Avatar billede tkmbh Nybegynder
30. december 2000 - 19:58 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Overclockning Celeron 450Mhz

Jeg vil gerne overclocke min Celeron processor på 450Mhz. Jeg kan ikke finde noget sted i min Bios hvor jeg kan ændre på de der 100 x et eller andet f.eks. 4,5 for at få en 450Mhz. Jeg kan heller ikke finde noget sted hvor jeg kan ændre på spændingen.
Der er et enkelt sted på bundkortet hvor jeg kan flytte nogle jumpere. Den ene er til rammene. Den anden har jeg prøvet at fytte og i den ene stilling kører den 400 den næste 450 (nuværende) og den sidste 500Mhz. Den kan godt starte op med 500Mhz men når den så er igang med at starte windows op (win 98) går den kold.
Avatar billede netfest Nybegynder
30. december 2000 - 20:15 #1
det kommer and på hvilket bundkort du har om det er godt eller dårligt til det. på et bundkort som mit stiller man bar mult. f.eks har jeg en 500 MHz
hvis den skal køre 600 sætter jeg bare mult. til 6.0 istedet for 5.0
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2000 - 20:17 #2
Din såkaldte 450Mhz Celeron er allerede overclocket (hvis det er en celeron)...
Alle celeron er født til at køre et antal (3 - 3,5 - 4 - 4,5) gange 66,66 Mhz..
Dvs at Celeron\'er ender op på
366,400,433,466,500, men ikke på 450 (normalt)

Det man gør ved en Celeron er at ændre FSB hastigheden....din lyder som en 400 Celeron (6x66,66Mhz)
Som allerede er blevet \"trimmet\" til 6x75=450Mhz..
Den sidste indstillingsmulighed er formodentlig 6x83,?Mhz=500Mhz...

Mange systemer tåler ikke at køre 83Mhz på \"bunden\", Især fordi det piner PCI bussen fra
0,5x66,66=33,33Mhz op på  41,5Mhz...

At køre \"deroppe\" kræver topkvalitet i alle systemets komponenter...og virker det ikke, så er det uhyre vanskligt at sige hvilken del der er den \"svage\"...
...I praksis ikke besværet værd, når nye stumper er så billige som de er...

...de snart \"legendariske 300 Celeron tålte at blive stillet fra 66,66Mhz helt op på 100Mhz
Derved blev PCI hastigheden automatisk reguleret ned på 1/3x100=33,3Mhz, og dermed var det \"kun\" CPU\'en som reelt blev presset.

...det kunne selvf. også være sådan en du har, men mit første gæt er mest sandsynligt

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2000 - 20:19 #3
>>netfest...en Celeron er \"multiplier locked\"...
det er kun på AMD processorer (og intel op til 166Mhz) at man kan rette multiplier. :-/
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 21:00 #4
teknik>> det passer ikke, min P2 300 kunne da gå fra 2x til 4,5x multiplier, min P200MMX kunne da også gå fra 1x til 3x

Men ok det ville være kanon hvis man kunne ændre multiplier på sin P3!!!
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2000 - 21:57 #5
>>Cyberesben...ok de er måske enkelte undtagelser,i området 166-300Mhz, men for de 95-99% af processorernes vedkommende, så er mit \"postulat\" om \"multiplier locked\" korrekt.
Og at du kunne clocke din 200MMX ned på 66Mhz er jo også interessant...men er det = \"unlocked\"?

I det her tilfælde - 400Mhz Celeron
- der er disse få \"heldige eksemplarer\" imidlertid fuldstændigt irrelevante...

For du har vel ikke også haft diverse Celeron\'er, som kunne ændre multiplier...
jeg har da helt sikkert ikke hørt om nogen...

Men \"Tom\'s\" havde vist fået neglene i nogle enkelte \"ulåste\" Coppermine...så der findes da også PIII uden \"lås\"....men det er egentlig heller ikke særlig relevant her ;-)

-----------------------------------------------------------
...Jeg syenes vi \"mødes\" påfaldende hyppigt
...checker du simpelthen alle mine svar ? - for så kommer vi da til at høre en del til hinanden ??
...eller er du bare mere \"aktiv\" for tiden ??
Du var en af de første jeg checkede da jeg kom til Eksperten...
pga. din  top 10 placering, og dit rimeligt informative mini-site

Jeg mente at din \"hovedgade lå ovre i Web-side produktionen..det er da heller ikke meget du har ladet høre fra dig i de lidt \"simplere\" kategorier som fx. win95/98 det sidste ½ års tid.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 22:00 #6
teknik>> jeg kunne få min P200MMX op på 2,5*83MHz så det er da OK

OK ja der er en øvre grænse, men der har ik været nogen nedre grænse før jeg fik min P3!

teknik>> det er fordi at her i ferien har jeg tid til eksperten, det har jeg normalt ik!
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2000 - 22:21 #7
ja 2,5x83=209/210mhz lyder jo ikke af hulens meget mere end de 3x66,6 men i det virkelige liv, der rykker 2,5x83 jo rimeligt meget me\'r! giver jo 10-15% ydelses forbedring eller så\',
selv om CPU-clock kun øges med de ca. 5%

Så du har ret det er abolut OK!!!

At mange af P166MMX så kunne køre 3x75 eller 3x83... det var jo også OK
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 22:48 #8
EHM! p166mmx kørte sgu da 2,5*66
Avatar billede krusell Nybegynder
30. december 2000 - 22:58 #9
http://www.eksperten.dk/spm/40877
Ikke at jeg synes i skulle fortsætte med at hjælpe, men spørgsmålet er altså fortsat her...
Avatar billede tkmbh Nybegynder
30. december 2000 - 23:01 #10
Jeg har lige fundet ud af hvordan det foregår så hvis der stadig er nogle med gode ideer er de meget velkomne til at skrive.

Avatar billede krusell Nybegynder
30. december 2000 - 23:04 #11
Sorry tkmbh.
Du skal nok få hjælp, men bare husk til en anden gang. Kun et spørgsmål
Og vi kan ikke komme videre før du giver lidt mere info. F.x. mobo\'et
Avatar billede tkmbh Nybegynder
30. december 2000 - 23:17 #12
Undskyld men hvad er mobo´et?
Avatar billede krusell Nybegynder
30. december 2000 - 23:24 #13
Mobo\'et = motherboardet = bundkortet.
Men det er ligemeget, havde ikke læst dit sidste spørgsmål ordenligt, har set det nu.
Kender bare ikke dit mobo særligt godt og www.ivill.com ser sgu lidt sjov ud i min browser :-) *g*
Avatar billede teknik Juniormester
31. december 2000 - 15:17 #14
>>cyberesben, ja men der kunne man godt sætte Multiplier op på 3...den var ikke \"Locked\"...get it??
De rigtige \"sss\" mærkede P166MMX var næsten lige så OC venlige som fx. en 300Celeron
4x66=  166MMX@266  men der var mere bid i de 3x83=  166MMX@250