Avatar billede tax Nybegynder
04. oktober 2003 - 19:34 Der er 15 kommentarer

8gb grænse på stor disk

Jeg har installeret en 18GB harddisk i en gammel thinkpad 560X notebook.

Den kører med den "nyeste" bios, så det kan ikke løses ved en biosupdate.

BIOS detekterer disken som 8GB stor.

Hvorledes kan jeg udnytte resten af disken. Er der en slags fdisk program der kan omgå grænsen.

Jeg ved at windows 2000, linux osv kan dette, men jeg er tvunget til at bruge windows 98.

Er det noget partition magic måske kan hjælpe med?

På forhånd tak.
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2003 - 19:50 #1
Fdisk, opret primær partition på 8 GB, derefter opretter du et logisk drev på resten af disken.
Avatar billede hub Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:08 #2
Hvilket fabrikat er der tale om? De fleste fabrikanter har lavet et lille prog der laver et disc-overlay på disken og dermed "snyder" bios, så hele disken kan anvendes i sin fulde udstrækning..
Avatar billede tax Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:11 #3
Jeg tror det er toshiba
Avatar billede tax Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:13 #4
Disken er pakket langt ind i maskinen, og jeg vil ikke skille den ad igen. :)

fromsej: fdisk vil kun oprette logiske partitioner på en extended partition. Og alligevel detekterer fdisk kun disken som 8gb
Avatar billede hub Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:21 #5
http://www.toshiba.se/welcome.html  Prøv om ikke du kan finde noget her--de kræver en del oplysninger om maskinen etc før man kan komme videre i texten..
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2003 - 20:24 #6
Thinkpad, er det ikke IBM?
Det trick med Fdisk virker sommetider alligevel.*S*
Avatar billede hub Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:27 #7
Jo, Thinkpad er IBM, men som regel er det på disken man skal lave "tricket" uanset maskinens fabrikat..
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2003 - 20:29 #8
Hub>>Det ved jeg.*S*
Og efter at have læst spørgsmålet igen, er det også en nytteløs oplysning.
Avatar billede tax Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:44 #9
Jeg har en primær partition på 1G
fromsej: Vil det sige at jeg skal oprette en extended på 7GB og så oprette et logisk drev på denne? Hvordan får jeg så den til at være større end 7G (jeg skulle have ~17 til rådighed)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2003 - 20:48 #10
Prøv at oprette de logiske drev i procent i stedet for.
Sørg for at ingen af dem bliver over 8 GB, som er grænsen, det er en klodshans løsning, og jeg garanterer ikke for at den virker.
Har du overvejet om en BIOSopdatering kan hjælpe i stedet for?
Avatar billede tax Nybegynder
04. oktober 2003 - 21:18 #11
Jeg har den seneste bios der er frigivet installeret.
Avatar billede nemo2000 Nybegynder
05. oktober 2003 - 00:31 #12
Gør det at du opdeler hdd'en i procent så er du sikekr på at det virker...
Avatar billede ebe Praktikant
05. oktober 2003 - 10:51 #13
prøv seagate diskwizard fra deres supportside. det er et forsøg værd.
Avatar billede here35 Nybegynder
05. oktober 2003 - 11:14 #14
Hvis din BIOS kun kan se 8GB, så har du et problem med at få brugt alle 18GB under win98. win98se burde kunne se alle 18GB, du kan jo prøve at lade partiton magic (hvis du har den) lave 2 partitioner 1 på 8GB og en på 10GB. så formaterer og installerer du win98 på den på 8GB og ser om win98 ikke kan se den anden partition når win98 er installeret.
Avatar billede tax Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:19 #15
nu skilte jeg dyret ad.

Harddisken er en toshiba hdd2934