Avatar billede oktober Nybegynder
30. september 2003 - 15:58 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Printer delnings problem

Jeg har en HP Laserjet sat til min stationære computer.
Denne computer kører med "WindowsXP pro" og er sat til et nætværk med ca 250 brugere.

Min anden computer en bærbar. Kører lige Ledes med "WindowsXP Pro" og er sat til det samme nætværk.

Jeg har delt printeren og kan udskrive fra begge computere.

Mit problem er nu, at alle andre også kan udskrive på min printer. (hvilket de selvfølgelig ikke skal kunne)

Og nej, Det fungerer ikke, som i "Windows 2000" hvor man kan vælge fanebladet Sikkerhed under Egenskaber for printer. og her fra vælge hvem der skal have rettigheder til min printer. (Det findes simpelhen ikke)

Hvordan gør man i "Windows Xp Pro" ?
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
30. september 2003 - 15:59 #1
Hvis du højreklikke på printer ikonet, vælger Deling... og fanen Sikkerhed, er det så ikke der du vil hen??
Avatar billede oktober Nybegynder
30. september 2003 - 16:02 #2
>>>Puppetmaster: Hvis du læser spørgsmålet igennem så skriver jeg at det ikke fungerer på denne måde i WindowsXP, hvis det var så enkelt ville jeg ikke engang spørge.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2003 - 16:04 #3
Selvfølgelig har du den mulighed. Den er åbenbart bare skjult, hvilket er en funktion i Windows XP.

Jeg kigger lige på, hvordan den vises.
Avatar billede oktober Nybegynder
30. september 2003 - 16:13 #4
jeg har disse mulige faneblade under printer deling/egenskaber: generalt , Deling, porte, avanceret og farvestyring samt en side med link til HP´s hjemmeside.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2003 - 16:44 #5
Tja - du mangler så "Sikkerhed".

Jeg har nu, siden jeg skrev sidst, rodet rundt i en af vores XP´ere, samt på nettet, for at finde den sata.. indstilling.

Jeg er 95% sikker på at jeg har læst et lignende spm. her på E. for ca. 1 år siden, men jeg kan dæleme dundremig ikke finde noget om det.

Dog er jeg stødt på forskellige interessante ting.

Prøv at gå i kontrolpanelet, under brugerindstillinger. Vælg bruger konti (vælg "Klassisk" visning i venstre side, hvis du har XP´s opsætning slået til).
Dobbeltklik på dit brugernavn, og se på faneblad 2 om du har fået frataget nogle rettigheder.

Du kan også være udelukket fra at se sikkerhedsindstillinger, hvis du er styret overordnet, og man benytter de såkaldte "Group policies".

Sidst, men ikke mindst, fandt jeg rimelig nemt windows egen beskrivelse af opsætning og begrænsning af netværksprintere.

Start -> Hjælp og support -> Print og fax -> print i netværk -> deling af printer. Herunder finder du alle de ting du kan tænke dig at spørge om - men ingen beskrivelse af, hvorfor du ikke har et "Sikkerheds" faneblad.

Jeg leder videre, men har desværre ikke mere tid i dag. Forhåbentlig kommer der nogle andre forbi, der kan huske det.
Avatar billede mitte Nybegynder
30. september 2003 - 16:44 #6
Under fanebladet Deling er der en knap nederst på siden: Sikkerhed. Derefter får du adgang til at sætte op, hvilke grupper i netværket, der har adgang til hvad ... her kan du sætte dig selv til at være den eneste (hvis altså du er administrator på printerserveren, som printeren er tilknyttet) ...
Mitte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2003 - 16:47 #7
Interessant, hvis det er på "deling" fanebladdet. Så er det afgjort ikke samme XP Pro version/visning som jeg har.

Men det viser så igen, hvor irriterende det er med flere udseender af samme version.
Avatar billede oktober Nybegynder
30. september 2003 - 17:06 #8
fandt selv svaret: det er som følger: start Explorer (stifinder) gå ind i Funktioner>Mappeindstillinger>Vis - under Filer og mapper fjerner du fluebenet der hvor der står Brug enkel fildeling (anbefales) - tryk på Andvend, så skulle du kunne se Deling - Sikkerhed m.m.

Men lidt point skal Ole Madsen dog have som tak for de begavede ord hvis du lige vil smide et svar...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2003 - 08:31 #9
:-) Okay - jeg havde fat i den parameter, men jeg syntes ikke liiiiige det lød som den option. Men det glæder mig MEGET at du fandt den - jeg var begyndt at tvivle på mig selv ;-)