Avatar billede guffistormfire Nybegynder
13. august 2003 - 20:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

omkring Firewall

hvordan fungere en firewall, og hvordan finder jeg en??? er den gratis eller koster det noget???
Avatar billede Chewie Novice
13. august 2003 - 20:39 #1
En firewall .... lukker uvedkommende ude som ikke har noget at gøre på din computer .. den gør det ved at kigge på den trafik det løber ud og ind igennem dine porte til internettet

En firewall kan du downloade fra internettet og installer som du gør med andre programmer og der findes en masse gratis af slagsen

Jeg vil anbefale dig af bruge det der hedder www.sygate.com
Avatar billede Chewie Novice
13. august 2003 - 20:41 #2
Avatar billede fangel Nybegynder
13. august 2003 - 20:43 #3
en firewall kan være 2 ting:

1) hardware firewall = et stykke hardware man købe til at filtrere alt trafik der kommer ind og ud - bliver normalt kun brugt til store firmaer (note: mange routere har en indbygget firewall, og derfor begynder private også at få disse hardware firewalls) - - aldrig gratis

2) software firewall - disse kan igen være 2 ting:
  i) en dedikeret firewall = når man hyar en computer med 2 netkort og installere et specielt stykke software på denne som sætter den istand til at route trafik mellem de 2 netkort, og samtidig filtrere trafikken - - hvis man har en gammel computer liggende kan denne være gratis, da der findes mange gode programmer til linux der kan løse denne opgave (tror der er en guide på linuxbog.dk)
  ii) en "localhost" firewall - et program man installere på hver enkelt computer, der filtrere trafik til og fra denne computer. dette må være den mest usikre metode, da software som sagt kan briges til at gå ned  - - kan være gratis, fx programmer som ZoneAlarm (zonelabs.com mener jeg) og Agnitum Outpos ( agnitum.com) har en gratis version af deres firewall - men man kan også købe et prof. stykke software til at løse denne opgave

:NOTE: tekst kan frit copy-pastes til andre lignene spørgsmål - bare mit navn nævnes

Morten
Avatar billede Chewie Novice
13. august 2003 - 20:50 #4
så vidt jeg ved tilfalder retighedderne til teskten exp og ikke dig ... så alle må copy/paste teksten uden dit navn og det gør din :NOTE overflødig
Avatar billede fangel Nybegynder
13. august 2003 - 20:52 #5
chewie => tjo, men det er stadig 'dårlig karma' at 'stjæle' andres tekst - det er derimod 'god karma' at skrive 'som ___ engang har skrevet: ___' eller lignene ;)
Avatar billede fangel Nybegynder
13. august 2003 - 20:53 #6
og den hedder Agnitum OutposT ('t' til sidst)
Avatar billede Chewie Novice
13. august 2003 - 20:57 #7
rigtigt :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. august 2003 - 21:33 #8
Nu spørger du hvordan den fungere, så er vi nødt til at kikke på teknikken og ikke på om der er tale om en software eller en hardware, disse to kan nemlig sagtens fungere på samme måde.

Hvis vi kikker på teknikken er vi nødt til at kikke på f.eks. OSI's reference model for datakommunikation. Denne referencemodel indeholder 7 niveauer fra applikations laget der er der hvor du som bruger har fat i tingene og kan se resultatet på din skærm, ned til det fysiske lag hvor netkortet har fat i dit netkabel.

Den første type firewall er pakkefiltrerings routeren. Denne firewall type kan kikke på til lag 3 på de datapakker der kommer ind gennem dit netkort. lag 3 indeholder bl.a. IP headeren med oplysninger som afsender og modtager ipadresser, attributter, time-to-live og den slage. En pakke filtreringsrouter kan ikke kikke på indholdet af selve pakkerne.

Den anden type er applikations proxyen, og den kan kikke helt op til lag 7 og dermed også indholdet. En applikations proxy kan bl.a. beskytte mod modificerede icmp pakker, bufferoverflow og andre indholdsmæssige angreb.

Stateful inspektion kan indgå i begge typer og betyder at firewallen holder styr på kommunikationen, intet kommer ind der ikke er bestildt indefra, og intet går ud uden det går til samme adresse som har bestildt det.

Både hard- og softwarefirewalls kan være af begge typer

Spørg hvis du harbrug for mere.

Sygate er en god gratis pakkefiltrerings firewall af software typen og den har et certifikat fra en anerkendt organisation, denne vil jeg ogaå anbefale