Avatar billede sutminmega Nybegynder
13. december 2000 - 10:56 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Internet sharing

Jeg har lige fået ADSL. Og nu overvejer jeg om jeg skal købe en router eller bare køre det over mit net kort. Grunden til at jeg er tvivl er fordi jeg kun skal kun dele forbindelsen med én anden bruger.

Og hvis jeg laver det over mit netkort kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg ændre den faste IP adr. som er lavet påforhånd til den computer som nu skal koble op for den anden, sådan så jeg slipper for at skulle ændre hele min IP opsætning.

På forhånd tak.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
13. december 2000 - 12:07 #1
Jeg går ud fra at det er en teledk-netexpress du har fået...

mit råd er at du opgradere din netxpress til en proaccess... på den måde får du nemlig leveret en router med... med porte til to maskiner...

og så er der ikke nogle probler i at koble på to adgangen...

kører du med netexpressen har du følgende muligheder.. (der er forresten ikke fast ip på netexpressen)

1. du kan købe en ATM router og sætte på kablet og derved ikke bruge det netkort du fik med..(atm-router koster ca. 6000 og andre routere kan IKKE bruges)

2. du kan købe en maskine(billig en) sætte dit atm netkort og et andet net-kort i den og så lade den lege connection server. det kræver dog at du også køber en hub som du sætter dine maskiner sammen med og sætte til \"connection-serveren\"

3. du kan købe wingate, og installere på den maskine du sætter ATM-Kortet i, og så installere klienten på den anden maskine, men det kræver så at maskinen med dit ATM kort er tændt for at den anden kan gå på nettet igennem den...

det er vist de eneste muligheder der er..... jeg anbefaler KRAFTIGT at du opgraderer til proaccess ..

jeg har nemmerlig selv bikset med dette problem... får min proaccess 22.dec..    yahoooo

//therealyoda
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. december 2000 - 12:36 #2
Hvilket type Internet Abb. har du? Hos hvem?

Hvis det fx er CyberCity 1-meg modem, skal du kun købe et netkort (ekstra) til din Internet computer.

Din IP indstillinger vil på den måde ikke skulle ændre sig, da PC\'en med Internet har 2 netkort og dem ved også 2 IP adresser - den IP-adresse til Internettet og den til dit private LAN.

Men som sagt, hos hvem og hvilket type ADSL har du?
Avatar billede svein Nybegynder
13. december 2000 - 14:16 #3
ICS (Internet Connection Sharing) i Windows 2000 bruger ip range:
192.168.0.x til at angive ipaddresser!
Så jeg ville foreslå at du satte IPadresse på dit netkort til  at være noget med 192.168.0.x og at den som så ville koble sig op også måtte acceptere at få en adresse inden denne range.
Avatar billede sutminmega Nybegynder
19. december 2000 - 19:47 #4
Jeg Abb. hos Tele Danmark (NetExpres).
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. december 2000 - 20:29 #5
Når du er på Internet med din ene maskine, sætter du et ekstra netkort i din Internet maskine (med mindre det allerede er i). Her efter højreklikker du på My Network Places -> Properties. Højre klikker på dit \"lokale\" netkort -> Properties -> fanebladet Sharing og vælg at du skal dele din netforbindelse.

Sæt den anden maskine til at køre med DHCP og genstart den så. Den skulle nu få tildelt en IP adresse og skulle så kunne komme på Internet.

Ellers giv din Internet computer IP adressen 192.168.0.1 og undermaske 255.255.255.0
Og den anden computer giver du IP adressen 192.168.0.2 også med undermaske 255.255.255.0 OG gateway til at være 192.168.0.1
Avatar billede sutminmega Nybegynder
20. december 2000 - 17:44 #6
Min server er en \"Windows 2000 Advanced Server\"
og den computer som jeg vil have til at logge på min 2k er med windows 95.
Grunden til at jeg siger dette er fordi at jeg har fået atvide at de to styresystemer ikke er compertibel med hinanden.
Er det rigtigt???
Hvis ja, hvad skal jeg så gøre?
Er det ikke nogen løsning?

Jeg har prøvet med goulduck\'s løsning, men det virkede ikke.
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. december 2000 - 07:16 #7
Har du fået afvide at de 2 styresystemer ikke er kompatible med hinnanden? Dette har slet ikke noget afgøre med dit styre system - du kan køre en DOS maskine over Internet Sharing!

Hvad kommer den med af fejl når du prøver mit forslag?

Kan du pinge din server fra din klient? (Gå i en DOS-prompt og skriv: ping 192.168.0.1
Får du svar tilbage?
Avatar billede sutminmega Nybegynder
22. december 2000 - 20:14 #8
Jeg har prøvet at pinge den og den for også svar som den skal, men når jeg åbner for Internet Explorer står den bare og søger efter den valgte startside og efter en stykke tid, siger den bare at den ikke kunne finde siden.
Kan det have noget at gøre med at den skal have en script konfigurations fil?
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. december 2000 - 22:35 #9
Jeg skrev forkert før, da jeg skrev at det var dit \"lokale\" netkort som du skulle vælge sharing på. Sorry, jeg har siddet og sovet. Det er selvfølgelig det netkort som har Internet, som skal deles.!

Husk at fjerne delingen for dit andet netkort.
Avatar billede sutminmega Nybegynder
23. december 2000 - 12:38 #10
Det vil sige at jeg skal lave sharing på mit ATM kort og ikke selve min internet forbindelse, som jeg har gjort hele tiden?
Avatar billede goulduck Nybegynder
23. december 2000 - 15:02 #11
Jaa, nu er jeg ikke helt sikker på hvordan et ATM kort fungere - men JA, det er dit ATM kort som skal deles.

Hvilket andet netkort har du med Internet? Internet kommer vel fra ATM kortet, ik?
Avatar billede sutminmega Nybegynder
23. december 2000 - 16:26 #12
Internet forbindelsen kommer første til mit modem og så går det, via en 10M/bit forbindelse, til mit ATM kort osv.
Men det jeg hele tiden har gjort, var at dele min opkalds \"protokol\" ud på min LAN.
(Dette gav godt nok ikke noget resultat).
Avatar billede lazy Nybegynder
06. januar 2001 - 13:18 #13
Hvad med at købe dette hæfte fra forlaget Globe

ADSL
kom nemt igang

Det omtale opsætning af netexprees fra TDK
Cybercity DSL
Wol ADSL

Det koster 89 kr.
Og fåes I alle Bog & ide´ forretningerne.

Det giver mange gode svar.
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. januar 2001 - 16:17 #14
sutminmega: Når du siger \"dele min opkalds \"protokol\" ud på min LAN\" - mener du så dit ATM kort?
Avatar billede sutminmega Nybegynder
07. januar 2001 - 16:53 #15
Nej, så mener jeg selve opkaldsforbindelsen, undskyld det er bare mig der ikke kan finde ud af at udtrykke mig ordenligt... Undskyld.

Med venlig hilsen Daniel.
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. januar 2001 - 23:10 #16
Okay, så må jeg jo indrømme at jeg er lidt lost - jeg ved ikke lige hvad sådan en \"opkalds \"protokol\"\" gør i et ATM kort. Så vidt jeg ved er et ATM kort det samme som et normalt netkort... har dog ikke set et i virkeligheden - og slet ikke hvordan det ser ud ret konfigurations mæssigt i Windows.

Den der opkalds protokol - det har ikke noget afgøre med en tidligere modem forbindelse til Internettet, vel?