Avatar billede theselfimages Nybegynder
23. august 2003 - 20:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

NTFS på extern HD til PC og MAC

Jeg har netop købt denne:
http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=79721

Kan en NTFS formattering af denne virke uden problemer
mellem PC og MAC?
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 00:10 #1
Der er flere måder at gøre det på.

Hvis du har en pc og mac som er forbundet i samme netværk kan du installere et program på begge maskiner som gør det muligt at overføre data.

Link: http://www.apple.com/switch/howto/move2mac/

hvis det er for at tage hardisken med hen til en ven som har mac har jeg ikke kunne finde et program som kan "NTFS for MAC".

Ellers skal løsningen være at Formatere Harddisken i MAC format og installere dette program MACDRIVE 5 til windows for at windows kan læse disken og overføre data til den.

Link http://www.mediafour.com/products/macdrive/
Avatar billede theselfimages Nybegynder
24. august 2003 - 01:02 #2
Det er nemlig det sidste jeg ønsker.
Jeg arbejder som Grafisk Designer på PC, men skal ha' mulighed for at kunne transportere filer på det externe drev, for derefter at kunne åbne dem på en MAC - og derfra arbejder videre... og vica verca.

Men hvordan formattere jeg harddisken i MAC format?
Vel at mærke fra en PC...

Mvh.
Lars
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 01:30 #3
prøv evt at kikke her
format mac
http://www.eksperten.dk/spm/185416 eller
http://www.eksperten.dk/spm/325399

andet overførsels program
http://www.asy.com/scrtm.htm

håber du kan bruge det. jeg er daffet iseng.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
25. august 2003 - 15:24 #4
Det kommer lidt an på hvilket styrresystem din Mac er udstyrret med. Hvis den kører MAC OS X 10.x så har du ingen problemer mht. windows, du kan formaterer som du vil. Hvis din Mac kører OS 9.x så kan det godt være lidt bøvlet. En opgradering til OS X kan derfor kraftigt anbefales til din Mac.
Avatar billede theselfimages Nybegynder
25. august 2003 - 15:34 #5
Vil det sige at: Hvis jeg har NTFS formatteret min eksterne HD, og gemt filer på den fra PC, så kan jeg uden problemer åbne og gemme filerne fra en MAC med OS X?

I tilfælde af at MAC'en kører OS 9.x, da vil det så være nødvendig at MAC formattere HD og så gemme/hente filerne på PC via MacDrive 2000?

Kan man MAC formattere en HD fra en PC?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 08:58 #6
Ja, MAC OS X kan uden problemer klare en NTFS disk. Jeg har hjemme en PC (win 98), en Linux RedHat 9 som server og et par MAC OS X maskiner. Her kan MAC OS X uden problemer forbinde til min windows maskine (Og hvis man sætter Linux rigtigt op så kører det også uden problemer her).

OS 9 er lidt mere tricky og der findes mange forskellige metoder, fx. den du selv nævner. Men hvis din maskine kan klare det vil jeg helt klart anbefale MAC OS X.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 08:59 #7
Men hvis du har disken så prøv at smide den i din MAC og se om den ikke bare popper op på dit skrivebord.
Avatar billede theselfimages Nybegynder
26. august 2003 - 22:43 #8
Ok! men kan man MAC formattere en extern HD fra en PC?
Avatar billede levithan Nybegynder
26. august 2003 - 23:24 #9
ja det skulle du gerne kunne. De harddiske som sidder i en MAC er identisk med alle andre harddiske
Avatar billede theselfimages Nybegynder
26. august 2003 - 23:26 #10
OK! Men hvordan?
Jeg har Partion Magic 8.0 men det kan ikke.
Findes der et program til at MAC formatterer HD's fra en PC?
Avatar billede levithan Nybegynder
26. august 2003 - 23:35 #11
har du læst det jeg skrev for oven ellers går det lige igen

prøv evt at kikke her
format mac
http://www.eksperten.dk/spm/185416 eller
http://www.eksperten.dk/spm/325399
Avatar billede theselfimages Nybegynder
26. august 2003 - 23:38 #12
Men det blir jeg ikke klogere af
Detr står bla: "nu lykkedes endelig...(havde ikke slået arkivudveksling i udvidelser til) har formatere en del af disken på MACén... - ok! partitionen er kun 31 GB... hmmm... kan det lade sig gøre, at gøre alle 100 Gb tilgængelige ??"

Men det lyder jo som dette er gjort på en MAC... og ikke en PC.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. august 2003 - 00:02 #13
Avatar billede theselfimages Nybegynder
27. august 2003 - 00:06 #14
OK! .. men altså ikke muligt fra en PC at MAC formattere den omtalte Maxtor Personal Storage 3000LS 40GB, som er lavet til både PC og MAC?
Avatar billede levithan Nybegynder
27. august 2003 - 00:13 #15
ikke hvad jeg kan finde....  som jeg forstår det skal du sætte disken i den der mac og formatere den og så kan du der efterfølgende  bruge den i pcen med ovenstående programmer som macdrive eller hvad program du vil benytte.. du er nød til og gøre det på mac´en
Avatar billede theselfimages Nybegynder
27. august 2003 - 00:18 #16
OK! Tak for din research i hvert fald!
Avatar billede nicolairosenfalck Nybegynder
03. februar 2006 - 18:00 #17
Hey, jeg er lidt uenig med hvad der er skevet ovenover, jeg kan godt få min windows NTFS formaterede harddisk til at dukke op på skivebordet på min mac, altså jeg kan læse fra den, MEN jeg kan ikke skrive til harddisken!
Bruger Mac OS X, ver. 10.4.4
Bare en oplysning.