Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 16:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Blokering af Mac-computere

Er der nogen der ved, hvordan man vha. php kan blokere for Mac-brugere på en hjemmeside?

Mads
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. september 2003 - 16:58 #1
hvorfor dog blokere for mac-brugere?!? Underlig tanke umidbart..
Men det kan ikke lade sig gøre udelukkende ved hjælp af PHP, da PHP på intet tidspunkt får informationer om brugerens hardware eller software uden du selv sender det.. Det eneste du kan se via nettet er afgangsforløbet til din side..
En løsning skal laves med lidt hjælp fra en JS script.. !
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 17:02 #2
Begrundelsen er at det er til en side som sladderbladene (specielt Se og Hør) er yderst interesseret i. Stort set alle disse blade bruger Mac...:-)

Mads
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. september 2003 - 17:32 #3
Du kan jo se hvad der står i User-Agent, der står ofte hvilket OS der benyttes. Men det er jo helt frivilligt hvad klienten sender som User-Agent, så det er ikke noget du kan stole på.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. september 2003 - 17:43 #4
ja, du kan selvfølgelig se om $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] indeholder ordet MAC.. Men som myplacedk også siger, er det op til browseren om den bliver sendt med..
Her ud over syntes jeg egentligt ikke det er en skide proff løsning ;)
Avatar billede googolplex Novice
30. september 2003 - 17:49 #5
Du kan eventuelt blokere for diverse IP-adresser, men det kvæver at dem du vil blokere bruger faste IP-adresse og at de ikke gemmer sig bag en annonym proxy-server...
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 17:50 #6
hvad er så en proff løsning? :-)

Lige en anden ting... hvis man nu skriver på en hjemmeside at fx Se og Hør forbydes adgang til undersiderne og at disse i så fald vil blive retsforfulgt.....kan man det?
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 17:50 #7
leve for Wget ;) (vil gerne se jer blokke for Wget - kan man selv bestemme user-agent-string så vidt jeg husker)

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 17:51 #8
sæt et password på - så kan de ikke komme ind ;)
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 17:53 #9
Jeg har allerede blokeret for en del ipadresser...blandt andet alle Allers adresser. Dette bevirkede at de FIRE gange på 45 min prøvede at komme ind på siden...held:-) og mindsandten om ikke Se og Hørs Advokatfirma var inde på siden 4 min efter Se og Hør fandt ud af at de ikke kunne komme ind...underligt
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. september 2003 - 17:54 #10
også det jeg ville frem til.. Altså at uesr-agent-stringen er browserafhængig..
Og ved da ikke hvad en proff løsning ville være.. Så ville jeg nok ikke sidde her, men i stedet et omhandlende computersikkerhed osv.. For så ville jeg da kunne score kassen.. ;D
Og det er da heller ikke mig der har fået den tossede ide.. Men kan da se at det ikke er en holdbar løsning.. ;)
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 17:54 #11
ingen password desværre...folk skal jo også kunne læse hvad der står på siden jo:-)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. september 2003 - 17:55 #12
hvilken side er det der er SÅ speciel ?!? :D
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 17:56 #13
der skulle stå "..uden held:-)" selvfølgelig...og ikke bare "held:-)"...
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 17:57 #14
hvilken side snakker vi om - side sladderblade ikke må komme ind, men alle andre skal kunne

Morten
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 17:58 #15
Det er Jens Romundstads hjemmeside (http://www.bikerjens.dk)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. september 2003 - 18:31 #16
alle må da kunne se at det ikke holder nogle steder hen.. Hvis du endelig har blokeret dem, tager de da bare den bærbare med hjem og arbejder hjemmefra.. Sværre er det da ikke.. :D
Jounalister arbejder hele døgnet.. Selv når de sover.. så tror det er den forkerte løsning du har valgt.. desværre..
Du kan ikke lave en hjemmeside, som indeholder data bestemte (uidentificerbare) personer ikke må få lov at se.. sådan er nettet nu engang..
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 18:42 #17
Ja jeg er jo ikke dum! :-) selvfølgelig kan de da bare arbejde hjemmefra, bruge anonyme proxyer osv...ideen bag det hele der såmænd bare at pisse dem af og gøre det mest muligt besværligt! Hvis nu alle skulle godkende at de ikke vare journalister ell. lign. inden de kommer ind på siden....så er man vel ud over problemet med at blokere?
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 18:49 #18
...og når man så kan se at de alligevel har været inde at kigge...så kan man jo sagsøge dem...ligesom de har sagsøgt Jens for at der var brugt nogle billeder på hans hjemmeside, der var taget fra sh-online.dk....altså når Se og Hør går i små sko må de jo få igen på samme måde...
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 18:54 #19
du kan lave en splash-screen (en side man kommer ind på først - men lidt PHP kan du lave det så alle filer skal vise denne først) der siger noget i stil med "Biker Jens kan ikke holdes til ansvar for de skrevne ting på denne side" (er ikke advokat - ej heller ved jeg noget om det, så formulering skal nok være anderledes)

Morten
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. september 2003 - 19:45 #20
Når nu mit svar er afvist, så ville det være en god ide at sige hvorfor. Mig bekendt findes der ikke noget bedre svar på netop det spørgsmål, og så er det jo ikke nemt at komme videre.
Avatar billede md7953 Nybegynder
30. september 2003 - 19:53 #21
Sorry...jeg har ikke helt fattet det der system med pointgivning endnu. Hvis du gerne vil have nogle point må du lige skrive det igen!

Mads
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 20:22 #22
lægger også lige et svar

du kan læse www.ebruger.dk/faq/ for at få lidt indsigt i hvordan E virker

Morten