Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 20:51 Der er 80 kommentarer og
3 løsninger

Trådløs internet?

Vi har en stationær HP og en bærbar Compaq som vi gerne vil have trådløs internet på.

Vores ADSL modem er et Eicon, og det skaber lidt problemer. For de trådløse routere/switche vi har fundet, er med alm. net stik. Men det vi skal bruge skal understøtte USB....eller er jeg helt fejl på det?

Det vi har prøvet var en Typhoon, men der var ikke USB stik som vi kunne tilslutte vores modem til.

Sådan som vi har forstået det, skal det se sådan her ud:

Tlf. stik --> Eicon ADSL modem --> Trådløs Router --> puterne

Kan det ikke passe?? Men hvad gør vi, for jeg kan kke finde rundt i den jungle, og finde det rigtige grej. Merlin, Fona, Elgiganten og Electronic world havde alle KUN det skide Typhoon router, og det kan vi som sagt ikke rigtig bruge til noget.

Så hjælp modtages med kyshånd, og for at få point, skal der linkes til en dansk butik (eller evt. EDBpriser.dk) som netop sælger dette....for vi mangler det ret meget.

Mvh
Rasmus og Christina
Avatar billede kr-data Nybegynder
19. september 2003 - 20:56 #1
Ville bruge en comp som mellemled hvis man ikke kan gøre det med standard netkabel
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 20:59 #2
Det kan ikke passe, at I skal bruge USB, for at komme i forbindelse med jeres ADSL-forbindelse.
Hvem er jeres ADSL-udbyder?
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:01 #3
I skal have en router, der skna sættes direkte ind i jeres ADSL-box. Det kan være en trådløs, eller det kan være en ikke trådløs rputer. I det sidste tilfælde skal i så have et tådløst access-point.
Priser se her: www.zitech.dk
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:07 #5
Asso vi er ikke hi-tech folk her. Ved godt det er en mulighed. Men idet vi MEGET gerne vil holde vores hjem enkelt og uden kabler, er den mulighed ikke til stede. Så det skal laves på en eller anden smart måde.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:08 #6
Jo fra vores Eicon modem, går der et USB stik op til min bærbar. Det er det eneste kontakt vi har med det modem.

Vi har net hos Tiscali.
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:09 #7
Skrot det Eicon modem!
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:11 #8
Well det fulgte med....så vi ved ikke bedre..;D

MEn som sagt, hvilke muligheder er der, gider ikke et kabel helvede. Det skal være enkelt, trådløst, og til at sætte op for en edb tumpe som mig.
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:12 #9
Jeg er enig med donwang. Men så skal I nok tale med Tiscali, hvis det er dem, dr har leveret det.
For den rigtige løsning er for jer en trådløs router, dr går direkte ind i adsl-boxen.
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:12 #10
Køb sådan en svend her: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824757898

Den fungere både som Acesspoint og router...
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:15 #11
Men I kan ikke gøre noget før I får at vide noget mere fra Tiscalli. Det er ikke alle typer routere der kan sættes ind i vilkårlige adsl-forbindelser.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:15 #12
Efter hvad jeg har fået at vide andre steder, skal det pågældende modem bruges før det fungere. ME
en det gør vel heller ikke så meget?? Så længe den bare sidder foran routeren, så kan vi vel stadig bruge det individuelt?
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:16 #13
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:17 #14
Snak lige med Tiscali før i køber...
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:17 #15
Men Tiscali skulle da kunne fungere udelukkende med router...
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:18 #16
Jeg begynder nu at tro, at det du kalder et modem i virkeligheden er en netkort til USB-porten.
Derfor kan en trådløs router formentlig sættes ind uden problemer.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:19 #17
Bum bum bum.....well så nå jeg jo gribe knoglen en af dagene. For vi skal have det skidt til at fungere jo...:D Skal jo også have smidt 200 point i nakken på den der kommer med den geniale løsning.
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:19 #18
Er det ikke sådan, at Eicon-boxen er sat ind til en bos med et kabel, der ligner et netkabel?
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:21 #19
Vi kan hjælpe dig, men det er nødvendigt at få mere at vide, om det I har for øjeblikket.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:22 #20
Nej det er ikke et netkort. Det er et Eicon DIVA ADSL Modem....

MEn kan forstå at dette spørgsmål har sat himmel og hav i gang rundt om på ICQ og div. fora....
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:22 #21
Jeg selv havde sådan et eicon-modem engang for nogle år siden... Det gik i stykker, og Tiscali sendte mig en Cisco router istedet, og jeg skiftede til Tele2;)

Dermed må man vel også kunne nøjes med router?!
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:23 #22
nhm, Hvis det bare skulle være et netkort, hvad skulle så klare forbindelsen?
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:23 #23
Der går bare et tlf. stik fra "væggen" til modemmet, derfra går der et USB kabel fra modemmet til min puter. Det er sådan set alt der er...
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 21:27 #24
Ok, men så skal I tale med Tiscali. For så skal jeres eicon-box erstattes med en anden type.
Avatar billede donwang Nybegynder
19. september 2003 - 21:29 #25
Ja, snak med tiscali om min løsning, og hør hvad de siger:O)
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 21:29 #26
problemet er ikke så stort!

Køb denne fra eicon så kan i få wireless og så er det lige meget om det er tiscali eller Tele2 osv.

http://www.eicon.com/nordic/english/products/DSL/ADSL2480.htm
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 21:31 #27
så skal i bare have et par trådløse netkort til jeres computere så er i kørende.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:34 #28
Jeps jeg tager det der "indstikskort" i min bærbar. Og hun nupper bare en med USB inde ved hendes puter. Så burde det være løst. Men vil lige se om jeg et eller andet sted kan finde den router som Kenp nævner, for det lyder meget rigtig.
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 21:39 #29
Du kan købe den disse steder i Danmark

Eterra
Lautrupvang 6
Ballerup, DK-2750
(45) 44 78 80 00
(45) 44 78 83 99
www.eterra.dk

Atea A/S
Lautrupvang 10
Ballerup, 2750
+45 70 120 400
+45 44 78 40 01

Datametrix A/S
Gl. Køge Landevej 57
Valby, 2500
+45 77 30 10 60
+45 77 30 10 61

Azlan Scandinavia A/S
Produktionsvej 8
Glostrup, DK-2600
+45 44 92 96 00
+45 44 92 96 02
www.azlan.dk

Data Team A/S
Byskellet 21
Ringkøbing, 6950
www.datateam.dk

Spirit WebSales A/S
Smedeland 30
Glostrup, 2600
+45 70 10 50 30
www.websales.com

Tele Danmark
Telebutikken+45 80 80 81 81
www.teledanmark.dk

Front-Data Danmark A/S
Grenåvej 425
Egå, 8250
+45 87 43 25 00
www.frontdata.dk/

Computerstore A/S
Sindalsvej 30
Risskov, 8240
www.computerstore.dk

ITButikken A/S
Gl. Århusvej 19
Viborg, 8800
+45 87 27 44 44
+45 86 61 40 10
www.itbutikken.dk

Topnordic A/S
Borupvang 5
Ballerup, 2750
+45 70 25 25 50
www.topnordic.dk

Ingram Micro
Slotsmarken 16
Hørsholm, 2970
+45 45 16 55 00
www.ingrammicro.dk
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 21:40 #30
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 21:43 #31
Skal vores modtagere være fra det samme firma??
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 21:45 #32
nej det er ikke nødvendigt
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 22:03 #33
Hmmmm, søgte lige lidt på vor kære Google. Den Eicon router der, koster 5-600 £ ca. SÅ meget vil jeg nu ikke give for det. Så vi er vel mere eller mindre tilbage ved start.
Avatar billede nmh Nybegynder
19. september 2003 - 22:10 #34
Jeg tror ikke der er nogen vej udenom at tale med Tiscali.
Ring til dem og meld tilbage her.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 22:14 #35
Well har skrevet til dem nu, og ringer til dem på mandag.... så må vi håbe de kan fremtrylle noget helt ekseptionelt...:D

Om ikke andet mange tak for den super fede respons. Jeg skal nok melde tilbage hvis der kommer nyt i sagen, og tjekke evt. nye ideer. Desuden når der kommer lidt styr over hvad resultatet bliver, så skal jeg nok fordele de 200 point, og evt. smide nogle flere oveni, hvis det kan lade sig gøre....:D

Mvh og god weekend
Rasmus og Christina
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 22:14 #36
er der ikke en alm. netværks port på det modem du har? (jeg ved ikke præcist hvordan det du har ser ud derofr spøgr jeg)
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 22:15 #37
du kan/må ikke smide flere point i oven i da 200 point er maks. for et spørgsmål.
Avatar billede birddog Nybegynder
19. september 2003 - 22:32 #38
denne her koster kun det ½ af den anden, men er vist også meget svær at få i DK.
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650hw/

Cybercity bruger den dog, så den må jo være til at skaffe.
Har set at der er nogen butikker i tyskland der har den, men om de sender til dk... ja det må tiden jo vise.
Avatar billede bittersport Nybegynder
19. september 2003 - 22:33 #39
De eneste porte der i det modem, er indgangen fra antennestikket, og så den 4-kantede USB udgang, som går op til min puter. Det er alt der er.

Oki, havde bare lyst til at give nogle ekstra point, for den "service" som i har udvist...;D
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 17:48 #40
Jeps....og her ser i så svaret fra Tiscali:

Hej rasmus
tiscali har ikke nogen trådløse routere så det kan vi desværre ikke hjælpe med

Med venlig hilsen
Tiscali A/S - Teknisk support

Lautrupgade 9
2100  København Ø
Tlf. 88 80 80 80
Fax: 88 80 80 85

FLOT kundeservice der, siger jeg bare!! Men hvis jeg nu smider det modem af helvede til, hvad er der så af muligheder for trådløst inet..... Hørte noget om en alm. router og en accesspoint...er der nogen der kan uddybe det lidt??

Eller en anden løsning....der må da være noget som kan bruges, uden man skal bruge 5000 kroner....?!

Mvh
Rasmus
Avatar billede nmh Nybegynder
22. september 2003 - 18:08 #41
Du skal nok i stedet spørge Tiscali, om de så kan levere en alm. router. Her kan du så tilslutte et trådløst Access Point.

Jeg ved ikke om en alm. router til 4-500 kr. kan tilsluttes direkte til Tiscalis adsl-forbindelse (og jeg har hørt nogle sige, at Tiscali kun vil have deres eget grej tilsluttet).
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 18:12 #42
Altså hvad de vil have tilsluttet er jeg totalt ligeglad med. Ligenu skal det bare være noget der fungere....på godt dansk. De kan rende mig i R****.

Jeg vil bare have noget jeg kan mosle i telefon stikket, og som fungere...det er alt...:D
Avatar billede nmh Nybegynder
22. september 2003 - 18:18 #43
Jeg forstår din irritation over Tiscali. Men desværre er det sådan, at ikke alle routere kan sættes til enhver adsl-forbindelse.Så det er nødvendigt at få at vide, hvilken type det er (det er noget med om det er alm. Ethernet udgang eller om det er ATM (så vidt jeg husker)).
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 18:32 #44
Bum bum.... Det er et alm. telefon stik (er det ikke ATM?)
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 18:34 #45
jo det er ATM

Du vil kunne tilslutte ALT det udstyr du vil efter den router (og du må også godt) som du har fået leveret fra Tiscali, så du kan købe et accesspoint eller du kan købe endnu en router.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 19:00 #46
Well det var jo ikke en router, men et modem der fulgte med da jeg fik den Tiscali linie...men betyder noget noget som helst??
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 19:08 #47
til at starte med skal du bede dem om at levere noget udstyr som køre med rj45 kabler (dvs netkabler) dvs. at du skal have et andet typemodem for at du vil kunne tilslutte noget som helst efter det du har.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 19:21 #48
For pokker da....hvad er det for et firma Tiscali driver. Vil det mon koste ekstra at få sådan et modem i stedet? Eller det er vel en Router de skal levere??
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 19:32 #49
ja det er en router! de skal levere i stedet for det modem du har!
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 19:39 #50
Hehe, lige fundet ud af at det tager de 295 kroner for... Kan jeg ikke selv købe en standard router på f.eks. EDBPriser?
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 19:55 #51
nope ikke når der kun er USB på dit modem
Avatar billede nmh Nybegynder
22. september 2003 - 19:58 #52
men en helt anden løsning var måske at skifte til en anden udbyder end Tiscali.
Der er jo en ret stor konkurrence for tiden, så det kunne være det blev billigere og beder med en anden ADSL-leverandør.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 20:04 #53
Linien har altid kørt perfekt igennem det 1½ års tid jeg har haft den. Men nu er vi altså to der skal bruge den, ofte på samme tid. Derfor har vi valgt at lave det trådløst.

kenp--> Forstår altså ikke helt problematikken. Hvis der er en ATM indgang i den router jeg køber, er det jo det samme som mit nuværende modem....?
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 20:13 #54
problemet var bare at finde en router som har et ATM indgang (og samtidig ppoe!)
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 20:40 #55
Har lige smidt et par billeder op med modemmet, bare så vi er sikre på det er det samme vi snakker om...

www.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=326435&side=&webside=2799935
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 20:43 #56
så er vi enige ;) det skal selvfølgelig have en ATM ind gang og en Ethernet udgang og understøtte ppoa ;)
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 20:48 #57
Oki.... men det jeg så ikke heæt har forstået er:

1: Hvis jeg nu køber en eller anden router fra eks. EDBPriser, som har de specs. du nævner, vil det så fungere sammen med min ADSL forbindelse? Eller er det lavet så jeg KUN kan bruge det sammen med det medfølgende modem?

2: Øhhhh....Hvad skal jeg købe, for at kunne få skidtet til at spille?
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 20:56 #58
det nemmeste og billigste er !

Køb den ombytning hos tiscali også du får en router!

dernæst køber du 2 trådløse kort samt 1 accesspoint det er det billigste
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 21:10 #59
Hvis vi nu siger jeg helst vil eje, frem for at leje hos dem.... Hvad skal jeg så lige vælge inde fra EDBPriser.... altså en router, accespoint og det, som vil kunne fungere fint sammen. Vil ikke smide mange tusinde efter det, det skal bare fungere...er ikke så krævende, skal kun kunne det mest alm og sådan noget.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 21:15 #60
Tænker lidt på den her accesspoint: www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787897

Og så den her router: www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757898

Er det hels plims? Og det vigtigste...vil det fungere?
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 21:18 #61
Du kommer IKKE uden om at skulle havde ombyttet det modem du har fra tiscali (kan ikke diskuteres sådan er det bare) hvad du så propper efter bestemmer du selv.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 21:21 #62
Hvorfor lige det?? Routeren skal vel erstatte modemmet?
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 21:21 #63
men den router du linker til kand u få direkte som wireless så behøver du ikke købe 2 bokse ;)

så jeg vil anbefale denne router http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787904 så må du selv finde du netkort som du vil bruge der til
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 21:22 #64
ja det skal den, men du kan IKKE købe et ATM da det ikke bliver solgt! udover til teleselskaberne.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 21:29 #65
Oki.... lad mig forstå rigtigt. Hvis jeg nu beder om at få mit modem byttet om til en Cisco Router hos Tiscali. Så skal jeg "kun" købe den wireless router du linkede til, plus de to "modtagere"??

Men hvis jeg får en router fra dem, og køber en trådløs selv, har jeg jo pludselig to....men det er måske ideen at have 2 routere koblet sammen lige efter hinanden?
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 21:35 #66
ja det er korrekt.

tjaa så virker den også hvis du f.eks. skifter til tele2, sonofon, TDC !

det var den eneste grund til at det var en router, men prisen for "kun" et accesspoint er nøjagtig det samme! så kan man vel lige så gdot købe routeren!.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 21:45 #67
Oki...jeg ringer til Tiscali imorgen, og får sat noget igang.

Hvis de også siger det fungere, så smider jeg fluks 200 point i din retning.

Hvis det er ok med dig, vil jeg gerne om du evt. vil sende din ICQ/MSN dimmer afsted til min mail adresse. For så vil jeg udnytte dig groft, som hjælp til at få det her sat ordentligt op....HVIS du er med på det...--> rasmus@bossman.dk

Men hvorom altig er, så tak for hjælpen til alle, jeg skal skam nok skrive en strofe herinde når jeg ved noget mere fra Tiscali.

Mvh
Rasmus
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 21:53 #68
Sad lige og kiggede på de PCMCIA modtagere til min blærbar....og kom så i tvivl om alle disse vil passe til den linksys router jeg køber?

Er der ligeledes noget særligt jeg skal være opmærksom på ang. den modtager til Christinas stationære??
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 22:04 #69
Til den stationære bliver det vist: www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787892

Og til den bærbare nok: www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787891

Så sætte det sammen med den router du anbefalede.... Så kan det vel ikke passe bedre sammen...?!
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 22:05 #70
jeg udlevere helst ikek de oplysninger dem må du selv finde rundt på nettet!

hvis de er er certificeret så vil de passe (wifi certificeret) det du skal være opmærksom på til den stationær, der ville jeg vælge en usb så der er lidt ledning så du kan sætte den så den har optimal forbindelse.

du skal dog gå efter noget som har samme hastighed som dit accesspoint/wirelessrouter da det vil være det bedste.

og så syntes jeg du skulle dele med alle dem som har hjulpet i denne tråd
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 22:11 #71
så skal du ikke købe den trådløse router jeg linkede til før, så skal du vælge denne i stedet for.

Da det hele så vil være 11. mbit.

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787893

og det vil passe sammen uden problemer
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 22:15 #72
Oki...den var jo lige noooget billigere. Det er udelukkede fordi den her er 11mbit mode den andens 54mbit?? Vi skal alligevel ikke overføre data mellem hinanden i specielle mængder, så 11mbit er nok til os...;D

Jeps hun får en med noget ledning, så kan den sættes op på et skab eller sådan noget i den stil.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 22:16 #73
Well har jo "kun" fået svar fra donwang og dig, så det er vel de eneste jeg kan sende point til..?
Avatar billede nmh Nybegynder
22. september 2003 - 22:22 #74
jeg kan da også smide et svar.
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 22:23 #75
ja det var den ;) men så jo hvad du valgte af det andet så kunne du jo lige så godt spare!

så må vi se om han ligger et ;) ellers har du ret.
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 22:24 #76
der fik han sku fingeren ud ;)
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 22:26 #77
Haha...fedt nok.... Well hvis jeg fordeler de point nu, kan jeg så blive ved med at stille spørgsmål i dette emne? Hvis ikke, så venter jeg lige til jeg har fået grønt lys fra Tiscali og fået en bestilling igennem til den utik vi nu engang vælger at købe fra...
Avatar billede kenp Novice
22. september 2003 - 22:31 #78
hvad du vælger at sætte efter deres router kan de ikke sige noget til.

så det er ikke noget med grønt lys fra dem.

hvis du bliver ved med at stille spørgmål i dette spøgsmål. så skal du ikke forvente at få noget svar, da det er en uskik at gøre det.
Avatar billede nmh Nybegynder
22. september 2003 - 22:35 #79
Man plejer nu at følge de spørgsmål, man har været involveret i, hvis der kommer yderligere ting til. Det er jo ikke alt, der fortjener, at et helt nyt spørgsmål skal oprettes.
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 22:38 #80
Oki, venter så bare lige med de point, indtil jeg har fundet ud af hvad der lige skal købes ind...;D

Bare træls jeg ikke kunne give 200 point til jer hver for jeres tålmodighed, hehe...:D
Avatar billede bittersport Nybegynder
22. september 2003 - 22:40 #81
Det er mere om hvad de kan finde på at have af ideer til hvornår de sender sådan en Cisco router ud...kunne jo odt være det kun var 1 gang i måneden eller sådan noget. Synes tit de har haft nogle underlige ideer hvad sådan noget angår...
Avatar billede nmh Nybegynder
22. september 2003 - 22:40 #82
Det er helt i orden.
Avatar billede bittersport Nybegynder
26. september 2003 - 23:52 #83
Så kom der en Cisco 677 Router fra Tiscali. Men kan ikke finde ud af at config den...tror jeg. For kan kun komme ind på tiscalis egen hjemmeside. Men jeg opretter et nyt spørgsmål. Ligeledes til 200 point. I vil kunne finde den under internet/udbydere/tiscali inden for den næste time.

Mvh
Rasmus