Avatar billede okoleg Nybegynder
24. september 2003 - 17:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Uopfordret e-mail

Er det tilladt iflg. dansk lovgiving at sende uopfodrede e-mails til folk?

Hvis jeg f.eks. sælger hjul, og derfor sender en reklamemail til ti cykelfabrikker om at de kan købe billige hjul hos mig.

Mailen er selvfølgelig underskrevet med kontaktoplysninger.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. september 2003 - 17:08 #1
Ja nu er det tilladt, det har det ikke altid været.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2003 - 17:10 #2
De personer som du sender ud til skal dog lige have opgivet dig deres mail. Det er ikke nok bare at finde den på deres hjemmeside.
Avatar billede exp Juniormester
24. september 2003 - 17:10 #3
nordicwolf >>
Sikker? Reference?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. september 2003 - 17:12 #4
Ja jeg er sikker, nej jeg kan ikke lige nu finde en ref. Men den er god nok.
Sidder selv som direktør her i firmaet og sorterer hver dag ud i mailen.

Hvis alle fakta er med ud som du selv skriver nederst i dit spørgsmål
Avatar billede okoleg Nybegynder
24. september 2003 - 17:14 #5
Dvs. at hvis jeg f.eks. finder en børnehave på Rudkøbing Kommunes website, så må jeg ikke sende dem en uopfodret mail?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. september 2003 - 17:45 #6
Jo det må du da, men du skal klart gøre dem forståeligt hvem og hvad du er, ligeledes hvad det er du prøver at "sælge"
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. september 2003 - 17:46 #7
Men pas på for der er ikke langt fra at gøre opmærksom på sit produkt ot til at blive anmeldt for Spam (fri os fra det)
Avatar billede nettips Nybegynder
24. september 2003 - 17:53 #8
Det nye stk. 2 i markedsføringslovens § 6a, har følgende ordlyd:

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Bestemmelsen træder i kraft den 25. juli 2003.
Kort fortalt medfører ændringen, at en erhvervsdrivende fremover må udsende reklamer via elektronisk post uden samtykke under følgende betingelser:

modtageren af reklamen skal have købt varer eller tjenesteydelser hos den pågældende erhvervsdrivende efter lovens ikrafttræden
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet selv have oplyst sin elektroniske adresse
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have fået oplyst, at der fremover vil blive sendt reklamer og ad hvilken kanal (e-mail, SMS o.l.)
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have haft mulighed for at sige ”nej tak”
modtageren af reklamen skal ved hver eneste efterfølgende udsendt reklame have en let og gebyrfri adgang til at sige ”nej tak”
den erhvervsdrivende må kun reklamere for egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser

Hentet fra http://www.fs.dk/ hvor markedsføringsloven også kan læses.
Avatar billede exp Juniormester
24. september 2003 - 17:59 #9
Så det vil sige "Nej"
Avatar billede nettips Nybegynder
24. september 2003 - 22:57 #10
Ja, svaret er nej med mindre at cykelfabrikkerne allerede er kunde hos firmaet.