Avatar billede henrik_p Nybegynder
11. september 2003 - 23:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

styring at motor ?

jeg sidder og leger med en lille 5 v motor jeg gerne vil kunne styre via 2 ben fra en ic (5v) disse åbner/lukker for en transistor på hver side af motoren
dette virker også , men problemet er at jeg gerne ville kunne ændre + og - så motoren kan køre begge veje ,
nogle ideer for hvordan dette kan gøres ?
Avatar billede game_tracker Nybegynder
11. september 2003 - 23:07 #1
en on/off knap
Avatar billede game_tracker Nybegynder
11. september 2003 - 23:08 #2
du kan få en on/off med 6 ben men du skla bare bruge de 4 af dem
Avatar billede henrik_p Nybegynder
11. september 2003 - 23:17 #3
jeg skulle måske have sagt at jeg vil styre det via min pc. så omskiftningen skal ske elektroninsk , altså ved høj/lav ben.
Avatar billede nmh Nybegynder
11. september 2003 - 23:18 #4
Når du har en transistor på hver side af motoren til at styre, så må du kunne få det til at fungere, hvis du har et sæt til.
De skal så kobles på samme måde som de to andre, men sidde modsat mht plus og minus.
Avatar billede henrik_p Nybegynder
11. september 2003 - 23:20 #5
altså
høj/lav kører den ene ved
lav/høj kører den anden ved
lav/lav sluk
Avatar billede game_tracker Nybegynder
11. september 2003 - 23:24 #6
du kunne evt lave den til en com port og så programmer noget i plaschal eller c++ eller andet
Avatar billede tjens Nybegynder
11. september 2003 - 23:27 #7
Hvis alt andet glipper, så har Brinck elektronik et motorstyringsbyggesæt.
Jeg gav lidt over 500 incl servomotor.
Den ser sådan her ud: http://mobiledev.info/webcam/hw/P07.jpg
Kablerne er en blæser-forlænger og en molex-forlænger.
Undskyld hvis det er helt off topic.
(Min løsning er et motorstyret webcam, som kan betjenes via browser eller farveskærmsmobil)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
12. september 2003 - 00:08 #8
Hvis du kan nøjes med 3.8V over motoren er den simple løsning en bro af emitterfølgere.

se: http://faq.solarbotics.net/BiomechMotorBridges.html
Avatar billede nmh Nybegynder
12. september 2003 - 00:10 #9
Prøv at fortælle lidt mere om hvordan din motor for øjeblikket styres.
Det er ikke nok at sige høj/lav kører den ene ved...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
12. september 2003 - 00:12 #10
Alternativt søg på

full bridge motor driver

på google, så får du nogle hundrede forslag til integrerede kredse, der kan klare opgaven.
Avatar billede henrik_p Nybegynder
12. september 2003 - 00:39 #11
nmb:
grunden til at jeg skriver det så vagt er at jeg har tænkt mig at ændre på det , den kører pt. via parallelporten hvor databenene går direkte ind i en kreds hvis eneste formål er at "huske" signalet signalerne sendes så ud til et par 557 transistorer som åbner/lukker for spændingen fra dsen eksterne strømforsyning. jeg regner med at ændre det så det kører via usb og med en picchip, men først vil jeg have motoproblemet løst.
men du har muligvis fat i noget mht. at bruge et par transistorer til.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
18. september 2003 - 00:39 #13
Lige et hurtigt forslag:
Hvad med at lade det ene ben styre et lille 5v dobbelt REED-skifterelæ (af den lille kredslignende type) og det andet ben en transistor der slutter strømmen til motoren. Således kan du med det ene signal via relæet vælge strømmens retning gennem motoren og med det andet signal sætte motoren i gang. Hvis ikke du kan klare det med et REED skifterelæ kan du jo blot sætte to parallelt til samme ben på IC'en og lade det ene skifte mellem + og motorens to poler og det andet tilsvarende for - og motorens to poler. Hos Brinck hedder sådan et relæ REED 271/2-C004 og koster 49,-
Avatar billede klaro Nybegynder
20. september 2003 - 18:11 #14
Øh hvorfor ikke bare bruge en håndfuld transistorer og dine "2 ben". Du skal bruge fire transistorer til at styre selve motoren, en til retningen og en eller to til strømføring. Jeg er et fjols til ascii tegninger, men kan lave en tegning til dig og sende den ?