Avatar billede xiii Nybegynder
20. december 2000 - 08:40 Der er 7 kommentarer og
6 løsninger

Hub vs. Switch

Jeg har tænkt på at købe en 8 ports 10/100 hub, til brug for netværksspil, men da jeg var nede hos en forhandler anbefalede han at jeg købte en switch i stedet for en hub, prisforskellen var nu heller ikke så stor, men hvad er egentlig forskellen og er det anbefalelsesværdigt at købe en switch i stedet for en hub??
Avatar billede ctv! Nybegynder
20. december 2000 - 08:50 #1
Hej

En Hub er nok den mest almindelige. En Switch er stort set det samme. Bortset fra at med en hub; hvis en på netværket henter noget over, går hele nettet ned - og det er næsten umuligt for andre at lave noget. Med en swith åbner den ligesom en direkte port mellem 2 computere. Altså, 2 kan hente  fra hinanden, og 2 andre kan hente fra hinanden, uden det sænker farten. Det kommer lidt an på hvor mange i sidder i netværk. :)

Spørg hvis der er mere... :)

CTV!
Avatar billede cktarget Nybegynder
20. december 2000 - 08:51 #2
Når du bruger en hub, til at kommunikere med andre på netværket. Gøres det på den måde at hubben, til hver en tid broadcaster beskeder ud til alle på netværket.
En switch gør det samme første gang, men herefter husker den hvilke ip adresser der er på de enkelte porte, og derfor går tilgangen til netværket hurtigere.

Kedde
Avatar billede k_la Nybegynder
20. december 2000 - 09:54 #3

En HUB er egentlig bare en repeater som ved kommunikation sender data på alle portene (der kan dog være små varianter).
Switchen \"lærer\" hvor netkortene er placeret og kan lave parallel-kanaler til data.
DVS i en 8 ports HUB (100 MBit) deler alle 8 en \"datakanal\" - i en 8 ports switch kan der laves indtil flere parallelle \"datakanaler\"
Foreskelle i øvrigt:
Switchen vil på grund af filtreringen af data ofte have lidt længere delay en HUB\'en, men kan så håndtere større samtidige datamængder.
Du kan med fordel anvende en switch når du har brug for at overføre store datamængder, eller hvis dit net indgår i et større net.
HUB\'s kan på grund af udbredelseshastigheden på nettet normalt ikke udvides (stables) i mere end 4 niveauer.

Avatar billede aladdin Nybegynder
20. december 2000 - 10:39 #4
En hub er ikke andet end en fordeler dåse den kan intet bortset fra at replikere alle signaler til alle porte,så den er meget dum!. Den ligger på lag 1 i OSI modellen (Hvilket er det fysiske lag). En switch derimod er noget mere advanceret den kan se i \"netværkspakken\" , hvem addressen er fra og hvem den er til. derved replikere den ikke bar den læser også pakken, og kan på den måde se hvem der skal have denne. den arbejder på lag 2 i OSI modellen hvilket betyder at den bruger MAC addressen til at genkende \"hvem du er\". Så det er ikke helt korrekt hvad cktarget siger omkring at en switch bruger IP til det (Det er dog muligt men her taler vi om nogle helt andre priser!!)

Til dit brug ville jeg anbefale dig en HUB men hvis pris forskellen ikke er ret stor jamen så kan du absolute godt hente noget hastighed ud af at købe en Switch!
Avatar billede xiii Nybegynder
20. december 2000 - 13:28 #5
En Hub koster 995,- og en Switch koster 1195,- så der er jo kun 200 kr til forskel!
Avatar billede danielhep Nybegynder
20. december 2000 - 13:31 #6
En Hub:
Sender et signal ud til alle computere F.eks  en besked.
En switch:
Hvis du vil sende noget over et netværk så er det kun den computer som du sendte det til som vil få det, den sender kun et signal.
Avatar billede aladdin Nybegynder
20. december 2000 - 13:32 #7
Ja okay så ville jeg vælge Switchen

(Men det er dyrt for en HUB!!!)
Avatar billede pc-support Nybegynder
20. december 2000 - 13:47 #8
Kort sammenfatning:
En HUB sender alt trafik den modtager videre til alle.
En switch sender kun trafik videre til den modtager, der skal have den.
Derfor er en switch bedre i store netværk, eller til at dele et netværk op med.
Desuden kan en switch sende data videre fra alle porte samtidig, hvor man med en HUB må vente til den forrige overførsel er færdig.
Avatar billede dar Nybegynder
20. december 2000 - 14:13 #9
Det er sgu den dyreste 8port hub jeg nogen sinde har hørt om!!! Jeg har flere steder set udmærkede 8port hubs til 3-400 kr.
Avatar billede xiii Nybegynder
25. december 2000 - 13:42 #10
Hvor kan man købe en 8port 100 mbit hub for 3-400 kr.??
Avatar billede dar Nybegynder
25. december 2000 - 18:47 #11
Uuuups! Min fejl! Havde lige glemt at det skulle være 10/100! Sorry!
Avatar billede obele Nybegynder
01. januar 2001 - 14:11 #12
I netværkkabling bruges begrebet \"struktureret kabling\". Det vil sige, at kablerne trækkes fra
de enklete arbejdsstationer til sammenknytningspunkt ( krydsfelt ).Man snakker
også om stjernetopologi  dvs. At kablerne trækkes fra stjernespidserne mod midten.

Der er her, at en Hub kommer ind i billede.  Når det gælder Ethernet, er det en \"hub\" der binder
kablerne sammen  i sammenknytningspunktet.
En hub kan sammenknytte 8, 16 eller 24 kabler.

En switch er en \'bro\', der sammenknytter mange segmenter. Forskellen på hub og switch er lidt broget. Nogle sammenligner fx en switch  med en
avanceret hub.

Jeg kender ikke helt den præsice forskel. Det kan
måske, have nogle at gøre med den måde switch\'er og hub\'er behandler datapakker.

På den skole, hvor jeg går er der nogle rum med
12 computer. I disse rum er computerne alle forbundet til en switch.

Men i et af læreværelserne, hvor der er 5 compter er bruges en hub?

Måske forbinder hub`er afgrænsede subnet. Hvorimod
switch`er forbinder de enkelte subnet arbejdsstationer hmmmmmmmm???

Hilsen Obele

Avatar billede xiii Nybegynder
04. januar 2001 - 15:28 #13
Jeg køber nok en Trendnet 8-ports Switch til 1000kr, som jeg har fået tilbud på!
Tak for alle de gode svar!!