Avatar billede victor28 Nybegynder
15. september 2003 - 12:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Koble harddisk på

Hej...

Jeg har købt en ny pc (med XP home),- og vil gerne have mine data fra den gamle harddisk kopieret...

Jeg kunne derfor godt bruge en udførlig (derfor 100 point)vejledning i, at koble min gamle harddisk på den nye,- som "slave" går jeg ud fra. Spørgsmålene der lige melder sig, er så:

Hvordan kobler man HD'erne sammen rent fysisk...altså hvilke kabler og hvorhen.
Hvad skal jeg gøre m.h.t. bios?
Kan jeg "ødelægge" noget ved at forsøge mig frem?

På forhånd mange tak,
Victor
Avatar billede jensb Nybegynder
15. september 2003 - 12:42 #1
Du skal finde ud af hvordan jumperne skal sidde på din harddisk, for at den køre slave. "jumperne" er de små stik/ben der sidder bar på harddisken. Det er forskelligt fra harddisk til harddisk hvordan de skal sidde, så hvis du har manualen, eller der sidder et klistermærke på harddisken, så kig der om der står hvordan opsætningen til slave er.

Herefter er det bare at tilslutte harddisken. Normalt er der ekstra kabler i computeren, så det er bare at finde et strømkabel i computeren, samt det brede harddisk kabel.

Det skal selvfølgelig tilsluttes mens computeren er slukket. Herefter tænder du computeren, og den vil så normalt bare tilføjen slaven som drev D
Avatar billede peet-49 Novice
15. september 2003 - 12:43 #2
Du kobler den nye på som slave, normalt på samme kabel, som den, der sidder i. Du kan copyere drev C: til den nye.
Avatar billede victor28 Nybegynder
15. september 2003 - 12:52 #3
Øhhhhmmm,- så langt så godt. Hvis jeg nu klokker i det med jumperne...d.v.s. at jeg f.eks. er tvunget til at forsøge mig frem: risikerer jeg så evt. ikke at kunne genstarte PC'en? Eller vil jeg altid kunne un-plugge den gamle HD,- og starte normalt fra den nye HD med XP?
M.h.t. kabler:
Ok, jeg kigger efter et ledigt strøm-kabel til den gamle HD. Jeg er dog ikke helt med på selve "slave-forbindelsen": skulle der "hænge et kabel parat" fra den nye HD...eller?

Victor:o)
Avatar billede jensb Nybegynder
15. september 2003 - 12:59 #4
Ja, du vil normalt bare kunne fjerne slave-harddisken igen, hvis du klokker i det. Og så vil computeren boote op som normalt på master-harddisken.

Normalt er der et ekstra harddisk stik på det kabel der sidder fra motherboardet og op til den nuværende harddisk. Hvis der ikke er et ekstra stik, så skal du nok ud og købe et harddiskkabel hvor der er stik til to harddiske.  Alternativt kunne du muligvis låne det kabel der sidder i dit CD-ROM drev, men hvis du ikke er så stor en haj til computere, så lad hellere vær. Normalt vil det ikke være noget problem, men det er så irriterende hvis den nu lige pludselig ikke vil finde CD-rom drevet igen bagefter.  Sø køb hellere et nyt kabel med plads til 2 harddiske.

Strømkabler plejer der at være ekstra af, som hænger ud af strømforsyningen. Hvis stikket passer, så er det det rigtige. Så her skulle du ikke kunne gøre noget galt.
Avatar billede victor28 Nybegynder
15. september 2003 - 13:32 #5
Super...jeg prøver Jens,
Tak...
Victor
Avatar billede jensb Nybegynder
15. september 2003 - 13:44 #6
Takker for point. Bare skriv igen hvis der er problemer, jeg har jo fået 100 point, så lidt mere hjælp kan du godt få :-)