Det nye stk. 2 i markedsføringslovens § 6a, har følgende ordlyd:
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Bestemmelsen træder i kraft den 25. juli 2003.
Kort fortalt medfører ændringen, at en erhvervsdrivende fremover må udsende reklamer via elektronisk post uden samtykke under følgende betingelser:
modtageren af reklamen skal have købt varer eller tjenesteydelser hos den pågældende erhvervsdrivende efter lovens ikrafttræden
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet selv have oplyst sin elektroniske adresse
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have fået oplyst, at der fremover vil blive sendt reklamer og ad hvilken kanal (e-mail, SMS o.l.)
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have haft mulighed for at sige ”nej tak”
modtageren af reklamen skal ved hver eneste efterfølgende udsendt reklame have en let og gebyrfri adgang til at sige ”nej tak”
den erhvervsdrivende må kun reklamere for egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
Hentet fra
http://www.fs.dk/ hvor markedsføringsloven også kan læses.