Avatar billede knuden Nybegynder
07. august 2003 - 01:32 Der er 11 kommentarer

dele printer og mapper

jeg er i workgroup med 2 XP maskiner, uden firewall. Jeg har delt en printer men kan ikke tilgå den fra den anden maskine. Den kommer med en loginbox når jeg prøver at oprette en netværksprinter, hvor jeg kan logge ind med gæstekontoen (den er grået ud)men det kan jeg bare ikke, og den er aktiv.
HVORFOR?????

det samme sker hvis jeg prøver at til gå C$, så kommer der en loginbox, jeg skriver administrator og  PW, som er kontoen på den maskine jeg prøver at tilgå, men jeg kommer ikke ind.
HVORFOR?????

de to problemer jeg har, har jeg ikke haft med win2000, så det er sikkert bare et dumt flueben.
Avatar billede slowboat Nybegynder
07. august 2003 - 01:47 #1
Jeg købte en printer for to dage siden, og den kunne jeg sagtens dele mellem 2 XP-Home maskiner, og jeg gjorde følgende:
Gå til start-menuen og vælg "Printere og faxenheder".
Højre-klik på printer-ikonet og vælg "deling".
Vælg derefter fanebladet "deling", og marker "Del denne printer".
Forudsætningen for, at du kan dele denne printer med den anden XP er, at de 2 maskiner, skal befinde sig i samme arbejdsgruppe(workgroup).
Derudover skal du, hvis du vil dele dit C:-drev, også højre-klikke på det, og vælge deling.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
07. august 2003 - 01:57 #2
Man skal ikke dele sit c drev det er alt for farligt, men du skal på den computer hvor din printer er tilslutte fortælle at det er en netværksprinter. På den anden pc skal du så tilslutte denne netværksprinter i tilføj printer - netværksprinteren.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2003 - 08:23 #3
Opret brugeren du bruger til at at logge ind med på maskine 2 uden printer, på maskine 1 (med printeren) med samme brugernavn og password. Så burde den ikke længere spørge om password. Det nemmeste ville være at aktivere "guest" brugeren på maskine 1, men hvis der er forbindelse til internettte er det for farligt.
Avatar billede slowboat Nybegynder
07. august 2003 - 22:57 #4
Kører du XP-Home, er det ikke nøvendigt, at oprette de samme brugere på maskinen med printer, det er nok at dele den, som ovenfor beskrevet.
Avatar billede konex Nybegynder
08. august 2003 - 08:21 #5
De er selvfølgelig i samme arbejds gruppen/domæne og subnet
Avatar billede knuden Nybegynder
30. august 2003 - 07:12 #6
slowboat
begge maskiner behøver ikke at være i samme workgroup
C drevet har en skjult deling og det er den jeg vil bruge som jeg også skrev
Avatar billede knuden Nybegynder
30. august 2003 - 07:14 #7
aovergaard
C drevet er jo delt (skjult) og det er det jeg vil bruge. Det andet du skriver har jeg jo gjort
Avatar billede knuden Nybegynder
30. august 2003 - 07:20 #8
konex
????? hvad sker der her ????
Jeg har jo skrevet workgroup, så hvorfor begynder du med domain. I øvrigt er det ligegyldigt hvilke workgroup de befinder sig i, da man kan tilmælde sig en hvilken som helst workgroup som man har lyst. Hvis det er domain er sagen en anden her skal det være domain administratoren der giver lov til at du melde dig ind.
Og efter som jeg får en login box op kan de jo nok se hinnanden og derfor må de jo også være på samme subnet, hvilket de også er.
Avatar billede knuden Nybegynder
30. august 2003 - 07:26 #9
tonybrandt
jeg har prøvet at enable guest kontoen på begge maskiner med samme PW men det hjalp ikke.
sammebrugernavn og PW på begge maskiner, så virker det, hvis begge maskiner er danske, men jeg har en UK og en DK XPpro og her spiller det ikke, jeg har testet det.
Men hvorfor kommer den med en loginbox når man ikke kan bruge den ??????
I 2000 når den kom med en loginbox skrev man bare navn og pw og så kom man ind.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. august 2003 - 11:30 #10
Nu har du ikke danske bogstaver med i brugernavn eller password, vel, såsom æ,ø og å ?

Jeg fandt dette råd på nettet:
>>For at dele mapper i winXP skal du først deaktivere "brug enkel fildeling" i menuen funktioner/mappeindstillinger/vis
Når det er gjort kan du dele mapper som i win2000.

Og det er understøttet i denne guide: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/share_xp.htm

Så prøv at dele en mappe og se om du nu kan bruge brugernavn og password. Du kan derefter stoppe delingen og forsøge med c$ bagefter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. august 2003 - 11:31 #11
Forresten har jeg selv både dansk og engelsk xp pro og deler filer uden problemer.