Avatar billede zippy2 Nybegynder
10. august 2003 - 21:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tv-out NTSC til PAL i Windows

Hej eksperter

Jeg har en Compaq Presario 2100 bærbar computer. Men jeg har et problem med Tv-out på den. Mit fjernsyn er gammelt og understøtter ikke NTSC men computeren opfatter fjernsynet som NTSC og så bliver farverne i S/H. Grafikkortet er et ATI Mobility Radeon 7000. Men jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan lave NTSC om til PAL. Kan det virklig passe at man ikke kan lave det om? Og hvis man kan hvordan så??

Mvh. Zippy
Avatar billede frewald Nybegynder
10. august 2003 - 22:06 #1
Med stor sandsynlighed er det ikke NTSC dit computer 'spytter' ud, men S-VHS. Hvis man sætter et S-VHS signal til et TV der ikke har S-VHS indgang vil resultatet være et S/H signal. Der findes mange der har spurgt om dette problem her på eksperten. Jeg finder lige et link til dig
Avatar billede frewald Nybegynder
10. august 2003 - 22:07 #2
Prøv at kigge i dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/283384
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2003 - 22:09 #3
Fandt denne info på nettet:

You can change the PAL/NTSC settings by country or type using the "display" option tab in the ati config page.

Så højreklik skrivebordet, vælge properties. på fanebladet settings, trykker du knappen advanced. Her skulle der gerne være nogle faneblade med ATI logo. En af dem skulle være display og her skal du sikkert klikke tv'et, og et nyt vindue åbner hvor et af fanebladene er format. Her kan du sætte den til pal.

Håber det er nogenlunde sådan. Det er taget fra min Dell laptop med ATI rage garfikkort.
Avatar billede frewald Nybegynder
10. august 2003 - 22:09 #4
Hvis det virkeligt er NTSC der er problemet, så er det værd at lede control-panelet til grafikkortet igennem for at se om det kan justeres der. Ellers er det måske den eneste mulighed at bruge et TV der kan vise NTSC
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2003 - 22:11 #5
frewald >> Hvis man sender ntsc signal til et fjernsyn der kun understøtter pal, vil det også blive sort/hvidt. Men du har ret i det med s-vhs/composite. Det har samme virkning.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2003 - 22:14 #6
Lidt mere info: Hvis din driver's side er magen til den jeg har på min laptop, så skal du klikke på selve den tekst, hvor der står tv. Det er lidt svært at se at det faktisk er en knap, der leder ind til flere indstillinger.
Avatar billede zippy2 Nybegynder
10. august 2003 - 22:15 #7
Det har ikke noget med S-VHS at gøre. For det understøtter mit fjernsyn heller ikke. Men jeg har købt et stik der kan konventere S-VHS til VHS og det virker fint på min stationære...
Avatar billede frewald Nybegynder
10. august 2003 - 22:17 #8
tonnybrandt: Der er korrekt at signalet vil umiddelbart se S/H ud - men faktisk vil man kunne se at farverne står og 'sitrer' i billedet. Og generelt udnytter billedet heller ikke hele skærmens område
Avatar billede zippy2 Nybegynder
10. august 2003 - 22:40 #9
tonnybrandt du har ret. Jeg fant knappen men den var da godt nok svær at finde. Det liner slet ikke at der er en knap der.

mange tak.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2003 - 00:12 #10
Fino, og jeg er helt enig, det var derfor jeg skrev kommentaren "lidt mere info".
Takker for point :-)