Avatar billede dearjoachim Nybegynder
30. juli 2003 - 01:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

wireless router og/eller switch?

hej folkens,
er ved at forberede WLAN. Eksisterende opsætning: internet-kabelmodem-router-6 computere. Det er en TDC webspeed kabel forbindelse og jeg skal derfor bruge router til at tildele ipadresser til de interne computere. (lille tvist: routeren er lånt og skal leveres tilbage til en kammi, men jeg har en switch som pt ikke er i brug.)
Er en wireless router m. indbygget switch noget for mig, fx Linksys Wireless Cable/DSL Router AP & 4 ports switch:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787893
?
Kan ihvertfald godt li' prisen ;-)
Bortset jo altså fra at 4 porte er for lidt.

Hvorfor har jeg overhovedet brug for en switch; som det er nu funger det jo uden en sådan, med mindre den anses for integreret i routeren der har 6 udgange? Jeg går ud fra at den linkede wireless router/switch referer til 4 trådløse tilkoblinger og ikke fysiske porte? Og hvorfor det lave antal på "4-ports switch", sammenlignet med at man ofte hører at et access point kan håndtere op til gud ved hvor mange brugere - 20-25 stykker fx?

Jeg kan vel ikke bruge min egen switch til noget da den er fyldt med fysiske porte, og det netop er muligheden for trådløs deling jeg ønsker?

Er min eneste rigtige løsning så at købe en kombi wireless router/switch med en ordentlig røvfuld trådløse porte i?
Avatar billede dearjoachim Nybegynder
30. juli 2003 - 01:13 #1
Hov, rettelse/tilføjelse: på
www.linksys.com/Products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=415
fremgår det af et produkt billede at der er 4 fysiske porte bag på dimsen, men jeg går stadig ud fra at der en begrænsning på at ligeledes kun 4 trådløst forbundne computere kan dele internet, eller hur?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. juli 2003 - 09:13 #2
nej, der er ingen begrænsning på antallet af trådløse tilslutninger til den nævnte router.
de 4 tilslutninger der er nævnt er udelukkende kablede (fysiske) tilslutninger til den indbyggede 4-ports switch.
Avatar billede dearjoachim Nybegynder
30. juli 2003 - 13:23 #3
Tak for svaret.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. juli 2003 - 13:37 #4
no problemo :-)