Avatar billede superagentdk Nybegynder
27. september 2003 - 14:47 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Er min CPU køler brændt af?

Det hele startet for ca. ½ år siden. Der begyndte min computer at skrive (sådan ca.): "the cpu-fan isn't running - do you want to shoutdown...".

Det sprang jeg dog over og spillede løs, fordi jeg kunne se at køleren kørte rundt.

Men for to uger siden gik min computer helt ned, og jeg kunne slet ikke starte den! - Derfor købte jeg en ny strømforsyning og satte i. Nu kan jeg igen starte den, men den laver stadig fejl i starten og når jeg prøver at få den til at gå ind i winxp ved opstart genstarter den bare. Hvis man så starter den op i dos går den ned efter 15 min.

Hvad kan jeg gøre? Hvad er fejlen... Er det CPU-køleren (som køre rundt) eller strømforsyningen (den burde virke, for de er begge på 300W) .. eller måske noget helt andet??
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. september 2003 - 14:49 #1
Det kan også være motherboardet, der er ustabilt eller brændt, nogle motherboardts vil ikke kører hvis blæseren ikke virker, så slår  de fra.
Avatar billede mullemeck Nybegynder
27. september 2003 - 14:53 #2
Hvis der er sorte pletter på cpu'en er den cpu'en brændt af.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. september 2003 - 17:04 #3
Prøv at tage køleren af: Blæs ren for støv sæt den på igen med kølepasta. Rengør desuden kabinet/bundkort for støv
Du kan læse dine temperaturer med hmonitor
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7357,00.asp
Avatar billede maxsten Nybegynder
27. september 2003 - 17:10 #4
Prøv at købe et nyt blæser.

Maxsten
Avatar billede serverservice Praktikant
28. september 2003 - 12:39 #5
Hvad siger den af temperaturer nu?
Avatar billede superagentdk Nybegynder
28. september 2003 - 21:22 #6
tak for jeres forslag! Jeg er lige kommet hjem, og vil prøve det imorgen!
Avatar billede superagentdk Nybegynder
29. september 2003 - 13:55 #7
Jeg har prøvet at rense den... Men den virker stadig ikke og siger bare det samme (at cpu'en ikke virker).

Jeg kan desuden ikke kommer ind i windows. Derfor kan jeg se min temperaturer på cpu'en

Ville det måske hjælpe at købe en ny køler? eller er der for stor chance for f.eks. at motherboardet er brændt sammen?
Avatar billede serverservice Praktikant
29. september 2003 - 16:51 #8
Har du overclocket pc´en?
Avatar billede superagentdk Nybegynder
29. september 2003 - 17:13 #9
nej, den er ikke overclocket
Avatar billede serverservice Praktikant
30. september 2003 - 17:02 #10
Nå men det er enten bundkortet eller cpuén der er stået af. Har du mulighed for at teste dem i en anden pc?
Avatar billede superagentdk Nybegynder
30. september 2003 - 21:11 #11
Kunne det ikke være køleren?

Der er trods alt den fejl den kommer med!
Avatar billede serverservice Praktikant
01. oktober 2003 - 19:24 #12
Kunne det ikke være køleren?
nej ikke hvis blæseren ellers fungerer ok og du har kølepasta eller tape imellem. , men det har du vel checket?
Avatar billede superagentdk Nybegynder
06. oktober 2003 - 18:25 #13
fandt ud af at jeg havde forsikring på computeren endnu... Så nu har jeg sendt den tilbage