Avatar billede hijklm Juniormester
30. september 2003 - 23:03 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Hvad og hvor skal jeg købe digicam?

Jeg har i øjeblikket et gammelt HP Photosmart 318 som ikke leverer ret gode billeder.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig et hightech digicam hvor man kan indstille på alle tænkelige ting.
Det skal helst have:
- Min. 3x optisk zoom
- Min. 2 Mp.
- Lukkerhastighed ned til 1/1000 s.
- god batteri-tid

Det må gerne være brugt, faktisk skal det helst være brugt. Jeg har nemlig ikke alt for mange penge at købe det for.

Kan I hjælpe med at finde det kamera?
Er der evt. nogle gode foto-steder hvor jeg skal lede?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. september 2003 - 23:05 #1
Her kan du sammenligne kameraer og læse gode reveiws og andet

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Avatar billede jewler Nybegynder
30. september 2003 - 23:09 #2
Prøv:
http://www.digital-fotografering.dk/

Her er links til det mest nyttige!
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
30. september 2003 - 23:10 #3
jeg har selv et Canon IXUS v3. Og det er tager canon gode billeder :)

http://www.digital4u.dk/ er ret billige
Avatar billede zhark Nybegynder
30. september 2003 - 23:34 #4
Du vil nok komme op i små 3000.00 hvis du skal have et ordentligt kamera, med mange manuelle indstillinger og ca. 3M pixel, men så er der også lidt forskelligt at vælge mellem. F.eks. Canon PowerShot A70
Her kan du se meget om det (flere sider):
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70.html
Avatar billede hijklm Juniormester
30. september 2003 - 23:51 #5
Avatar billede zhark Nybegynder
01. oktober 2003 - 00:31 #6
Det er da bestemt også OK, håber du finder et billigt, meeen... nu er digitale kameraer jo dog (tros alt) ret nyt og under stadig udvikling, at forvendte den slags brugt/billigt er LIDT naivt - undskyld.
De 2 kameraer du henviser til tager ikke bedre billeder end flere andre til ~ 2800,00 men: Der er dog ultra zoom (10x optical), hvis du mener det dit behov, så skal du naturligvis købe et sådan.
Avatar billede hijklm Juniormester
01. oktober 2003 - 00:41 #7
Jeg forestiller mig bare at kameraer i størrelsen som Canon Powershot A70 ikke kan tage lige så gode billeder som f.eks. Fuji Finepix 5000 S. Men det er måske forkert?
Der findes jo masser af kameraer i størrelsen a la Powershot A70....kan man få lidt hjælp til hvilket man skal vælge hvis man gerne vil tage krystalklare billeder og have kamera nok til at lege amatør-fotograf? Vi snakker en maks. pris BRUGT på 2.000 kr.
Avatar billede zhark Nybegynder
01. oktober 2003 - 01:12 #8
Størrelsen på et kamera har meget lidt med billed kvl. at gøre!
Det er linsen kvl. (lysfølsomheden, helst et lavt tal som ~ 2), så er der CCD en, altså chippen (fortæller de ikke noget spec. om), men der er desuden masser af software i et digitalt kamera, der borger et mærkevare for kvl.
3x optical zoom  har de fleste (bedre), digital zoom bør du ikke regne med, det bliver hurtigt ret grovkornet. Men flashen betyder meget, ingen tvivl om at den flash på Finepix S5000 er bedre end de fleste, idet den hæves og desuden sidder lige OVER linsen. Uanset såkaldt rødøje funktion, så er det et problem og kan generelt kun løses ved en løs flash, en del digitale kameraer kan jo påsættes en flash, som de fleste analoge kameraer kan.
Nu er digitale kammeraer jo in som "peg og skyd", men de kommer jo efterhånden frem mere ala de "gamle" analoge kameraer. S5000 er jo der hen ad, jeg tvivler bare mega meget på et sådan kan købes billigt/brugt. Det med 10X zoom gør ikke kameraet bedre... i andre hensender end, ja - man kan jo zoome ind på Mary og Frederik, men indendørs betyder det jo intet.
Avatar billede zhark Nybegynder
01. oktober 2003 - 02:09 #10
Jeg skal iseng NU! http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
Steve's har for de fleste kameraer en KÆMPE gennemgang, med ALT.
Her om HP812 er der 5-6 sider, hvor også alle menuer gennemgåes.
Nu er der også noget der hedder "design" og vi er (heldigvis) forskellige.
Generelt er der ikke den store forskel i billed kvl. indenfor mærkevarene, man må sammenligne 3M med 3M - 4M med 4M pixel (pris/design osv.) jeg skal iseng ZZzzz
Avatar billede clauspersson Nybegynder
01. oktober 2003 - 10:09 #11
Avatar billede zhark Nybegynder
01. oktober 2003 - 15:05 #12
Her er et (af de lidt dyrere 4M pixel), det er svært at anbefale, for altså de store firmaer (Canon, Olympus, Kodak, Nikon, HP m.fl.) sender ikke noget hø på markedet, det har de ikke råd til! Er man i 3M pixel klassen er det ofte et spørgsmål om design, betjening der afgør valget.
En ting jeg vil fremhæve er det med flashen, som du ser på dette link af Canon G2 kan der sættes en flash på, bruges kameraet meget til fester/portræt (indendørs) er den mulighed meget værd, sådan en høj flash direkte over linsen er mega bedre end den indbyggede, ikke mindst i forbindelse med røde øjne.
Men det er jo ekstra tilbehør... ligesom nogle f.eks. Nikon også kan monteres med ekstra linser/filter osv. Mener også den slags muligheder kan findes på 3M pixel kameraer i en del billigere udgaver. Jeg anser 3M pixel for nok til de fleste, idet man kan få super flotte foto udprintet i hvert faldt i str. 5A+ mon ikke det er nok til langt de fleste?
Der er jo den forskel på digitale i forhold til analoge at det er pixel der afgør hvor store (flotte) foto der kan laves!
Jeg kender en der købte et (dyrt) 5M pixel kamera, som stort set kun bruger det til små billeder (mail og PC) og udprint på små eller MAX. 15x10cm foto, han gav 11.000 og - ja det er altså lidt til grin. Køber man et sådan er man proff. eller... pralrøv.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587954
Avatar billede hijklm Juniormester
01. oktober 2003 - 17:11 #13
Jeg har som sagt kigget på Qxl efter brugte modeller. Derudover har jeg tjekket Den Blå Avis og Gul & Gratis.

Men er der ikke nogle foto-sider hvor de har en brugt-handel? (det ville jo være for fedt at finde prof-udstyr til få penge)
Jeg tror det hedder SLR-kameraer, det jeg er ude efter, altså hvad angår selve kameraets størrelse.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
04. oktober 2003 - 21:31 #14
Hej hijklm :)

Jeg vil anbefale dig at vælge et af de kendteste mærker: Canon, nikon, sony, olympus, minolta, fuji .... og så find ud af hvor mange penge du vil bruge på det, find et kamera fra hver producent i dette prisleje og stil dem op "side-by-side" på dpreview.com. Kig på specifikationerne (og selvfølgelig også størrelsen og udseende) og vælg!.  Lad være med at spekulere for meget, køb og vær' glad - alle kameraer har dårlige sider.

mht. brugte kameraer... tja... der er ikke et stort marked for dette, og i mange tilfælde kan det bedst betale sig, at købe et helt nyt fra tidligere anbefalet gunstiger.de eller f.eks. shopman.dk (har jeg gjort).