Avatar billede jih Nybegynder
08. august 2003 - 21:17 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

kan ik installere min scanner

hjælp... jeg skal have installeret min gamle scanner (ik gammel, men har haft den i 2 år) på min nye computer... men det ser ud til at der kun findes en port til printeren, men ik scanneren... skal man have et bestemt kort til scanneren, eller skal man sætte den til printeren? det kan jeg sådan set ik huske...

//WebPsycho
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. august 2003 - 21:19 #1
Jeg havde en scanner engang, der døde pga mekanikken. Den skulle sluttes
til parallel porten, og printeren kunne så sluttes til scanneren. Det virkede, men
min nye har USB ;)
Avatar billede jih Nybegynder
08. august 2003 - 21:21 #2
ja, men nu har jeg prøvet at installere den, men min computer kan ik finde scanneren.. hvad er der lige, der er galt? altså.. hvis jeg nu ik har en printer, burde jeg jo kunne bruge scanneren alligevel, ik?

//WebPsycho
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. august 2003 - 21:22 #3
Naturligvis. Du har husket at tænde for scanneren? *g* Nej, jeg ved ikke
hvad der er galt.
Avatar billede jih Nybegynder
08. august 2003 - 21:27 #4
nå ok.... venter og håber på at en anden ved det :) men tak alligevel :)

//WebPsycho
Avatar billede gudmundp Praktikant
08. august 2003 - 21:48 #5
Bare lige en ide har du aktiveret tovejs kumnikation på parralel porten i bios
Avatar billede summer Mester
08. august 2003 - 21:55 #6
1) Hvilken windows kører du med?
2) Har jeg forstået det rigtigt. Den scanner du har prøver du at installere på LPT1 (printerporten)
3) Du har ingen USB stik til scanneren?
4) Har du softwaren til scanneren?
5) Hvad hedder scanneren (navn - nr. etc.)
Avatar billede jih Nybegynder
08. august 2003 - 21:57 #7
1) Windows XP
2) ja, du har forstået det rigtigt.. men jeg er ik helt sikker, men det burde det være, siden der er et billede af en printer ved siden af porten... (er ingen andre stik, den kan komme i)
3) nej, det har jeg ik.
4) ja..
5) Compeye JoyScan (300 tror jeg)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. august 2003 - 22:09 #8
Jeg mener at huske at min gamle scanner kun virkede hvis printeren var tændt.
Jeg kan ikke huske om den kunne virke uden printer tilsluttet også.
Avatar billede summer Mester
08. august 2003 - 22:32 #9
Jeg er bange for din scanner ikke har en driver der er kombatibel med XP
http://www.scanner-drivers.com/companies/238.htm
Jeg har selv en to år gammel Mustek scanner der ikke kan køre under XP.
Under alle omstændigheder skal du bruge den medfølgende software til indstallationen. Denne software vil også fortælle hvilke tilslutningsmuligheder du har.

Det er hvad jeg lige kan komme på nu.
Avatar billede jih Nybegynder
08. august 2003 - 22:58 #10
nå... jeg bliver vel bare nødt til at købe en ny... det er en skod scanner alligevel :P mennem.... smid lige et svar, så får du points... og tak for hjælpen.. :)

//WebPsycho
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2003 - 01:13 #11
Du prøver vel som administrator på XP?
Avatar billede jih Nybegynder
09. august 2003 - 01:14 #12
ja da... jeg er den eneste administrator på min egen comp... :) så selvfølgelig.. ^^
Avatar billede summer Mester
09. august 2003 - 10:36 #13
Du kan jo vente og se om der skulle komme en med en bedre løsning, så....
Avatar billede darkside Nybegynder
09. august 2003 - 16:58 #14
Det er vel ikke en gammel SCSI scanner ?

Har sel ven oldgammel Microtec Phantom 4800 scanner, den virker fint under XP selvom der ingen drivere er til den! ;)

Det skulle oxo tilsluttes noget der lignede en lpt port, men det var altså et SCSI stik..
Avatar billede jih Nybegynder
10. august 2003 - 02:07 #15
ja, men det kan egentligt være ligemeget.... nu er der faktisk ingen, der har hjulpet mig, da jeg ik er tålmodig nok... d r sådan at min scanner larmer af h... til, og den er langsom, og jeg tror bare jeg køber mig en ny en... så kan jeg jo oz altid spørge hos forhandleren, hvis der var noget jeg var i tvivl om, men jeg siger tak for jeres opmærksomhed...
Avatar billede jih Nybegynder
10. august 2003 - 02:07 #16
lukker spm nu.... siden der ik er noget at svare på...

//WebPsycho
Avatar billede jih Nybegynder
10. august 2003 - 02:09 #17
hvis jeg altså kunne... det virker åbenbart ik at acceptere... der står ik noget om at jeg kan acceptere.... (IK fordi jeg er newb, men det er der ik mere?) var der når jeg afviste summer, men ik når jeg skrev svar selv... hmmm... odd... men ok...

//WebPsycho
Avatar billede summer Mester
10. august 2003 - 10:06 #18
Du skal jo først have lagt et svar selv, før du kan acc. det, men med dine tre indlæg skulle der ikke være probs. m.h.t. det. Sådan virker det for mig og andre ;-)
Avatar billede jih Nybegynder
10. august 2003 - 16:08 #19
nemlig... men det gør d nemlig ik for mig....
Avatar billede jih Nybegynder
11. august 2003 - 21:59 #20
hallo? er der ik lige nogen som gider at lægge et svar? vil nemlig gerne se om jeg overhovedet KAN lukke spm ned... kan nemlig ik ved mine svar... tak...

//WebPsycho
Avatar billede meinhoff Nybegynder
12. august 2003 - 08:47 #21
Det kræver ikke alverden at downloade en nyere driver til din scanner, og så sparer du pengene til en ny.

Scanneren skal i "printerstikket" på computeren, og printeren skal sluttes til bag på scanneren.

Bare sørg for at scanneren er sluttet til og tændt....og installer så softwaren til scanneren.

Dit operativsystem vil ikke finde scanneren, men den vil virke når softwaren er installeret og den er tændt :)
Avatar billede jih Nybegynder
12. august 2003 - 17:19 #22
så r d d..... jeg har ingen printer.... så jeg skal vel købe en printer hvis jeg skal bruge min scanner? aaah f*ck det... lukker....

//WebPsycho
Avatar billede summer Mester
12. august 2003 - 19:28 #23
>>>nemlig... men det gør d nemlig ik for mig....<<<
Så virkede det ;-)
Avatar billede meinhoff Nybegynder
12. august 2003 - 19:49 #24
Jamen for H...... da, hvis du ikke har en printer skal du jo nok heller ikke ud at købe en for at proppe den i røven af scanneren.

Hvis man stiller et spørgsmål sker der ikke noget ved at læse de svar man får.

Men hvis det absolut skal skæres ud i pap.....stikket fra scanneren skal i det ENESTE sted det passer bag på PC`en.....og det stik der ligner et 220 volt stik...det skal i stikkontakten....og så skal softwaren downloades og installeres.
Avatar billede summer Mester
12. august 2003 - 22:18 #25
=:o)=
Avatar billede meinhoff Nybegynder
12. august 2003 - 22:56 #26
Desuden skal du nok lige kigge endnu engang på navnet på scanneren da der ikke findes en Compeye JoyScan 300

Der er XP-drivers til diverse Compeye JoyScannere her:

http://beta.driverguide.com/beta/index.php?action=dosearch&fs=0&qa5=17&qa6=238&qa7=1500&dp=3
Avatar billede summer Mester
12. august 2003 - 23:21 #27
Jo, det gør der nu, men kun til win98 (se http://www.scanner-drivers.com/companies/238.htm )
Avatar billede bernoulli Nybegynder
22. august 2003 - 12:51 #28
Må lige henvise til en lignende diskussion:
http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/t1042516488

Der er tydeligvis mange parallelportscannere  af den type, hvor scanneren er et mellemled til en printer, der ikke fungerer pokkers godt med XP. Jeg må melde mig til flokken med en Mustek ScanExpress 600 SEP, der ikke virker, selvom drivere fra producentens hjemmeside også skulle være til XP.

Et løsningsforslag, som jeg har fulgt uden held, er at ændre mode for LPT-porten i BIOS-setup til EPP...