Avatar billede dk_flash Nybegynder
04. september 2003 - 12:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Reactor eller Simcloth rigid body animation

Hej

Hvordan får jeg med enten reactor eller simcloth lavet en animation af f.eks. en box der bevæger sig horizontalt og støder ind i en anden box - så denne bliver sendt afsted i den rigtige vinkel/hastighed afhængigt af hvor/hvor hårdt den bliver ramt. (noget alá to billard kugler der rammer hinanden)

Eller evt. nogle links til tutorials der kan forklare do.

På forhånd tak
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. september 2003 - 15:17 #1
Jeg kan ikke lige se hvordan du vil bruge SimCloth eller for den sags skyld Reactor til dette. Hvis det kun er to kasser det drejer sig om er det vel lettes bare at "hånd" animere dem!

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede dk_flash Nybegynder
05. september 2003 - 17:20 #2
Hej

Well - jeg ved at man med simcloth har mulighed for at lave ihvertfald simple animationer med rigid bodies, f.eks. som at få en kasse til at falde ned på en anden kasse - og afhængig af hvor og med hvilken vinkel/kraft den har når den rammer så sendes begge kasser i de efter fysikken gældende regler.

Men mit problem er at jeg ikke skal have tingende til at bevæge sig vertikalt(gravity) men derimod horizontalt og samtidigt beholde muligheden for at benytte de efter fysikken udregnede udgangsvinkler m.m. ved kollition med andre ojecter.

Noget der alt-i-alt vil tage meget lang tid at "hånd" animere hvis de skal have de rigtige egenskaber.
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. september 2003 - 23:45 #3
Jamen SimCloth er, mig bekendt, en Tøj-Simulerings Plug-in og har da intet med det du snakker om at gøre!

At få 3D Studio Max til at beregne en effekt som du ønsker er faktisk lidt svært. Men der findes dog en alternativ løsning. Glem derfor alt om SimCloth.

1. Lav en SuperSpray (Particle System).

2. Lav der næst den Box (Kasse) du vil bruge til støde mod den anden Kasse.

3. Vælg din SuperSpray og under "Basic Parameter" vælg "Mesh" under "Viewport Display" og skriv 100% ved "Percent of Particles". Under "Particle Generation" vær sikker på at "Use Rate" er valgt ved "Particle Quantity" og skriv dernæst "1" i rubrikken nedenfor. Gå derefter ned til "Particle Type" og vælg "Instanced Geometry"! Under "Instancing Geometry" tryk på knappen "Pick Object" og vælg dernæst din Kasse.

4. Så er der lavet en Particle System med kun én af den slags kasse du vil bruge. Hiv eventuelt i din TimeLine for at se din kasse flyve afsted!

5. Lav så en UDeflector og ved "Object-Based Deflector" tryk på knappen "Pick Object" og vælg eventuelt den kasse du lavede før. Sørg for at din kasse står så den vil blive ramt af din SuperSpray's kasse og "Bind to Space Warp" SuperSprayen med kassen.

6. Hiv lidt frem og tilbage i din TimeLine og du vil forhåbentligt se at din SuperSprays kasse bliver kastet ind i den anden kasse for dernæst at deflektere tilbage.

NB: Kassen i din SuperSpray kan selvfølig blive modiceret yderligere med eventuelt Grow (Størrelsen) osv.

Håber det kan give en idé til at komme videre.

Held og Lykke
ZeroHero

(Jeg har selvfølig lavet en lille test-scene, hvis du vil havde den så sig til!)
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. september 2003 - 23:48 #4
Jeg glemte at nævne at både din SuperSprays "EmitStart" og "EmitStop" (under Particle Timing) skal indeholde værdien: 0 (nul)!!!!
Avatar billede dk_flash Nybegynder
06. september 2003 - 17:51 #5
Tak for forklaringen - hvordan er det lige man giver points - det er for lang tid siden jeg har været her :)
Avatar billede dk_flash Nybegynder
06. september 2003 - 17:52 #6
Nå det tyder på at jeg fik givet dem alligevel - håber at det var dig zerohero der fik dem.
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2003 - 16:51 #7
Jo, tak tak - jeg har fået dem :-))
Avatar billede i11uzion Nybegynder
07. september 2003 - 18:52 #8
zerohero>>> Simcloth kan også snildt simulere rigid bodies, so jo, det ville også virke til dette projekt.