Avatar billede qhp Nybegynder
29. august 2003 - 14:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan Windows 98 SE ikke køren på en Compaq Presario 1260 ?

Min Compaq Preasario 1260 blev leveret med Win98 i sin tid. Jeg har nu formateret HD og prøvet at installere Windows 98 SE på den.

Men jeg får bare en fejlbesked når den kører i "normale tilstand":

"Windows-beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren."

Det hjælper ikke at gøre det. Da Windows godt kan køre i "Fejlsikert tilstand" tror jeg der må være et driver problem, men kan ikke se hvad for en enhed der giver problemet". Er der nogen der har en ide ?
Avatar billede kenp Novice
29. august 2003 - 14:40 #1
du skal have fat på original cd-rom og diskette fra compaq da de har et eller andet spøjst med deres drivere
Avatar billede qhp Nybegynder
29. august 2003 - 14:44 #2
Jeg har original recovery CD´en. Men det er kun en Windows 98, og jeg kan ikke opgradere den med den Windows SE version jeg har.
Avatar billede qhp Nybegynder
29. august 2003 - 14:47 #3
Jeg er klar over man ikke kan bruge den Windows på deres CD på en anden PC, men man må godt køre et andet system på deres PC, ikke ? Jeg kan installere Win2k på denne PC, men kan ikke finde driver til modemet og bliver derfor nødt til at prøve med Windows SE i stedet.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
29. august 2003 - 14:58 #4
Kan du ikke boote fra din startdiskette og så kører installationen fra din 2nd edition CD. Evt. kopiere driver biblioteket fra din originale Compaq CD.
Avatar billede foralias Praktikant
29. august 2003 - 15:05 #5
Prøv evt. at rengøre cd rommen, jeg ved det lyder tåbeligt men det har før hjulpet mig.
Eller prøv om du kan finde en anden cd rom med win98se på og brug den.
Avatar billede qhp Nybegynder
29. august 2003 - 15:29 #6
Windows er næsten færdiginstalleret. PC´en var genstartet 2-3 gange, og Windows kører nu fint, men kun i fejlsikkert tilstand !
Jeg har prøvet begge medtode: boot direkte fra CD og fra Win98 mappe på HD.
Avatar billede nordhavn Nybegynder
29. august 2003 - 15:57 #7
Prøv at hente BIOS/firmware (Rompaq) direkte på http://www.compaq.com/athome/support/index.html og installer denne. Dette er altid en tricky del af Compaqs setup, hvis man ikke bruger recovery CD'en.

eller (først)

Boot til F8 menu - vælg "Trinvis bekræftelse". Du kan så tilvælge eller fravælge hver driver, indtil du har isoleret problemet. OBS! Dette er enormt tidskrævende.
Avatar billede qhp Nybegynder
29. august 2003 - 20:53 #8
Nordhavn, en lidt nyere BIOS hentet fra din link har løst problemet. Efter BIOS opgraderingen kunne Windows fortsætte med resten af sin instalation, som varede ca. 10 min. og kørte normalt bagedter. Tak skal du have. Får jeg et svar i stedet for ?
Avatar billede nordhavn Nybegynder
30. august 2003 - 11:03 #9
Svar
mvh
pb
Avatar billede qhp Nybegynder
01. september 2003 - 08:28 #10
Fordi jeg kan ikke give dig point uden et svar.
Avatar billede nordhavn Nybegynder
01. september 2003 - 11:05 #11
Så prøver vi igen
mvh
pb