Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:11 Der er 47 kommentarer

Sætter min router rigtigt op, men kan ikke hoste spil eller FTP

Har købt trådløst netværk, men har et problem med at jeg ikke kan hoste en FTP server eller hoste et internetspil.

Jeg har inde i routerens konfigurationer under"port forwarding" sørget for at åbne alle porte til min lokale IP som routeren har tildelt mig. Jeg kan stadigvæk ikke få lov! Folk udefra som skal joine eller logge på bruger den ip som jeg får af min udbyder (ex. www.myip.dk)

Kan det have noget med mit encryption (128) som jeg har sat netværket til?

Hvad skal jeg gøre?!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:17 #1
1: kontroller at både TCP og UDP er forwardet
2: kontroller at spillet/Serveren er sat korrekt op
3: får dem der prøver at joine nogle fejl eller hva'?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
03. september 2003 - 21:23 #2
Din adresse er formentligt ikke www.myip.dk, men istedet en IP adresse ( eks. 80.197.71.xxx) du kan finde din IP adr. gennem eks SHIELD UP, hvor du også kan se hvilke porte der er åbne på dit netværk https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Vedr. encryption så er det kun trafikken på dit trådløse net der er krypterer.
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:28 #3
1. Hvordan gør jeg det? Jeg kan ikke finde det under mine konfigurations. Under port forwarding kan jeg kun sætte en lokal ip til at få adgang til de porte den vil Under WAN setup har jeg sat et flueben ud for:

Disable SPI Firewall

Default DMZ Server

2. Ja, det er sat helt korrekt op
3. Nej de får ingen fejl, de kan bare ikke finde mig på nettet!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:29 #4
1: hvilken router har du da?
3: kan de pinge din ip www.myip.dk ?
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:29 #5
Jeg er godt klar over at min IP adresse ikke er www.myip.dk men der kan man finde den IP man har fået af sin udbyder.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:32 #6
kan du ikke tage et screenshot af din forwardning's menu og uploade det et sted?
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:33 #7
Jeg har en NetGear MR814v2. Kan se at selv om jeg skulle have åbnet min porte inde i routeren, så får jeg denne besked:" 21 FTP Closed
Your computer has responded that this port exists but is currently closed to connections."

Hvilket jeg finder meget mærkværdigt.
Avatar billede devradio Nybegynder
03. september 2003 - 21:34 #8
XP firewall?
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:36 #9
http://www.rw-online.dk/for.jpg Sådan ser det ud, når jeg selv kan custom den
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:36 #10
nej, jeg bruger 2000 og har slået min firewall fra
Avatar billede devradio Nybegynder
03. september 2003 - 21:36 #11
Kan man få at vide hvilet ftp server software og operativ system du snakker om?
Avatar billede devradio Nybegynder
03. september 2003 - 21:37 #12
hvem er din udbyder så?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
03. september 2003 - 21:37 #13
Hvilken FTPserver anvender du og kan du skabe forbindelse til den på dit eget net ?
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:38 #14
Arrownet, jeg får internet igennem antenneforenigen
Avatar billede devradio Nybegynder
03. september 2003 - 21:40 #15
well du kan tjekke om den er gal med din ftp server software ved at telnette eller logge ind på lokalmaskinen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:41 #16
hvis du ser i din manual side 6-1, så ligner det jo ikke rigtigt..

manual
http://www.netgear.com/support/support_details.asp?dnldID=358

hvilken firmware version køre du med?
http://www.netgear.com/support/products/MR814v2.asp
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:48 #17
Mit FTP program virker fint, mine spil virker fint. Har lige haaft TDC ADSL uden router og det gik ok.

Har den sidste nye firmware. Her er også er screenshot: www.rw-online.dk/for2.jpg
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:50 #18
du mener http://www.rw-online.dk/for1.jpg ik?

hvad kan du vælger under Service Name?
Avatar billede devradio Nybegynder
03. september 2003 - 21:50 #19
hmm, nu er det ikke sådan at arrownet kører en smart fw et eller andet sted vel? ligesom dk-tv gjorde på et tidspunkt? anyone?
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:50 #20
ups korrekt adr: www.rw-online.dk/for1.jpg
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:52 #21
prøv "for sjov" at slet din entry der.. og lav en FTP på port 20 og 20 til din interne IP, og se om det så virker..
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:53 #22
Under service name kan jeg vælge alt muyligt: Quake, MSN, FTP osv. Dog hjalp det ikke at vælge FTP alligevel. SÅ jeg valgte at åbne alle mine porte, som også gerne skulle åbne min FTP port: 21!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 21:54 #23
prøv "for sjov" at slet din entry der.. og lav en FTP på port 20 og 21 til din interne IP, og se om det så virker..
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 21:57 #24
Det hjælper ikke... Kan godt joine min egen IP via LAN, det har jeg også gjort før, på en anden PC på netværlet herhjemme, før jeg begyndte at rode med det forwarding.
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 22:03 #25
Har også sat min PC som DMZ server, kan virkelig ikke få det til at virke....
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 22:04 #26
har du selv opsat routeren?

og du er sikker på at 192.168.0.4 er din interne IP? (lav den evt fast)

hvis det ikke hjælper at fjerne din entry "ALT" og du så bruger den service name der hedder FTP som du så laver til din interne IP (og kun den ene entry)..
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 22:12 #27
Det hjælper ikke.... :o(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 22:22 #28
har du selv opsat routeren eller har arrownet det?
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 22:23 #29
Det har jeg selv... Brugte bare den wizard der er i routeren.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 22:29 #30
jeg kender ikke den router, så jeg ved ikke hvilke "fejl" der kan være i opsætningen..

der står noget om den DMZ server på side 6-2, men det er jo nok det du har gjort..
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 22:32 #31
Ja... Har kigget det hele igennem og det skulle være i orden det hele... Fatter det bare ikke. SÅ nu har jeg emailet til en tekninker  hos NEtGear og spurgt om råd...
Avatar billede kdyg Nybegynder
03. september 2003 - 22:39 #32
Kan dette bruges til noget?: www.rw-online.dk/for2.jpg
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 22:42 #33
ikke rigtigt, se side 6-10 i din manual
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2003 - 22:43 #34
men fjern fluebenet i aktive, da det jo ikke bruges
Avatar billede itopia Nybegynder
04. september 2003 - 07:23 #35
Hejsa, du har ikke rigitigt fortalt hvilken fejl man får når man forsøger at logge ind.
DU MÅ IKKE ROUTE PORT 135-139, med mindre du kan lide at blive hacket!!!
Det er RPC porten (MS-blaster) samt NETBIOS - den sidste gør at man kan se alt om dit netværk, inkl. alle brugernavne oprettet på din maskine.

Dit ene screendump viser en ftp-ip: 62.61.x.y, jeg har forøsgt en anonym tilgang til denne, og den gav mig bare "Refused" er det denne fejl andre har fået?

Når du anvender en router sker der en oversættelse af informationer mellem 2 netværk via NAT.
Det er derfor vigtigt at du router de rigtige porte, men også at dit FTP program er opsat korrekt.

Du bør anvende et lidt mere avanceret FTP-server-program end det der medfølger Microsofts serverprogram.

Du skal sætte følgende op:
I FTP-serverprogrammet:
port range: 1024-2048 (anvendes til data overførsel)
Connect IP: 21 (eller en hvilken som helst anden der ikke allerede er i brug) det er denne port forbindelsen starter på, før den skifter til data-porten.
Passive mode IP: 62.61.x.y (dvs. din public IP) det er denne IP der anvendes
når server og klient kommunikerer i PASSIV MODE. (Klient skal sættes til at forbinde i PASSIV mode).

På Router:
Forward port 1024-2048
Forward port 21 (connect ip)
Hvis du bruger port 21 skal du også forwarde port 20.
Det er kun nødvendigt at forwarde TCP port forbindelser.

Forsøg evt. kortvarigt at sætte din server i DMZ - så skulle alle porte være åbne mod internettet.

Det vigtige i ovenstående er det vedr. PASSIV mode.

Følge sker under en passive tilgang:
200 Type set to A.
PASV
227 Entering Passive Mode (62,61,x,y,9,176)TYPE A

Hvis man ikke bruger passiv sker:
200 Type set to A.
PORT 10,0,0,25,4,160

Lig mærke til de forskellige IP Adresser der bruges!
Under PAssiv er det serveren der bestemmer kommunikationsporten!

Kan du tilgå FTP serveren lokalt?

Jeg håber dette er med til løse dit problem.

/iTopia
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
04. september 2003 - 09:07 #36
Mig bekendt laver Arrownet en NAT når de sætter en antenneforening op. Den eksterne IP du får skulle vel ikke tilfældigvis være en i serien 10.x.x.x eller 192.168.x.x ???

Jeg tror at problemet ligger der. Læs mere på arrownets hjemmeside :-)
Avatar billede kdyg Nybegynder
04. september 2003 - 17:59 #37
Det er gode råd (og tak for dem!!), men det virker ikke. Tror faktisk at problemmet ligger hos arrownet, forid de bruger NAT. Dette står på deres hp:

"Netmeeting og f.eks. online spil er begge eksempler på applikationer/programmer som benytter såkaldte back connections. P.g.a. den høje sikkerhedsløsning Arrownet har valgt (NAT) kan man som udgangspunkt ikke gøre brug af disse. Det er dog muligt gennem bestilling af en Fast Public IP adresse, at undgå NAT og derved have mulighed for at bruge denne type connections. En Fast Public IP koster kr. 95,- i oprettelse og kr. 25,- pr. måned i administrationsgebyr. I forbindelse med oprettelse af Fast Public IP anbefaler vi kraftigt at installere sikkerhedssoftware, hvilket er kundens eget ansvar."

Kan det ikke være det?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2003 - 18:06 #38
nej, da din router stadig bør kunne forwarde trafikken..
Avatar billede kdyg Nybegynder
04. september 2003 - 20:36 #39
Man kan inde på arrownets HP bestille en fast IP eller en offentlig ip:

"Bestilling af fast IP adresse
Som standard tildeles automatisk IP-adresser til alle computere i foreningens net. Disse adresser kan ikke ses af andre, da de er beskyttet af NAT udadtil og af CMTS indadtil.

Dog er der mange af Internettets muligheder, der kræver at man har en IP adresse der kan ses af andre, og derfor kan du som tillæg til din Internetforbindelse, bestille fast IP.

Der kan bestilles op til 15 faste private IP'er.
Bestilling af mere end én fast offentlig IP kræver dokumentation jvf. RIPE-185

For at kunne tildele fast IP adresse, skal vi bruge din MAC adresse (se vejledning længere nede).

Når din computer tildeles fast IP, er den åben for omverdenen. Det vil sige, at du skal sikre dig på anden vis. F.eks. vha. en firewall

Der skelnes mellem 2 forskellige slags:

Fast Public IP til enkelt maskine.

Benyttes bl.a. i forbindelse med:

Hosting af server, f.eks. Netmeeting server, Web, FTP, Mail og Spil server.
VPN forbindelser - såfremt softwaren ikke understøtter NAT.
Web-Cam
MSN Messenger, og flere programmer af denne art.
Der kan maksimalt tildeles én IP pr. fysisk maskine. Såfremt du ønsker IP adressen tilknyttet dit eget domæne, skal du kontakte den udbyder, der hoster dit domæne, så de kan lave de fornødne ændringer i DNS. Det er naturligvis også muligt at redelegere domænet til Arrownet.

Fast privat IP

Benyttes, hvis du gerne vil bruge foreningens net som LAN. Dette gør det blandt andet muligt at spille mod andre på netværket, som om det var et LAN (under forudsætning af, at de andre også har Fast privat IP). Du skal ligeledes bruge fast privat IP, hvis du har flere PC'er koblet sammen via HUB og de skal kunne snakke sammen via TCP/IP (dette gælder ikke for protokoller som IPX/SPX og NetBEUI). Disse adresser er beskyttet af NAT udadtil, men er ikke beskyttet indefra.

Det er gratis, at få en fast privat IP, mens der betales oprettelse og et månedligt abonnement for en offentlig IP.

På din maskine kan du finde din MAC-adresse således:

Win98/ME:
Tryk "Start"
Vælg "Kør"
Skriv winipcfg og tryk [ENTER]
Der dukker nu en lille boks op på din skærm. I første linie skal du vælge Fast Ethernet PCI Adapter. I anden linie står der "Netværkskortadresse". Den består af 12 cifre - det er dem, vi skal bruge.

Windows NT/2000/XP:
Tryk "Start"
Vælg "Kør"
Skriv cmd og tryk OK
Skriv ipconfig /all og tryk [ENTER]
I slutningen af linien "Physical Address. . . . :" står din mac adresse. En mac adresse kunne f.eks. se sådan ud: 00-D0-B7-BD-93-8E, Hvis din MAC Adresse er 44-45-53-54-00-00, er det PPP adressen - det er ikke den, du skal indtaste. Husk derfor at vælge Fast Ethernet PCI Adapter.

Det er kun MAC adressen på den maskine, du ønsker, at IP adressen skal tilknyttes, vi skal bruge.

Vi gør opmærksom på, at brugen af Fast IP kun er tilrådeligt, såfremt der samtidig installeres en Firewall."

Er I sikre på at det ikke kan skyldes at jeg mangler en af disse to ting?
Avatar billede itopia Nybegynder
04. september 2003 - 21:36 #40
Jo, du skal have en public IP for at du kan opsætte en FTP server!

Hvis du sætter en Router op skal du bruge min vejledning længere oppe vedr. port forwarding.
Hvis du sætter din PC direkte på nettet med en public IP, er den piv åben og det vil ikke være noget problem at gå til den via FTP.

Som der anbefales i ovenstående bør du installere en firewall, den skal du så sørge for er åben på de porte din FTP server anvender.

/iTopia
Avatar billede kdyg Nybegynder
04. september 2003 - 22:16 #41
Vil den der "fast ip" ikke hjælpe? Skal jeg, fordi Arrownet har stramme sikkerhdskrav, have en publiv Ip for at kunne hoste en FTP-server og hoste spil? Eller er det bare gejl fordi de vil have at jeg lejer en public IP adresse?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2003 - 22:21 #42
ja, det vil med 99% sikkerhed virke.. men

1: din PC's IP er offenlig
2: AL sikkerhed og firewalls osv.. skal installeres og konfigureres på din PC
3: Du har alle porte åbne, så du er et "let" offer for alle der ønsker dig ondt.
4: For at få flere PC'er på "nettet" kræver der flere IP'er (og betale flere $ til din udbyder) og du kan med 99% sikkerhed ikke bestemmet deres IPgruppe og subnet, så dette vil give LAN problemer..
5: Det er meget usikkert at bruge offenlig IP direkte til PC'en, med mindre du ved hvordan sikkerhed og firewall's skal ordnes
Avatar billede kdyg Nybegynder
04. september 2003 - 22:28 #43
Jeg havde med min tidelige Udbyders forbindelse (TDC) en fast IP, så mine venner kendte min IP og kunne hurtigt joine et internet-spil jeg lavede. Det fulgte med når man havde Boomtown ADSL. Er det ikke det samme som en offentlig IP?

Når jeg har en router og har to PC'ere der er på internettet, men kune vil have den ene til at hoste spil, så kan jeg vel stadigvæk have den anden til at være på nettet, selvom den ene har offentlig IP ik?
Avatar billede devradio Nybegynder
04. september 2003 - 23:17 #44
Jeg mente jeg spurgte længere oppe om arrownet ikke fw deres kunder som standard og det ser ud til jeg havde ret. Køb nu den public ip så kan du hoste alt det du har lyst til.
Avatar billede janomel Nybegynder
17. oktober 2004 - 11:45 #45
Hvis du har løst det uden Fast IP vil jeg gerne høre hvordan. Har selv arrownet, og den IP adresse som vises på f.eks. myip.dk er sikkert den samme som jeg får oplyst. Jeg har tjekket hos 5 andre arrownet kunder og det er samme IP der oplyses
Avatar billede sandman_dk Nybegynder
27. november 2004 - 00:39 #46
Jeg har også Arrownet (errornet). Har købt en offenlig IP adresse. Jeg kan nu hoste alle spil, undtagen et...!!?? Football Manager 2005... Det gir' sgu da ingen mening!!!??
Avatar billede webmazter Nybegynder
14. januar 2006 - 01:00 #47
slå firewall fra