Avatar billede henrikkrebs Nybegynder
12. september 2003 - 02:09 Der er 2 kommentarer

Sortering af filers rækkefølge i directory

Jeg ønsker at sortere den fysiske rækkefølge af filer i et directory.

Tilbage i de gamle DOS-dage (og stadig i een DOS-boks) viste kommandoen DIR filer i den rækkefølge de lå, medmindre men specifikt angav /O: parameteren.
I dag er dette i de fleste sammenhænge ret ligegyldigt. De fleste visninger viser filerne sorteret efter navn og i stifinderen kan du nemt angive en anden sortering. Kigger du alligevel efter med DIR-kommandoen finder du dog at filerne ligger ret tilfældigt sorteret.

Men mit problem: Jeg brænder mine fotos ned på en CD (backup og/eller off-line-lager), og min DVD-spiller kan faktisk også bruges til at vise dem. Her vises de dog i den fysiske rækkefølge, som ikke har noget at gøre med den navne-rækkefølge jeg ønsker dem vist i. Hvordan får jeg fysisk sorteret dem i rækkefølge?

Nej - jeg kan ikke bruge VCD-standarden for still-billeder eller et 'dan film som slideshow', for de bruger begge andre filformater end 'fuld original kvalitet', som jeg jo skal bruge (backup og/eller off-line-lager).
Avatar billede fastwrite Nybegynder
12. september 2003 - 02:40 #1
hmm... du skal vel bare have filerne sorteret som 001.jpg 002.jpg og lave en sortering på dette, så den starter med 001 -->. Hvilket CDbrænder program bruger du?

Hvis du mangler et program til at rename det, kan jeg anbefale programmet over alle programmer TOTAL COMMANDER!! www.ghisler.com - fremragende stykke tool.
Avatar billede henrikkrebs Nybegynder
12. september 2003 - 10:17 #2
Yes - filerne hedder allerede noget i retning af 001.jpg 002.jpg .. - de ligger bare ikke i den rækkefølge (selvom fx stifinder viser dem i sorteret rækkefølge, så gør DIR-kommandoen det ikke og vigtigst: Min dvd-spiller heller ikke.)
Rækkefølgen på hard-disken gentager sig på CD'en, uanset om jeg brænder med Roxio Easy CD creator 5 eller direkte med Windoze XP