Avatar billede schipa Nybegynder
11. september 2003 - 01:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

designerens hot/not liste

Kender I det: man er ingen programmørgeni og ej heller nogen flash-haj, men blot fordi man på et tidspunkt har lavet et par lousy animationer i PSP og har lavet en hjemmeside i frontpage, som man har været så usmart at prale af overfor vennerne, så er man lige pludselig udnævnt til webdesigner, webmaster med mere af samme venner, som så spørger, om ikke lige laver en hjemmesiden om deres badminton-klub eller en slideshow "med Flash i!" med billeder fra deres bryllupsrejse.

Altså, det er lidt min situation, og jeg synes egentligt, at det kan være hyggeligt, at prøve kræfterne med sådanne nogle uforpligtende (eller er de?) og ulønnede (det er de i hvert fald) opgaver. Men så melder samvittigheden sig, godt bakket op af de store tekniske begrænsninger, for flyder nettet ikke over med enorme mængder af ligegyldige sider og forfændende eksempler på amatøragtighed?

Så, her tænkte undertegnede, inden jeg går i gang med de to næste "opgaver": lad os lave en NOT liste, en slags facitliste, så man undgår de værste fælder og ikke laver noget der ser alt for grimt og billigt ud.

Jeg starter:

1 midi-filer med Celine Dion sange, som starter uden varsel så snart man kommer ind
2 billige gif-animationer, af slagsen brevkasse-der-hopper-mail-me
3 rigtig grønne, el. gule, eller lilla baggrunde
4 mønstrede, synstruende, læseruvenlige baggrunde
5 kilometerlange brødtekster
6 emnet og designet/virkemidlerne passer slet ikke eller kun i ringe grad sammen

Har i lyst til at føje flere punkter, eller at uddybe de nævnte med nogle erfaringer (som sikkert rækker længere end mine), er I virkelig velkomne.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
11. september 2003 - 01:09 #1
Dårligt komprimerede hjemmesider... Det er sgu lavmålet, når 'gode' sider fylder så meget og er total tegn på teknisk forståelse og hensyn for folket!
Avatar billede _michael_ Nybegynder
11. september 2003 - 01:11 #2
Hov... er total tegn på manglende teknisk forståelse og intet hensyn til den almindelige bruger!
Avatar billede schipa Nybegynder
11. september 2003 - 01:14 #3
ja, michael :-) , jeg sad og spekulerede på, om du mente din sætning ironisk.... :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. september 2003 - 01:17 #4
jeg så engang den grimmeste hjemmeside nogensiden :)
en tysk kristen hjemmeside.. yayks..
jeg vil prøve at om jeg kan inde urlen.. den kan du sikkert noget fra :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. september 2003 - 01:27 #5
dammit.. kan ikke lige finde den.. men, DAMN hvor var den grim.. han tilbød endda at lave hjemmesider.. godtnok var det gratis.. men, nej tak :)
Avatar billede schipa Nybegynder
11. september 2003 - 01:31 #6
ja, et lignende tilbud fik jeg også i starten af min "karriere", og det var netop det der gjorde, at jeg tænkte, skal det se sådan ud kan jeg lige så godt lave det selv. Så ned at købe et IDG-hæfte og installere Stones Web Writer og jeg var kørende. Resultatet kan heldigvis ikke længere ses på nettet, for jeg ville skamme mig meget, hvis det stadigvæk fandtes et sted.... LOL
Avatar billede lange Nybegynder
11. september 2003 - 01:48 #7
* Frames
* Splash screens
* Sites i ren Flash
* Lyd
* Popup vinduer
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. september 2003 - 01:50 #8
Søger man på Verdens grimmeste hjemmeside får man følgede: http://www.netby.dk/Oest/Ceresgade/recon/ :o)

* For mange skrifttyper
* For mange farver
* For mange tekststørrelser
* Stavefejl
* Usammenhængende tekst
* Links på hvert andet ord
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. september 2003 - 01:53 #9
* Uhensigtsmæssig brug af flash ("jeg har lige lært flash - jeg propper det ind over det hele"-typen er for meget)... tværtimod er www.xdude.com sej!
* Dårlig programmering
* Grimme billeder / for store billeder
* Scripts der gør ting man ikke er helt herre over. Fx - bare afspiller en midilyd (*ryste*)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. september 2003 - 02:12 #10
hvis du skal lægge store billeder ud på nettet, vil jeg klart anbefale et preloader script.. der er intet værre end at skulle vente på at et billede loader..

eksempel.. du har kategorierner bryllup, biler, ferie.. når man vælger bryllup, preloader du alle bryllup billederne så det er klare til visning..
Avatar billede exp Juniormester
11. september 2003 - 19:39 #11
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. september 2003 - 20:12 #12
der var en sgu!!: http://rasputin.de/CF/Jugend/ :)
Avatar billede exp Juniormester
11. september 2003 - 20:18 #13
Havde også på fornemmeren det var den ;-)
Avatar billede schipa Nybegynder
02. juni 2004 - 23:54 #14
lukketid!