Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
29. juli 2003 - 13:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvem er SPAM synderen

Hi

Vi afsender pt. ca. 5 mails pr. sek. til et firma, som jeg kun kender via deres IP.

Jeg kan se disse mails i vores SMTP-server log og via vores FireWall log.

Dette er nu blevet stoppet med en drop-regel på FireWall, men stopper ikke mail-stormen i at forsætte, den når nu bare ikke helt ud til firmaet.

Hvordan kan jeg se hvem afsender er ???

Det kører formentlig igennem vores Exchange-server som via en connector forwarder alt mail til vores SMTP-server. På SMTP-serverens log, står der også pænt på SPAM-trafikken, at Client er Exchange IP'en.

Har været inde og enable alt Log på Default SMTP Virtual Server, men jeg syntes stadig ikke det giver mig afsenderen.

Nogle idéer ????

/KAX
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 13:50 #1
Lyder som Bugbear.
http://vil.nai.com/vil/stinger/
Giv maskinen (nerne) en tur med Stinger.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 13:50 #2
Det kan være stort set umuligt at spore.

Men situationen tyder jo på, at i har et åbent relay. Det er der kun én løsning på. Få det lukket :)

Læs mere her: http://www.slipstick.com/exs/relay.htm
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 13:51 #3
Jeps... virus er naturligvis også en potentiel mulighed :)
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
29. juli 2003 - 13:55 #4
Vi kører pt. med indstillingen: "Allow all computers which successfully authenticate to relay, regardless og the list above"

Er det korrekt blot at vælge: "Only the list below" og her vælge IP på ens Exchange- og SMTP- og Firewall-server mm. (nogen glemt ???).

Ellers kører vi med en opdateret NAV hele vejen rundt.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 13:57 #5
Har i overhovedet BRUG for at der relayes fra ydersiden? - Jeg (og for den sags skyld også Microsoft) anbefaler der lukkes helt af.
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
29. juli 2003 - 14:00 #6
Udefra er der HELT lukket, men internt kan der jo godt være nogle der benytter sig af muligheden.

Mente at man også kunne lukke dette af indefra med den indstilling jeg skrev i sidste indlæg. Selvom dette står åben, skal man godkendes før man får muligheden.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 14:10 #7
Er der lukket af på ydersiden, skulle der jo ikke være problemer. Og i så fald er jeres opsætning helt fin (HVIS man absolut vil lade folk relaye... personligt har jeg det bedst med at spærre helt af).

Men så er der jo kun én mulighed tilbage... førnævnte virus. Måske har du en klient der ikke bliver korrekt opdateret?
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
29. juli 2003 - 14:15 #8
Tjaaa - har været igennem vores NAV server og ingen meldte vira. Men tanken har også været der.
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
29. juli 2003 - 14:17 #9
se-fø-li kunne man tage en LAN-analyser og lade den rulle i 30 sek. med logning på alt SMTP trafik med Exchange serveren som modtager. Regnede bare med, at man via standard-programmerne kunne spore en afsender IP