Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:54 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Oprettelse af mappe

Hej Eksperter

Er lidt i tvivl om dette spørgsmål hører til her men nu kommer det alligevel...

Jeg vil gerne lave en mappe på min hjemmeside, hvor man har adgang til diverse sager uden at jeg skal linke til de enkelte ting - men hvordan gør jeg....svært at forstå så se her http://www.leech.dk/

Jeg vil gerne lave en mappe der fungerer således. Har prøvet at oprette en mappe i roden af mit domæne og så uploadet forskellige ting hertil - men så ved jeg ikke hvordan jeg får adgang til dem.

Håber I forstår hvad jeg snakker om og at I har en løsning ;)
Avatar billede htm Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:03 #1
Hvis du ligger på en apache server er det nemt at slå til.

Smid dette i en fil:
Options +Indexes
kald den så .htaccess

Smid den så op på dit webhotel i den mappe du ænsker skal være filoversigt.

Du opretter en fil der hedder .htaccess ved at bruger notesblok og skrive ".htaccess" i filnavn og vælge alle filer i filtype. husk " omkring!
Avatar billede htm Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:05 #2
Du kan tjekke om du ligger på en apache server her: http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccessintro/
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:10 #3
Jeg fik følgende resultat:
Server: Microsoft-IIS/5.0

øvøv kan man gøre det ved denne slags servere?
Avatar billede htm Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:28 #4
Hmm det ved jeg ikke, kender ikke IIS ret godt, men umiddelbart vil jeg sige nej hvis du ikke har adgang til serveren!

Men har du en mappe, hvor du har smidt en masse filer? uden nogen index-fil?
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:32 #5
jeg har en mappe hvor jeg har smidt to filer i bare for at prøve men det virker ikke. og der er ingen index-fil
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:33 #6
for så skal jeg vil til at linke fra index-filen og til de forskellige ting
Avatar billede htm Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:33 #7
Ok og den giver dig fejl?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:33 #8
Der er jo åbenbart tilladt med 'Directory listing' på din server så du opretter ganske enkelt bare din nye mappe og lader være med at lægge nogen Index, Default (.htm .html .asp .jsp osv) side ind i den mappen.
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:34 #9
ja får bare: You are not authorized to view this page
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:35 #10
bojohansen: jeg har oprettet en mappe uden index, default sider i mappen
Avatar billede bojohansen Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:37 #11
Hmmm. det var da underligt, jeg var da ellers sikker på at directory Listing galdt for hele websitet.

Du kan kontakte din hotel udbyder og bede dem om at sætte directory listing på hele dit site, eller hvis du har adgang til ASP og File System Object kan du selv skrive et script som lister alle filer i en mappe.
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:40 #12
hvad betyder directory listing helt præcis?

Tror jeg kontakter mit webhotel...
Avatar billede htm Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:42 #13
Det betyder at der bliver listet de filer der ligger i mappen, i stedet for bare og vise en fejl.
Avatar billede henni80 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:43 #14
ahh ok
Avatar billede bojohansen Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:43 #15
'Directory Listing' betyder jo 'Mappe Listning' som vil sige at hvis der ikke er nogen Index,Default side så Lister den bare alle filer som er i mappen.