Avatar billede repsej22 Nybegynder
27. august 2003 - 10:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Adgangskontrol i Win98

Jeg har tidl. fået hjælp her hos Eksperten til at kontrollere adgangskontrol i Win98. Jeg fik nedenstående råd. Det har jeg nu fulgt. Men når jeg genstarter PCen spørger den godtnok om adgangskode til Windows, men hvis jeg trykker Annuller starter den op alligevel. Skal der mon slettes et eller andet i regdatabasen?

Tidl. svar:
Det er muligt at lave adgangskontrol (password) i Win98 og samtidig gøre det sådan, at det ikke kan omgås ved at klikke Cancel/annuller eller ved bruge Esc tasten.
I Kontrolpanel -> Brugere skal bruger/brugere være oprettet. Adgangskode kan sættes/ændres under Adgangskoder.
Dernæst klik Start -> Kør, skrev regedit <Enter> og gå til HKEY_LOVAL_MACHINE\Network\Logon
og i højre sides oprettes NY - DWORD-værdi med teksten MustBeValidated. Strengen skal have værdien 1 (én).
Luk regdatabasen og genstart pc. Der skal nu angives brugernavn og password for at komme "ind i" Windows. Og det kan ikke omgås med Annuller eller Escape.
Avatar billede ird Praktikant
27. august 2003 - 10:59 #1
Avatar billede grunken Nybegynder
27. august 2003 - 11:04 #3
et andet simpelt svar på ovenstående er at windows er nødt til at være en del af en netværks gruppe for at din løsning fungerer!
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. august 2003 - 11:05 #4
På min Windows 98 SE kan man ikke komme ind i windows uden at skrive adgangskoden. Og ESC duer ikke og det er ikke noget jeg har slået til.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
27. august 2003 - 11:12 #5
Ville det være en bedre ide hvis jeg fulgte dette råd istedet:
http://www.winguides.com/registry/display.php/629/

(Jeg har tidl. også fået nogle råd om at sætte password i BIOS istedet for i regedit. Men den BIOS der er på den pågældende PC giver ikke mulighed for at sætte password. Og da det er min direktørs PC tør jeg ikke gå igang med at opdatere BIOS)
Avatar billede grunken Nybegynder
27. august 2003 - 11:20 #6
give it a try, bare husk at følg den slavisk ;)

men den ser nu rigtig nok ud ;)
Avatar billede nordhavn Nybegynder
27. august 2003 - 12:11 #7
Se min kommentar her: http://www.eksperten.dk/spm/392389

I denne diskussion af forskellige tweaks er det vigtigt at fastslå, at man IKKE kan sikre data på en Win9x maskine. Så enkelt er det. Brugerstyring er heller ikke muligt, som det fremgår af ird's link ovenfor til MS KB 730310.

IMHO er det vigtigt, at få dette med.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
27. august 2003 - 16:04 #8
Nordhavn bragte mig på rette spor...så send mig lige et svar så jeg kan lukke spørgsmålet.

I spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/392389
fandt jeg hvad jeg søgte, nemlig et lille program som helt enkelt styrer adgangen til Win98.
http://www.webattack.com/get/systemlock.shtml

Måske sikkerheden ikke er helt i top, men det er bedre end ingenting.

:o)
Avatar billede nordhavn Nybegynder
27. august 2003 - 16:26 #9
Svar

mvh
pb