Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
18. august 2003 - 20:38 Der er 17 kommentarer

Oprette netværk

Hej Eksperter,

Jeg prøver desperat at oprette forbindelse mellem to computere. Den ene er en stationær der køre Windows 98SE. Den anden er en nyere bærbar der køre XP Pro. Jeg har sat dem sammen via en switch men kan ikke få dem til at snakke sammen. I første omgang er jeg bare interesseret at dele filer imellem dem, altså ikke noget med internet. Jeg har indstalleret div. protekoller men har ikke fået nogen forbindelse. Hardwaren er i orden så det er ikke det. Hvordan kommer jeg igang?
Avatar billede symtech Nybegynder
18. august 2003 - 20:44 #1
Hej
Har du sat IP adresser op på PCerne?

Michael
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
18. august 2003 - 20:45 #2
Nej. Hvordan finder jeg ud af hvilke IP adresser de har og hvordan sætter jeg det op?
Avatar billede symtech Nybegynder
18. august 2003 - 20:49 #3
På XP højre klikker du på netværksstedder->egenskaber her højre klikker du på dit netkort og på egenskaber. så markere du TCP/IP og klikker på egenskaber.
Her kan du sette en fast IP FX. 192.168.1.2. den anden er næsten det samme. men her skal IP adressen være 192.168.1.3 (SubNet 255.255.255.0)
Avatar billede symtech Nybegynder
18. august 2003 - 20:50 #4
Prøv så at pinge den anden.

ping 192.168.1.2 (dette skal du gøre fra den der har .3)
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
18. august 2003 - 20:50 #5
Skal man så bare genstarte computerne og så skulle det virke?
Avatar billede symtech Nybegynder
18. august 2003 - 20:51 #6
Ikke XP, men 98 skal genstarttes
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
18. august 2003 - 21:49 #7
Jeg kan nu godt pinge begge computere. Og fra den bærbare kan jeg godt se at den stationære er koblet på netværket, men jeg kan ikke få adgang til den. Fra den stationære kan jeg stadig intet se.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2003 - 21:51 #8
Du skal huske at dele den/de drev man skal kunne se, det skal gøres på begge maskiner hvis du vil begge veje.
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
18. august 2003 - 22:04 #9
Jeg har delt det drev jeg vil se på den stationære. Men på den bærbare står der at den stationære ikke er tilgængelig og at jeg ikke har tilladelse til at bruge denne resource. Det stod der også før jeg delte nogle drev.
Avatar billede wagner Nybegynder
19. august 2003 - 15:17 #10
Hvis du bruger Norton Antivirus eller lignende skal du evt deaktivere dette ellers vil dit lille netværk blive set som et forsøg på at bryde ind i din pc.
Avatar billede pcreben Nybegynder
22. august 2003 - 00:08 #11
Jeg har næsten det samme problem en bærbar xp home og en 98se forbundet via switz, kan begge bruge internettet, men ikke se hinanden, men hvis jeg forbinder dem via twistet LAN kabel kan filer og printer deles. Er det "bare" et spørgsmål om at tildele ip adresser som ovenfor beskrevet, så virker det, jeg kan ikke se om overståene virker ?
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
25. august 2003 - 13:53 #12
Det er lykkedes mig at få den bærbare til at se den stationære. Men forbindelsen er ikke helt stabil og jeg skal først ind i KØR og skrive IP adressen på den stationære før jeg kan se filerne. Men alt i alt er mit problem løst og løsningen var altså at tildele computerne de rigtige IP adresser.
Avatar billede pcreben Nybegynder
25. august 2003 - 19:17 #13
Jeg har også forsøgt mig. Med faste ip adresser kan maskinerne se hinanden og der kan udskrives fra fælles printer, men så er der ingen adgang til internettet, men hvis jeg lader windows bestemme ip adresser,kan jeg gå på internettet med begge maskiner, men ikke se hverandre.....Så har jeg spurgt en klog Mand og han siger at det er fordi at TDC opretter kun en ip adresse pr. maskine, så faktisk kan der kun være en maskine på adressen af gangen????Jeg havde to på...men det virker lidt tilfældigt, for pludslig kunne jeg også se den stationære med automatiske ip adresser?????så løsningen må være en router....
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2003 - 20:30 #14
Lukketid?
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
26. september 2003 - 01:05 #15
Hvorfor er det lige jeg ikke ved hvordan man lukker sit spørgsmål? :)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2003 - 13:05 #16
Hvis du ikke kunne bruge nogle af forslagene laver du selv et svar og accepterer det ellers beder du den/de personer der hjalp dig om at lægge et svar og så accepterer du dem :-)
Avatar billede borntogetbusy Nybegynder
17. oktober 2003 - 17:58 #17
Symtech.... jeg synes du fortjener nogle point. det lykkedes mig da at flytte filer fra PC'en til den bærbare hvilket vel også var meningen. Så vis du vil lave et lille svar... sorry for forsinkelsen.