Avatar billede -rambo- Nybegynder
01. september 2003 - 16:28 Der er 15 kommentarer

Via AC97

Hej

Jeg har lige geninstalleret min pc og lagt Windows Xp ind. Men nu virker min mikrofon ikke mere. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor, da jeg har testet den med min minidisc og der virker den fint, mit lydkort, det før omtalte AC97, tror jeg det hedder, har uden problemer optaget lyd før. Men nu ikke jeg ikke optage mere. Jeg har prøvet at hente en ny driver til alle de der forskellige ting, selvom der er en driver jeg ikke kan finde, jeg tror det hedder noget med "Master Bus IDE drivers" eller sådan noget.
Og jeg har selvfølgelig tjekket at jeg ikke har mutet den eller sådan noget. Men inde i lydinstillinger er der det underlige, at indspilnings fanen, er grå altså så man ikke justere på den.

Hvad er galt?
Det er vigtigst med min optage-evne, men der IDE drivers vil jeg også gerne vide hvad er.

På forhånd tak
MVH
Michael®
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2003 - 16:40 #1
Det er drivere så windows bedre kan styre læsninger og skrivninger til harddisken. Vi er nok nødt til at have at vide hvilket bundkort der sidder i maskinen for at kunne finde de rigtige drivere til dig.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2003 - 16:43 #2
Du kan installere Aida , som kan guide dig til nye opdateringer og vise navn på bundkortet
http://www.softpile.com/Utilities/System_Tools/Review_14688_index.html
Avatar billede -rambo- Nybegynder
01. september 2003 - 16:44 #3
Jamen jeg tror det er det der hedder VIA AC97. Jeg har i hvert fald installeret en driver der hed 4-1 fra VIAarena.
Men ellers bliver jeg nødt til at gå hjem og finde ud af det.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2003 - 16:46 #4
via ac97 er navnet på dít lydkort?er det indbygget i bundkortet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2003 - 16:47 #5
Ac97 er normalt indbygget i bundkort. Jeg tror endnu ikke jeg har set det som indstikskort.
Avatar billede -rambo- Nybegynder
01. september 2003 - 16:52 #6
Ok. Det er et Onboard lydkort.
Avatar billede -rambo- Nybegynder
01. september 2003 - 20:41 #7
Det er et Soltek SL-75JV motherboard.
Håber stadig i kan hjælpe mig.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. september 2003 - 20:44 #8
http://www.soltek.de/English/download/main/75JV.htm

så er via 4in1 de driver du skal bruge og har brugt.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. september 2003 - 20:45 #9
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2003 - 20:51 #10
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2003 - 20:52 #11
nå de drivere er vist til w98 - desværre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2003 - 20:55 #12
Tror rkhdk's sidste link, sidder lige i øjet efter hvad jeg kan se.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. september 2003 - 20:59 #13
tonnybrandt => der er bare 1 problem

lydchippen er ikke nævnt her
http://www.soltek.de/English/product/75jv.htm

så -rambo- skal lige bruge aida til at finde ud af om AC97' chippen er en af disse http://www.viaarena.com/?PageID=69
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. september 2003 - 21:04 #14
men man kunne jo også bare hente
http://www.soltek.de/downloads/manuals/7series/75jv.kv%201.1/75jv.kv-spec.pdf

se side 7 og set at det er VT82C686A or VT82C686B
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2003 - 21:22 #15
rkhdk >> He he, det var da derfor jeg skrev at den sad lige i øjet. Det havde jeg kontrolleret *s*