Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
13. august 2003 - 18:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

God opsætning i BIOS til AMD Athlon 'Barton' 3000+ efterlyses

Har lige bygget min første PC med mobo ASUS A7N8X, 512 DDR RAM PC3200 og som nævnt AMD CPU med Barton kerne (in a box, jeg turde ikke købe andet.)

Initialt var cpu'en i BIOS sat til 100 clock x 13 =1300 Mhz :-( - memory frequency 200 Mhz - jeg satte den til clock 166 x 13=det reklamerede niveau ca. 2167Mhz og ændrede ellers ikke på noget.

CPU'en er hos mig udsat for hård belastning 24/7 (jeg kører SETI@home), men ethvert matematisk tungt program som f.eks. Prime95 kræver sin maskine. Jeg vejer derfor ydelse af mod stabilitet.

Hvad er mon den optimale opsætning i BIOS i dette tilfælde? Min kasse er en Antec Sonata med 380 watt True Power, en 120 mm fan ophængt i gummi bagi. Jeg kan vælge mellem støjsvag køling, der blæser individuelt alt efter opgavernes omfang eller aggressiv køling, der dog også varierer.

Jeg har valgt det sidste, da maskinen ellers går ned (under SETI-analyse), og jeg har købt yderligere en 120 mm fan til fronten for at suge luft ind. Den anden blæser ud. Mit OS er Win XP.

ASUS'(bundkortets) hjælpeprogram, der holder øje med alverdens ting og endog kan optage forskellige varme- og strømgrafer, skriver et sted:

Supported voltage: 1.6
External clock: 166 Mhz
Max speed: 3000 Mhz
Current speed: 2166 Mhz.

Maskinen har kørt godt et døgns tid - stabilt, men øvrige programmer (jeg webdesigner) går lidt tungt forekommer det.
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
13. august 2003 - 18:10 #1
hvad har du af ram???
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
13. august 2003 - 19:34 #2
Skal du også bruge navn og latency, for det står da ellers ret udførligt i 1. linje? Kingston, latency 3.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
13. august 2003 - 19:38 #3
Ved fejl skrev jeg som svar. Det er naturligvis kun mit svar på dit spørgsmål
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
14. august 2003 - 09:21 #4
undskyld, hvade jeg overset...

kan du se hvor varm din CPU bliver?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
14. august 2003 - 12:06 #5
CPU 50 gr.
Motherboard 32 gr.
CPU-køler 3979 rpm
PSU-køler 1394 rpm
12V : 12,032
5V : 4,945
3,3V: 3,312
VCore: 1,696

Jeg har optagelser fra de to dage, maskinen har kørt. To gange er den gået ned - den ene gang, fordi jeg havde sat BIOS forkert og for højt, den anden gang ved jeg ikke grunden - de to crash kan ses på optagelser, som ASUS-probe kan lave. Varmen ligger stabilt mellem 50-55 gr, og jeg mangler endnu at montere en ekstra Papst-blæser i fronten.

Jeg er ikke ude på at OC, men på at få en fornuftig opsætning, stabil, men med med så høj ydelse fra CPU som muligt.
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
15. august 2003 - 08:41 #6
jeg må indrømme at jeg ikke ved så meget om AMD processorer, men jeg har læst at din CPU kun kan køre 2166 Mhz, som den gør nu.
prøv evt. at loade optimal settings i bios og se om det hjælper.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
15. august 2003 - 09:56 #7
Okay, men den går stadig ned, hvis der opstår problemer med f.eks. mail (min hoster har lige været nede, og det gik maskinen så også).

Du får dine point, hvis du i stedet kan svare mig på, hvad det betyder, at der ved boot står at Memory Frequency er 200 Mhz. Det er sort tale for mig.
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
19. august 2003 - 14:04 #8
det er den hastighed dine ram kører med, hvilket vil sig 2x100Mhz
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
19. august 2003 - 22:38 #9
Tak, jhb2002, kan du ikke lige "svare" så du kan få dine point?
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
20. august 2003 - 08:52 #10
det kan jeg da godt