Avatar billede styrup Nybegynder
18. august 2003 - 08:52 Der er 26 kommentarer

Hvem laver den bedste harddisk

Kort og godt:

Hvem producerer den bedste harddisk ??

(jeg er en af de uheldige der har købt for mange af IBM's)
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
18. august 2003 - 08:55 #1
Jeg har altid været glad for Seagate Barracuda, jeg har en der sidder i min server og den har aldrig fejlet og der har ikke været problemer overhovedet med den, desuden er den meget lydløs.

Samtidig er prisen en af de bedste på markedet ;o)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
18. august 2003 - 08:56 #2
Prøv at kontakte B&O, de har i flere år nu undersøgt harddisk markedet for at finde en der lever op til deres krav til at kunne proppes i deres eget issenkram.
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2003 - 08:59 #3
Maxtor-seagate-ExcelStor er de tre mærket vi har tillid til.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2003 - 09:03 #4
Nu du spørger, så er svaret naturligvis:

Det gør NASA, De har nogle helt fine RAM Harddrivs, der kan klare 20 til 25 g acceleration i alle retninger, fungere fra - 200 til + 200 grader C, osv osv, og så er de hurtige. Jeg ved ikke om du kan løbe dem, men jeg er sikre på at de er dyre
Avatar billede michael-k Nybegynder
18. august 2003 - 09:16 #5
Godt svar der bufferzone, den må jeg huske til næste gang ;)

Det kommer jo vel and på hvem man er. Jeg er til IBM men det er kun fordi jeg har haft gode erfaringer med dem. Så om der står at maxtor, segate, fujitsu osv. er bedre kan jeg ikke bruge til noget :)    Men selvfølgelig man kan jo bytte mærke på et tidspunkt.

Lige for tiden syntes jeg også min kæreste er den bedste, om nogle år kan det være, det er en anden der er bedre ;)
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. august 2003 - 10:01 #6
tsk tsk buffer.. hehe..

Maxtor, seagate, western digital er de 3 mærker jeg har mest tillid til.

Dog har WD disken et minus, den har en tildens til at pibe engang imellem.

Nu har jeg en maxtor, en seagate og WD. Og den jeg er mest tilfreds med må jeg nok indrømme, er seagaten. Maxtoren larmer når den arb. selvom om den er FLUID.

Seagaten siger absolut intet, og den er ved at være et par år gammel. Og har ALDRIG haft problemer med den!
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 10:20 #7
Helt klart Seagate. I øjeblikket har de nogle af de laveste RMA's. Maxtor ligger helt i top på RMA endda over tilsvarende IBM/Hitachi drev.
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 10:22 #8
Gå ind på www.itbutikken.dk og kig på harddiskene. De oplyser RMA på mange af deres produkter.
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 10:26 #9
Eksempler på RMA, for 120 GB diske (med 2MB cache)
IBM 3.4%
Maxtor 6.08%
Seagate 1.83%
WD 7.89%
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2003 - 10:28 #10
Vi har den laveste RMA på Maxtor.
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 10:29 #11
Med 8 MB cache er tallene

Maxtor 6.24%
Seagate 0.9%
WD 4.27%

De har ikke IBM/Hitachi med 8 MB cache, så det tal findes ikke. Men jeg vil sige at tallene taler for sig selv.
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 10:30 #12
Peet49>> og I er?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
18. august 2003 - 10:38 #13
Seagate barracuda virker som om det er den flest mennesker synes om. Den er støjfri, hurtig og påliderlig.
Kig evt under www.edbpriser.dk, der er 159 købere, der har udtalt sig om denne her: Seagate Barracuda IV 80GB Fluid, hvor 78 % giver den topkarakter. Denne model er ved at blive afløst af en nyere og billigere version, nemlig Seagate Barracuda 7200.7 80GB. Den er nem at få fat på og 88% af de 17 bedømmelser giver den topkarakter.
Men kig selv lidt rundt på edbpriser, så får du hundredevis af vurderinger med det samme på de forskellige HDD. Det er meget hurtigere end at sidde og vente her.
Jeg synes bufferzone skal ha point for hans originale og sikkert mest rigtige svar.
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2003 - 10:38 #14
P.H.Computer&Elektronik
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 11:00 #15
Og I sælger nok ikke mange diske (heller ikke af Maxtor og Excelstor) i forhold til Itbutikken. I tager jo 1000 kroner for en disk som itbutikken m.fl. tager ca 775-800 kroner for. Men klart at du anbefaler Maxtor og Excelstor, da det er de eneste mærker I har, i følge jeres hjemmeside.
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2003 - 11:04 #16
Vi har nu flere end, der står på vores hjemmeside, det eneste dårlige, vi har, er en dårlig webmaster, og som du jo kan se, er siden ikke opdateret ret længe.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
18. august 2003 - 11:21 #17
Maxtor laver de bedste. Hitachi og Western Digital laver de næstbedste. Seagates mest solgte ligger på 9. pladsen.

Se link til PC's worlds store test fra denne måned:
http://pcworld.shopping.yahoo.com/yahoo/article/0,aid,111118,00.asp
Avatar billede tubber Juniormester
18. august 2003 - 11:24 #18
Ja jeg må sige jeg er IBM mand, har altid haft gode erfaringer med IBM, selv de serier som folk frarådes

Men kigger vi på markedet så vil jeg sige det kommer an på om det er IDE eller SCSI.

IDE: Der kan IBM pt. ikke være med, af den simple grund at de ikke laver Fluid diske, jeg vil nok sige det er en Maxtor Diamond Fluid.....

SCSI: Ja der mener jeg at IBM de rykker for vildt :O)

Men alt i alt så er det vist i småtingsafdelingen hvad for mærke der er bedre end de andre :O)

Bare lige mit besyv med :)
/Tubber

Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 11:37 #19
moohykler>> og den test kan man ikke bruge til en dyt, da f.eks. Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y160M0 klarer sig bedre end Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y120P0, men alligevel får en dårligere bedømmelse.
Tilsvarende for disse drev er Samsung SpinPoint SP8004H højere placeret end Western Digital Special Edition WD1200JB trods den ifølge testen er dårligere.
Og sådan kan man blive ved med at finde inkonsistenser i "testen". Virker mere som hvem giver os flest penge/reklamerer mest i pc-world, de får højest placering.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
18. august 2003 - 11:42 #20
itbutikkens rma kan man da ikke regne med i det her tilfælde, hvor Seagates 7000.7 som en meget nyere harddisk, ikke har solgt nok til at man kan sammenligne dem statistisk. Jeg kan da også finde Seaagate diske hvor rma er oppe på næsten 14 %
Seagate Barracuda 7200.7 Plus - hard drive - 160 GB - ATA-100 - Rma 13,64 %

Maxtoren er bedst. Den med at Seagaten skulle larme mindre er fis i en hornlygte. De bruger præcis det samme fluid kølings system, og jeg har aldrig læst nogen test der påpeger dette problem. Jeg stoler ikke på edb-prisernes karaktersystem, da enhver let kan gå ind og skrive fis om konkurrenterne.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
18. august 2003 - 11:45 #21
Nå men så vis du mig en test der konkluderer at Seagate Barracuda 7200.7 er en bedre harddisk end Maxtor DiamondMax Plus 9. Jeg har endnu ikke set en.
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 12:34 #22
Bemærk at jeg overhovedet ikke har nævnt Seagate i forbindelse med "testen". Men min overbevisning baseret på facts er at testen som den bliver præsenteret der er helt hen i vejet. Desuden så kommer Seagate faktisk ind med en disk på nummer 5.

Hvad angår lydniveauet, så kan jeg kun bekræfte at Maxtor larmer meget mere end Seagate, da jeg har begge slags drev.

Hvad angår det Seagate drev, du har fundet, så
1. det er en enlig svale med så høj en RMA for Seagate
2. angående produkter med lang tid på markedet, så prøv at checke
http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=32515 som er en Barracuda V, den har en RMA på 1.2%
3. Det var bevidst at jeg valgte 120 GB drev, da det sandsynligvis er de meste solgte for tiden, og derfor er usikkerheden på RMA for disse drevet væsentlig mindre end for 160 GB.
4. De 13.64% er sandsynligvis baseret på bare 22 solgte diske (med 3 defekte). Hvis der nu kun havde været 2 defekte så er RMA "kun" 9.1%
5. Du mener sikkert også at Maxtor er bedre alene fordi de bruger ATA-133, hvor konkurrenterne "kun" bruger ATA-100. Men igen nogle falder blindt for et firmas marketingshype, hvilket ATA-133 ene og alene er. Hvis der var bare den mindste fordel ved ATA-133 frem for ATA-100, så ville alle andre producenter straks tage ATA-133 til sig.
Avatar billede the_collector Novice
18. august 2003 - 12:54 #23
Hykler>> Du har også misforstået hvad fluid systemet går ud på. Fluid har intet som helst med kølingen at gøre, men det er en erstatning for kuglelejrene. Fujitsu, var faktisk de første de benyttede fluid bearing og dem som udviklede det. Seagate købte sig til teknikken hos Fujitsu.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
19. august 2003 - 06:06 #24
Collecter for fanden. Du afviser blankt en aktuel tests fra et af verdens mest solgte computerblade, som viser at maxtor suverent laver de bedste diske. Det eneste du kan komme med er en masse ævl. Prøv nu at forstå at Maxtoren er en ældre disk (har vel været på markedet i omkring 1 år) mens seagaten har været på markedet i 1-5 mdr?). Det er da klart at der er flere defekte diske jo længere tid brugerne har haft dem. Desuden savner jeg lidt dokumentation for dine påstånde. Du lyder som en varmluftsballon fuld af gas. Mine Maxtor diske larmer ikke det mindste og desuden har Seagate købt fluid teknikken af maxtor. Venter stadig på dit link der i en test viser at Seagate skulle lave bedre diske end maxtor.
Avatar billede styrup Nybegynder
19. august 2003 - 07:44 #25
så tror jeg vidst vi skal have stoppet hundeslagsmålet...

takker for svarene, og deler pointene efter det mest anvendelige:

the_collector : 75
kludermor : 24
bufferzone : 1
Avatar billede the_collector Novice
19. august 2003 - 14:15 #26
Tak for point.

Jeg gider ikke hundeslagsmål, men jeg pointere facts, hvilket moohykler i sin grænseløse beundring for Maxtor ikke vil indse. Jeg har ikke som moohykler påstår, nogensinde sagt at Seagate har hurtigere overførselstider end Maxtor. Den rå ydelse er ikke det eneste som betyder noget. Jeg er fuldstændig enig i at ser man på den rå ydelse alene, så er Maxtor Seagate overlegen. Tilsvarende er både Hitachi og WD Seagate overlegne på den rå ydelse. Det er de fordi Seagate ikke går efter den rå ydelse alene, men også interesserer for støjen og levetiden (rma) for harddiskene. Jeg fortrækker helt klart sikkerheden frem for få % hurtigere hastighed. Ofret for de mere støjsvage og lavere RMA er lige netop ydelsen, og hvad angå datasikkerheden, går jeg gerne på kompromis med sikkerheden. Men hykler har jo sikkert også kun ting på sine diske, som ikke vil være noget tab, hvis de gik tabte.

Hvad angå hyklers påstande om tid på markedet valgte jeg at finde RMA for en Barracuda V, som HAR VÆRET PÅ MARKEDET LÆNGERE end DiamondMax plus 9. Den havde en RMA på 1.2%, men moohykler kender jo tydeligvis ikke forskel på Barracuda V og 7200.7 og tror at de har været lige lang tid på markedet.

Hvad angår at det skulle være Maxtor som opfandt fluid diskene, bedes du venligst undersøge tingene før du skriver, det viser bare, hvor lidt du egentlig ved om tingene. Læs venligst følgende to pressemeddelser fra Seagate.
http://www.seagate.com/cda/newsinfo/newsroom/releases/article/0,1121,1156%5E4%5E1,00.html
http://www.seagate.com/cda/newsinfo/newsroom/releases/article/0,1121,1565^,00.html
Hvis du kendte bare den mindste smule til patenter, så vil du hurtigt finde ud af at følgende lige netop betyder at Seagate ikke har købt teknologien af Maxtor
"Seagate's patented SoftSonic(tm) Fluid Dynamic Bearing (FDB) motor"
Du vil også se at Seagate begyndte Shipping af diskene 2/12-2002 og der gik et par måneder før vi havde diskene i Danmark.
Tilsvarende kan man se at Maxtor begyndte at shippe den 5/9-2002, og igen gik der et par måneder før diskene havnede i Danmark.
Så den forskellen i hvorlænge diskene har været på markedet er ikke ½-1 år som hykler påstår men ca. 3 måneder.
http://www.shareholder.com/maxtor/ReleaseDetail.cfm?ReleaseID=89398&reltype=Product&maxtor_section=press
Så i modsætning til hykler, undersøger jeg faktisk tingene først.
Så konklusionen den eneste som er fuld af gas er hykler.