogle STORE partitioner, ude fra dos af, er det muligt? Hvis ikke håber jeg at det kan gøres fra windows af!

tak for helpen...
Avatar billede nmh Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:07 #1
Hent en windows 98 bootdiskette fra www.bootdisk.com
Du kan så boote, køre fdisk og fjerne alle partitioner.
Nu kan du så efterfølgende oprette de partitioner, du har brug for.
Avatar billede nmh Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:09 #2
Du kan selvfølgelig også lave en nyinstallation af f.eks. win xp, og så undervejs fjerne gamle partitioner, oprette nye etc.
Avatar billede Chewie Novice
06. oktober 2003 - 10:10 #3
do kan også bruge delpart .. det er en del hurtigere end DOS

http://www.russelltexas.com/delpart.exe
Avatar billede nmh Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:11 #4
Læs evt. også her: http://www.eksperten.dk/spm/410205
Avatar billede nmh Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:15 #5
Her er en ældre version af programmet gdisk.exe. Det er en del af ghost-pakken. Det kan bruges til at fjerne alt på en harddisk.
http://www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/gdisk.html
Avatar billede nmh Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:21 #6
Du kan se lidt mer om gdisk her:
http://www.eksperten.dk/spm/384962
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 10:24 #7
Kan du ikke boote fra Windows cd'en og så partionere derfra?
Avatar billede andreasng Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:09 #8
tak for de mange gode besvarelse nmh... du bliver 60 point rigere lige om lift! MEN!!! Efter at have formateret hele moletjavsen, derefter lavet to partitioner på 5000 mb med fdisk, opdagede jeg for det første at mine to partitioner ikke var gyldige drevtyper! (hvorfor det?), det vil sige at jeg ikke kunne skrive dir og så få en liste over ingenting, men jeg kunne godt gå ind på c: og d: ...

En ting til! fdisk gør det kun muligt at lave partitioner inden for 10 gb... men min hdd er på 80 gb. Så hvad sker der med de resterende 70 gb, når jeg har lavet to partitioner på 5 gb???

undskyld al denne vrøvl... men jeg er fortvivlet... eller noget ;-)

(´-´)/  ---tak igen
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:26 #9
Hvilken windows version vil du ende med at installere?
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:29 #10
Du kan hente en opdateret Fdisk her:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede nmh Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:40 #11
Du skrev dine partitioner ikke var gyldige drevtyper.
De kan først bruges efter du har genstartet og derefter formateret.
Den nye version af Fdisk, som du kan hente, vil forhåbentlig kunne se hele disken.
Hvis du vil ende med at installere win 2000 eller win xp, kan det hele som sagt laves under installationen.
Avatar billede andreasng Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:42 #12
1: jeg vil først lave tre partitioner... 5000 5000 og 70000

2: Så vil jeg installere 98 (så jeg kan spille alle mine gamle spil)

3: så vil jeg installere xp (så jeg ikke er helt bagefter)

...

4: Når jeg har genstartet, er mine drev ikke gyldige... skal jeg formatere de to partitioner før jeg kan bruge dem... hmmm OK, det gir mere mening så!
Avatar billede nmh Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:51 #13
ja, du skal formatere, inden du kan lægge noget ind på dem.
Avatar billede nmh Nybegynder
20. marts 2004 - 22:26 #14
Jeg faldt over dette igen.
Hvordan gik det så? Fik du det til at virke?
Avatar billede andreasng Nybegynder
04. september 2008 - 19:10 #15
...wow