Avatar billede grav Nybegynder
11. september 2003 - 15:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Laserprinter - hvilken?

Jeg skal investere i en laserprinter.
Jeg overvejer en Brother HL-1430, da prisen er lav.
Specs findes her: http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=HL-1430
Nogle overvejelser? Generelle erfaringer med Brother? Bedre alternativer i samme prisklasse? Man har hørt meget om at billige blækprintere har en elendig blæk-økonomi. Gælder noget lignende for laserprintere?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2003 - 16:48 #1
Fin printer til prisen.
Jeg kender ikke selv Brother, men jeg har kun hørt godt om dem.

Men som indgangsvinkel, er HP´s og Lexmarks tilsvarende modeller følgende:

HP LaserJet 1005W: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484608134
kr. 1509,00

Lexmark E210: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484617978
Kr. 1828,00

HP printeren er formentlig "diskvalificeret" på forhånd, da det er en såkaldt windows printer, der tager ressourcer fra PC´en for at printe.

Lexmark printeren er faktisk helt fin, men har papirindtag i toppen. Når papiret står op i længere tid, kan det falde sammen, og der kan også komme snavs ind i printeren den vej.

Samlet set ser det derfor bedst ud med Brother printeren.

Du skal dog være klar over, at 4Mb hukommelse er lige i underkanten for en 600dpi printer. Det ville være bedre med 8Mb. Du kan få problemer med avancerede regneark og grafik. Men det er gældende på alle printere i den klasse (bort set fra HP´s, der jo tager ressourcer fra PC´en).

Du bør også tænke på, om din printer bliver supporteret med senere operativsystemer. Andre producenter, bl.a. Canon, er kendt for at unlade at lave drivere til ny operativsystemer, for at presse brugerne til at købe nyt. Jeg mener at Brother er i samme klasse, mens HP og Lexmark pænt sørger for opdaterede drivere (omend de kan være flere år forsinkede :-).

Økonomien er generelt bedre i laserprintere end i blækprintere. Men også printerklassen betyder noget. Køber du en printer til 10.000, er den MEGET mere økonomisk i drift, end printere under 2.000. Men det er generelt for hele markedet, så hvis din pengepung ikke er større, er det næsten ligegyldigt hvilket mærke du vælger.

Hvis du har lidt flere penge til rådighed, ville jeg dog anbefale dig at kigge efter en printer der kan "emulere" 1200dpi. (enten 1200 Image Quality eller 600*1200 dpi). Men her skal så også være mere hukommelse i printeren (10-16Mb).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2003 - 16:54 #2
Og så faldt jeg lige over HP´s 1012´er: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484608184
kr. 1798,00

Her får du tillige 8Mb ram og 1200dpi. Bruges den som 600dpi printer, er den både hurtig og godt bestykket med ram.
Avatar billede stefs Nybegynder
12. september 2003 - 00:45 #3
Brother laser printere fejler intet og kan varmt anbefales. Prisen på toner er den samme som ved andre laserprintere.

Så du kan rolig købe Brother printeren - du bliver ikke snydt.

/Steffen
Avatar billede grav Nybegynder
17. september 2003 - 00:11 #4
Tak for god hjælp!

Jeg endte med at købe en HP 1010 til 1500 kr. Den har samme specs som 1012'eren bortset fra at den kun kører 600dpi.
Jeg droppede Brotheren, da den fylder en del mere end HP'en og, som Ole sagde, havde lidt for lidt hukommelse.

Ole: Du er noget af en printerguru! :-) Hvis du vil have nogle point, så skriv bare!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. september 2003 - 10:01 #5
Jammen tillykke med din ny printer. Jeg har ikke nogen erfaring med HP´s nyere modeller, men selv deres billigste laserprintere har tidligere overrasket med kvaliteten. Jeg tror bestemt ikke du bliver skuffet.

Og falder der lidt points af, bliver jeg da glad...
Avatar billede grav Nybegynder
10. januar 2004 - 11:57 #6
Hermed ... :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2004 - 15:14 #7
takker...