29. september 2003 - 13:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

3-COM Swits

hey jeg står og vil købe den her switch!
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3C1670500

Men hvorfor har den 4 mb ram?

Jeg vil også gerne spørge efter om der er nogen andre der kender noget til den og kan fortælle lidt om den tak på forhånd ;)
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
03. oktober 2003 - 08:56 #1
Fordi den har en konfigurations fil som ligger i ROM (Read Only Memory), når du tænder for switchen, så kopiere den konfigurationsfilen ind i RAM'en (Random Acces Memory) fordi RAM er hurtigere end ROM. Men ulempen ved RAM er at den glemmer data når den ikke får strøm, hvorimod ROM husker, selvom der er slukket for switchen.

Så ROM'en bruges når switchen er slukket, og RAM'en når den er tændt.

Jeg har ikke prøvet præcist den der switch, men 3Com er et godt kvalitetsmærke du roligt kan købe :)
03. oktober 2003 - 16:43 #2
Kender godt til ram og rom er i gang med en uddanelse som datefagteckniker.
Men jeg undre mig lidt over Hvorfor den har ram da den ikke kan configureres.

Og jeg håber ikke at den skal bruge 4 mb til at gemme på mac adresser det er lidt vildt!
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
03. oktober 2003 - 16:55 #3
Har du så hørt om firmware?
03. oktober 2003 - 17:54 #4
okay 4 mb til firmware "WOW"!!
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 10:32 #5
Hvad er der galt i det? det er kun 2 mb overkill, som kan bruges til alt andet man har lyst til at ligge i RAM.

(og du mener vel MB når du skriver mb ik :)
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 10:46 #6
Du ser overkill af RAM alle steder fordi det er blevet så billigt. Mon ikke også du har mere RAM i din computer end du egentligt bruger, jeg har.

Og så syntes jeg altså at jeg har svaret på "hvorfor har den 4 mb ram?"

Firmware er både styresystem og konfiguration i det her tilfælde. Og rammen bliver brugt til at huske på alting mens switchen er tændt, da det er hurtigere end rom.

Den har 4 MB fordi det er meget bedre med for meget end for lidt. Og 4 MB er ikke meget for meget.

"Men jeg undre[r] mig lidt over Hvorfor den har ram da den ikke kan configureres." Fordi den ikke kan konfigureres af dig, betyder ikke at den ikke_er_konfigureret. Der ville nok ikke ske meget uden at den var konfigureret, men hvis du godt kender til ram og rom, og selv kender svaret, hvorfor spørger du så?
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 10:54 #7
Jeg går da ud fra, at >nightmare4k mener Mb ;)
Altså stort M, fordi det er Mega- og ikke milli-, og lille b for enheden byte...
...hvis du SKAL kloge over en bruger som ikke har bedt om det, så bille det bære en god idé at nøjes med at kloge i noget du véd noget om - dels for din egen troværdigheds skyld, og dels for saglighedens skyld!

Dette websted (eller "hjemmeside", hvis du bedre kan lide den ene forvrøvlede fordanskning end den anden) hedder jo trods alt eksperten.dk, så brugeren har en forventning om en vis grad af viden, når oplysninger præsenteres som fakta...
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 10:57 #8
LOL, lille b betyder bit :) stort B betyder Byte.
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 10:58 #9
orv, mit tastatur er da helt vild med b´er ;)
--> leon_hunt: hvorfor skriver du RAM og ROM med små bogstaver ?!?
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 10:59 #10
proc, hvad ville du svare hvis du blev spurgt "Men hvorfor har den 4 mb ram?" uden at vide hvor meget spørgeren ved om ram og rom?
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:05 #11
hvorfor går du ikke ud fra at jeg mener ROM og RAM når jeg skriver rom og ram?

det er mere vigtigt at vide om han rent faktisk MENER mb, for så har han besvaret sit eget spørgsmål.
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:12 #12
--> jeg ville nok bevæge mig i nogenlunde samme retning som dig, men jeg er ikke sikker på at jeg ligefrem ville kloge i enheder og forkortelser - specielt ikke hvis jeg var i tvivl...

...og din definition af bit og Byte, den holder ikke helt. Godtnok er byte ikke en enhed efter SI-normen, men der er (vistnok) bred enighed om at b rent sprogligt betragtes som en kort form af "enheden" byte, og bit blot skrives fuldt ud, da det er så kort. Ihvertfald skriver de fleste Mb for millioner af byte, og Mbit for millioner af bits - kig blot hos alle producenterne af eksempelvis harddiske og netværksudstyr...

...så kan man jo altid diskutere, om 1Mbit er 1024x1024 bit, eller det er en million bit(s) - det er der nemlig _slet ikke_ enighed om...
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:15 #13
"...hvis du SKAL kloge over en bruger som ikke har bedt om det, så bille det bære en god idé at nøjes med at kloge i noget du véd noget om - dels for din egen troværdigheds skyld, og dels for saglighedens skyld!"

Så han har IKKE bedt om hjælp?

Men når min søster spørger mig om hvordan hun installerer Sim's på sin computer, så skal jeg ikke prøve at svare, fordi jeg kun ved lidt om Sim's? Først når jeg har en phd uddannelse og er ekspert i Sim's, så må jeg give hende den hjælp jeg kan, det er ikke nok er jeg ved lidt mere end hun gør om at installere spil, det kan hun ikke bruge til noget?
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:17 #14
Så når jeg spørger ham om han mener mb eller MB for at undgå misforståelser, så kloger jeg i enheder?
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:18 #15
"det er mere vigtigt at vide om han rent faktisk MENER mb, for så har han besvaret sit eget spørgsmål."

Hvad er det lige i det, der besvarer hans spørgsmål? Er det fordi han skriver millibyte, eller er det fordi du gerne vil have opklaret om han mener bit elle byte? For så ville jeg nok spørge om han mener bit eller byte, i stedet for blot at gå ud fra at han har helt styr på hvad du mener med forkortelsen...
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:23 #16
Ok, jeg giver mig først, og trækker vores uenighed tilbage om m, M, b og B tilbage. Og jeg skulle have spurgt på din måde, indrømmet.

Men jeg vil stadig gerne have svar på 11:15:10
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:27 #17
Bortset fra min udflugt i bit og byte, er vi så enige om at jeg har svaret på hans spørgsmål?
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:35 #18
Ja, jeg mener at du kloger i enheder! Eneste formildende omstændighed er din lille smiley - men det virker alligevel mere bedrevidende end opklarende, hvis du spørger mig. I hvertfald tror jeg ikke, at brugeren med dit opklarende spørgsmål blev sikker på hvad du spurgte om.
En udtalelse som "LOL, lille b betyder bit :) stort B betyder Byte.", virker også lige lovlig bedrevidende efter min smag - specielt jo naturligvis, fordi jeg ikke nødvendigvis giver dig ret ;)
Det er præcis det samme som jeg lærte tilbage i ´83, men jeg har bare set at det ikke rigtigt holder, når man bevæger sig ud i virkeligheden.

Misforstå mig endelig ikke, jeg synes at det er fint at du hjælper spørgsmålsstilleren, også selvom du måske ikke er eksperTEN.

...det jeg ikke bryder mig om, er at det virker som om du du hellere vil hakke på brugerens uvidenhed omkring enheder, end du vil have klarhed for at kunne hjælpe ham. Og så er jeg helt allergisk overfor folk som har sandhedEN omkring noget, som der ikke er enighed om...Det minder mig om én af mine første lærebøger i mikroprocessorteknologi, hvor forfatteren insisiterede på at kalde det et "fastpladelager", idet han mente at alle de mennesker som kaldte det en harddisk var nogle uvidende fjolser. Med det resultat, at alt det andet - sikkert kloge - han skrev, af os alle blev taget meget lidt seriøst...
Avatar billede proc Nybegynder
04. oktober 2003 - 11:39 #19
Orv, her har vi jo så problemet med lange indlæg, som tit kommer for sent - så sent så de bliver årsag til mere irritation end tiltænkt.

...jo, jeg mener at du har svaret brugeren - rimeligt klogt og sagligt. Jeg så det bare ikke, for jeg tabte helt tråden...;) Så kan man jo spørge sig selv om, hvem det er som er den dumme ;)
05. oktober 2003 - 01:17 #20
Okay der er nok nogen der havede en lidt kedeligt lørdag man tak for tiden.
Proc lav i et svar så du kan få point for den tid du har brugt tak