Avatar billede skg Nybegynder
15. december 2000 - 20:34 Der er 14 kommentarer og
6 løsninger

IT-College Denmark

Hej Folkens

Vi er begyndt at udvikle et nyt IT-College website og vil i den sammenhæng gerne have noget information om hvad der er godt og dårligt ved ded nuværende site, som kan findes på http://www.it-college.dk/ .

Hvilke punkter skal indholdet laves om for at kunne gøre indtrykket bedre, og hvilke nye tiltag kunne der være brug for ?

På forhånd tak.

mvh
Søren

ps. giver point efter hvor gode forslag der kommer <-- smart ik\'?

Dette spørgsmål er stillet at Søren Kirketerp Gregersen, og ikke IT-College Denmark
Avatar billede bang-kruse Nybegynder
16. december 2000 - 10:28 #1
Hejsa

Jeg har lige været indenom jeres site, og det var en god oplevelse. Hurtig - overskuelig og nem at navigere i. Jeg synes ikke umiddelbart at der skal laves noget om, hvis der skal mener jeg det kan gøres lidt mere spændende med en anden skrifttype og lidt mere farve, men det er ellers et flot site.

mvh
Lene
Avatar billede prodic Mester
16. december 2000 - 13:58 #2
Det første der fanger en er opbygningen. Ganske flot og tildels nyt.

Dernæst prøver man mouse-overen - og undrer sig over at den sidst besøgte knap ikke falder tilbage til \"ikke-besøgt\"-tilstand. Det er småtingsafdelingen, men det sådan noget skal være iorden.

Dernæst prøver man et af punkterne. Og man undrer sig over den forholdsvis lange load-tid. I har sat siden til at preloade indholdet, men billederne skal man vente \"længe\" på. Det kan også gøres smartere.
Kigger man på siden(jeg ser den btw. i en lav opløsning omkring 800x600), selve teksten på siden sidder meget langt oppe. Tænk på hvor langt siden går ned med menuen og se så på teksten, den sidder helt oppe i toppen. Måske en nedrykning og et eller andet billed-værk vill være smart i toppen.

Jeg ved godt at kravene stiger nu, men når man trykker på et punkt, loader den nogle nye underpunkter i toppen af venstre side. Trykker man så senere på tilbage-knappen følger disse punkter ikke med tilbage, man hænger stadigvæk fast i sit sidst besøgte punkt.

Punktet lærere(undervisere) - kigger man på lærerne og opbygningen af siden, falder de helt uden for resten af designet. Ryk siden ned, og lav teksten om til samme font som der er gældende for resten af siden. Det virker lidt kikset.

Det er småting som jeg har nævnt, men sådanne ting skal være iorden på sådan et site. Ellers falder man fra. Det gør jeg ihvertfald.
Men teksten skal være mere i midten evt. med et eller andet billed-værk i toppen af \"indholds-siden\"

Det gode ved siden, er at siden virker lidt smart - bruger nogle smarte \"nye\" ting - alt i alt virker godt skruet sammen farvemæssigt og indholdmæssigt. Måske skulle hovedmenu-punkterne være lidt mere sigende, det kan være lidt svært at gætte hvad det enkelte punkt gemmer på. Lidt en skam, for det er et flot site.

Lige en sidste ting...menu-punkterne er billeder. Det gør desværre at teksten er lidt svær at læse. Også lidt en skam. Komprimer dem evt. lidt mindre for at få at bedre læsbarhed.

Karakter :
10@13 - hvilket er højt efter min skala.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2000 - 15:29 #3
hmmm - det er faktisk svært at komme med gode råd og forslag til hvad der kan gøres ved en ny side, når den allerede eksisterende er på det niveau den er på.

der er de enkelte fejl prodic peger på, men ellers ser det rigtig godt ud.

en anden \"fejl\" jeg dog vil påpege er farverne. Dem er der sådan generalt ikke noget i vejen med, men når man ser det på en høj oplysninger )og for den sagd skyld også lille) så et det (pånær forsiden) en meget hvis side! måske er det fordi jeg er lidt træt, men jeg syntes det meget vide skærer lidt for kraftigt i øjnene, så man bliver hurtigt træt af at læse på siden...

den er nem at finde rundt i og alt det der, så karakter 9/10@13
Avatar billede skg Nybegynder
16. december 2000 - 15:43 #4
Under diskutionen af den gamle side er der komme utroligt mange dumme fejl frem, som gør at en del af de problemer i har nævnt ikke kan løses uden at skulle lave nogle alt for omgribende workarounds - dette er beklageligt, men dog sandt.

F.eks er problemet med sideteksterne velkendt, men der kan desværre ikke gøres så meget ved det, pga de mange forskellige opløsninger folk kører. Den nye side, som vi er ret langt med allerede, har ikke disse problemer.

Indholdet på den nye side, som jo egentligt var hvad spørgsmålet gik ud på, bliver mere farverigt, altså med flere billeder, og alt i alt burde den være endnu nemmere at navigere rundt på, og menupunkterne er bedre beskrevet, med billeder og tekst.

Navigationen på den nuværende forside ligger lidt forkert, da man skal læse fra højre mod venstre for at finde indholdet, og ikke omvendt, som jo er mere normalt i den vestlige verden.

... bare lidt for at skubbe debatten i en anden retning, vil jeg godt opfordre til mere at lægge vægt på indhold end design.

mvh
Søren Kirketerp Gregersen

Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2000 - 15:52 #5
skg >> jeg tror sådan set vi har gjort vores bedste - jeg har ikke lige umiddelbart kunne se nogle store mangler mht indhold... de oplysninger jeg evt kunne bruge var der og det var let at finde frem til! selv det at man kan skrive til studerende og spørge dem om ting!
Avatar billede prodic Mester
16. december 2000 - 15:55 #6
Jeg tager en nærmere kig på indholdet på et senere tidspunkt, det bliver højest sandsynligt om 1-2 dage, hvis det kan vente så længe.
Indholdet kan være svært at vurdere når man ikke kender stedet, derfor bliver det en objektiv holdning til tingene. Med den vinkel at jeg ikke kender stedet, men måske kan se nogle ting der mangler ud fra den \"ukendte\" vinkel.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2000 - 10:37 #7
Meget fed start side, den har i vist arbejdet på et stykke tid, den er meget behagelig at se på og menuen virker meget godt.

Siden er god da den loader hurtigt og er meget pæn og behagelig at navigere rundt på.

Hvad er det formålet med siden er, skal i \"lokke\" nye studerende til skolen, eller er det bare til information om hvor godt det er at gå på dette IT-College.

Jeg kan godt lide sitet og det har da nogle gode \"reklame\" muligheder. Det lyder som en meget fornuftig skole....
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. december 2000 - 22:49 #8
If not \"Netscape\" then \"Must be Explorer\" ?
Der findes andre browsere, som fx Opera, det ku være værd at tage hensyn til.

preload af masser af images på een gang optager samtlige IP connections så en bruger der går direkte til det menupunkt han vil se faktisk får langsommere respons. Hvis i preloader cyklisk ind i fx 5 images kan hans onmouseover bruge resten og få hurtigere respons. Og såvidt jeg har erfaret går preloaden OGSÅ hurtigere (færre tabte pakker der skal re-requestes? Jeg er for doven til at teste det igennem. måske et elevprojekt?)

Det ville også hjælpe på den måde jeres preloadede billeder fylder op i RAM selvom de jo bruges fra cashe. Preload billeder bør slettes efter load.

Den aktive version af \"pil nedad\" menupunkterne tegner den aktive pil lidt nedenfor den passive så den mister sin spids (NS 4.7).

ellers en flot side.

mvh JakobA
Avatar billede skg Nybegynder
17. december 2000 - 22:52 #9
well, mht browsere, bliver siden pt besøgt af 90% IE 5.0 brugere, og resten er en blanding af IE 4.0 og Netscape 4.xx
Avatar billede prodic Mester
18. december 2000 - 14:07 #10
well nu har jeg kigget lidt på indholdet. Der er faktisk mange fede ting, som der skal være der på en skoles side. Og umiddelbart kan jeg ikke finde noget der er en direkte mangel. Det man skal bruge er med.
Det eneste jeg kan se som noget jeg f.eks ville kigge på var et skema, eller en beskrivelse af nogle af fagene. Jeg kan enten ikke finde det punkt ellers så er det der ikke.
Det er vel ret vigtigt, at man som \"kommende\" elev/studerende kan se hvad der foregår på skolen og i undervisningen.
Jeg ved endnu ikke hvad I rent faktisk lærer på skolen.

Noget andet er jeres menu, jeg syntes stadigvæk at den er rodet bygget op. Ikke funktionsmæssigt, men rent indholdsmæssigt. Man skal være ret god til at quizze for at gætte hvad indholdet af de enkelte punkter er. De skal på en eller anden måde være mere sigende for indholdet.

Noget andet er at umiddelbart kan jeg ikke gætte hvem målgruppen er. Jeg lagde mærke til sproget i anvender. Er det det sprog som målgruppen forstår?
Lige et eks. :
På HTX arbejder eleverne tværfagligt og projektorienteret. Det giver mulighed for en ny pædagogik, hvor eleven får mere ansvar og selvstændighed. Elevens kreativitet og initiativ er i fokus. Den anden del af IT-College er et uddannelsesprogram hvor IKT spiller en væsentlig rolle. Eleverne får efter endt uddannelse et IT-Certifikat, som indeholder en række IT relaterede områder.

Er det virkelig det sprog som målgruppen \"snakker\"? sådan snakkede jeg ikke selv dengang, så meget ved jeg. Med det sprog kan i jo risikere at skræmme nogle mulige elever væk. Det er en hårfin grænse mellem hverdagssprog og \"Lov\"-sprog som jeg mener i skal bruge. Noget fint/pænere sprog, som folk fatter.

Jeg så lige en ting til....Udstyr er nævnt som et hovedpunkt. Er det virkelig så vigtigt at nævne at det skal have sit eget punkt på hovedmenuen? Der hører vel mere til under Undervisning, medmindre folk ligefrem søger for at få fat i den omtalte \"dims\" - hvilket jeg ikke tror de gør.

Det var så \"lidt\" om indholdet. Håber du kan bruge det til noget konstuktivt.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. december 2000 - 21:09 #11
Mere om menuen:
  på forsiden er der billedskift-indikation når musen kommer over et link til første underniveau. Hvordfor ikke følge stilen og også lave billedskift på undersiderne?

  På forsiden bruges rund/trekantet til at skelne mellem skolen selv og diverse-info. på undersiden benyttes rund/trekant til at skelne imellen hovedgrupper og hovedgruppernes underopdelinger. med rund som de underordnede og den runde gif ere IKKE klikbar. igen et stilbrud.

  På forsiden er menypunktet \"nyheder\" markeret med trekant gif .Men det har undermeny og på undersiderne er det en hovedgruppe. Forvirring. Det er måske derfor den blå svitch-in trekant på nyheder (forsiden) har det med at blive hængende når den burde være svitchet væk igen.

  Det ser ud somom siden kun blev løseligt planlagt før de enkelte projektgrupper begyndte at kode. dem på undersiderne snakkede med hinanden undervejs; men dem der lavede hovedsiden var der ingen der gad snakke med.

  Enig med prodig mht sproget. Det der \"pædagogsprog\" bør begrænses til indbyrdes snak lærerne imellem og til tilskudsansøgninger til undevisningsministeriet. På en elev-tilgængelig hjemmeside vækker det blot minder om 10-12 års dræbende kedsomhed. Eleverne er IKKE interesserede i \"De sociale synergier i Indlæringsprocessen\" de vil bare lære noget.

  Men uenig mht omtale af udstyr. Adgang til serverside og avanceret tek er en drøm for mange, så medmindre jeres udstyr er sølle er det helt fint at blære sig af det. Har i en AS/400? en server med 4-8 pentiums i cluster? 100MHz til backbone? fortæl det hvis i har, det vil trække. Men glem det med notebooks og thinkpads, det er vist kun reklamekonsulenter og HH\'ere der føler stolthed over sådan et sølle tastatur og skærm (selvom osse de kan være nyttige).

  Og lyt til eleverne om hvad der er in eller yt. De tager godtnok ofte fejl; men hvis i blærer jer med tek der er yt vil det blive set som tegn på at lærerstaben ikke er up to date. Ikke godt.

  En ting i slet ikke omtaler er design. Jeg tror det ville være et klart plus for skolen hvis det var med på pensum. Hvordan man formulerer sig efter en målgruppe, planlægger et visuelt udtryk, basale layout-regler, osv.

mvh Jakoba
Avatar billede pingo Nybegynder
20. december 2000 - 11:04 #12
- Forumet kan godt være noget hurtigere (koden er 3 år gammel, og fungerer i dhtml, hvilket vil sige at både spørgsmål og svar bliver hentet hver gang).
- Cookies til at se hvilke ting man har læst/ikke læst på Forumet.
- DHTML methoden der blev brugt for 2½ år siden til at lave siden er nok også noget forældet da den ikke er ret hurtig.
- Forum\'et passer ikke ret godt ind i resten.
- Designet er ret passende i 1600x1200 (det var der vist ikke rigtigt nogle der kunne køre i den gang)
- Jo større skærmen bliver, jo mere luft bliver der også. (En af ulemperne i sin tid - der jo bare er blevet værre grundt højere opløsninger)
- Mulighed for emails hvis der sker noget nyt på siden, eller ved nye indlæg på forum.
- Mulighed for at få tilsendt svar fra forum\'et pr. email.
- Billede funktionen under siderne mangler thumbnails.
- Der er ikke meget information under \"byen\".
- Serveren og/eller linien er langsom.
- Det kunne være fedt med nogle panorama videoer af boligerne, lokalerne osv, hvilket også blev diskuteret dengang, men da manglede udstyret.

Men ellers - jeg syntes stadig designet holder, hvis man ændrer lidt hist og her (jeg glæder mig til at se det grafik der passer bedre). Indholdet er nok også næsten som det skal være - dog kan man håbe på noget mere \"visualisering\" af tingene. Problemet for 2½ år siden var at hastigheden skulle passe til 28.8, og grafikken i sig selv var rimelig tung, så mange billeder var udelukket.
Avatar billede www.faktaomvold.org Nybegynder
20. december 2000 - 17:00 #13
En kanon side.

Hvorfor laver I ikke en intro til siden?
Avatar billede lbv Nybegynder
20. december 2000 - 17:15 #14
Rigtig god side, og det virker meget spændende alt sammen, men hvor i landet ligger jeres skole? og hvordan og hvornår kommer man ind?
Det er rigtig irriterende at man skal trygge to gange på back!
Avatar billede emileej Nybegynder
29. december 2000 - 12:06 #15
Jeg slutter mig til koret :)

Nogle mere spendende farver (har selv erfaret, hvad farver som dem du bruger (hvid og blå), kan betyde for bedømmelsen af siten).

E-)mil
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2001 - 15:55 #16
er i blevet klogere af denne feedback?
Avatar billede keysersoze Guru
12. januar 2001 - 14:13 #17
???
Avatar billede freddyf Nybegynder
13. januar 2001 - 12:46 #18
Siden er bare flot!!! du kunne måske gøre teksten lidt mere tydelig inde i kuplen (kan være svær at se)
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2001 - 17:18 #19
?????
Avatar billede emileej Nybegynder
25. januar 2001 - 18:10 #20
Hmmm...

Man skal bare sige noget godt, og så får man point???

>E-(mil