Avatar billede renehansen Nybegynder
23. juli 2003 - 10:45 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Oprette et default "save" location ?

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at oprette en group policy der sætter klinternes default "save" til at være et netværksdrev men ikke deres personlige bruger drev, eller deres dokument mappe, kan dette lade sig gøre ?

Mvh. René
Avatar billede renehansen Nybegynder
23. juli 2003 - 10:49 #1
P.s. klienterne er windows 2000 og serveren en windows 2000 server, de ligger alle i samme domæne og gør brug af active directory.

håber i kan hjælpe. :)
Avatar billede renehansen Nybegynder
23. juli 2003 - 15:49 #2
Slet ingen ide´er til den her ?
Avatar billede lazac Nybegynder
25. juli 2003 - 16:54 #3
Jeg går ud fra at det er office-pakkens stier du taler om.
Alt.1: Du skal enten have fat i office-pakkens admin- eller resource-kit, så kan du lave en installationspakke der som standard peger de rigtige steder hen.
Alt.2: Du kan tilføje en GPO-plugin til den office-pakke du kører, hvorefter det er samme procedure som med andre GPO'er.
Avatar billede renehansen Nybegynder
29. juli 2003 - 10:13 #4
Det er korrekt at det er office pakken jeg gerne vil pille lidt ved, jeg skal have selve Word, til default at pege på en fælles mappe alle brugere benytter sig af, men deres dokument mappe skal ikke placere sig der.

Den GPO jeg kender til flytter deres mappe over og gør den personlig, det er ikke det jeg skal bruge.

så ud fra de ekstra oplysninger er det så stadig en løsningsmulighed lazac ???
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 10:19 #5
Du har 2 muligheder:

1) Lav en MSI installation fra serveren hvor det står korrekt (hvis du ikke har en i forvejen, så er det på tide)

2) Reg stien efter installationen

Dette gøres i

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Word\Options]
"DOC-PATH"="\\\\bigbrother\\dokumenter"

Dette kan rettes på 4 måder
  a) user logon script (VBS eller kixtart)
  b) user policy, hvor du selv har lavet en template der definerer rettelsen i reg databasen
  c) msi pakke, der installeres per user og skriver rettelsen til reg. databasen
Avatar billede renehansen Nybegynder
29. juli 2003 - 14:15 #6
Kan du forklare lidt om MSI er det, det samme som RIS (remote installation service)og hvis ikke hvad er fordelen ved det fremfor RIS ?

ved ikke så meget om MSI, men kunne forestille mig at det måske også er den vej men kan eksponere Antivirus ud på en klient ?
Avatar billede karser Nybegynder
30. juli 2003 - 16:24 #7
MSI Står for "MicroSoft Installer" og bruges til at distribuere software (som eks. Office)... RIS er derimod til distribution/installation af Operativsystem. Du kan altså ikke sammenligne disse to!

Jeg tror dit problem kan løses, ved at bruge GPO's. Du kan nemlig bede Windows om at lave Re-direct på "My Documents" således at My Documents i virkeligheden bliver dirigeret til et netværks share. På den måde behøver du ikke at ændre noget i office pakken, eller rette i registrerings databasen.

du finder "Redirect" parametren under:
USER CONFIGURATION > WINDOWS SETTINGS > FOLDER REDIRECTION.

Her kan du således vælge hvilke lokale "Profil" mapper der skal redirectes. Højreklik på eks. "My Documents" og vælg "PROPERTIES".

Vælg så om alle skal redirectes til den samme mappe/sti (BASIC) eller om det skal være afhængigt af UserGroup Membership (ADVANCED).

Håber det kan bruges!

Mvh.
KARSER
Avatar billede karser Nybegynder
30. juli 2003 - 16:33 #8
Ovenstående skulle have været et "Svar"... Sorry!
Avatar billede renehansen Nybegynder
30. juli 2003 - 21:11 #9
Karser hvis du læser helt oppe i starten , så indleder jeg med at jeg ikke vil flytte folks mapper til det netværksdrev som skal være default save.
Avatar billede karser Nybegynder
30. juli 2003 - 21:31 #10
Så tror jeg du misforstår mit svar (eller også er jeg ikke med på hvad det er du vil!)... I den nævte "løsningsmodel" flytter jeg ikke en mappe... Jeg laver blot, den mappe der i forvejen (som default) er standard mappe, om til en netværks sti... Om du ændrer navnet på netværksdrevet, eller blot "genbruger" et i forvejen brugt navn, kan vel egentlig være det samme!?
Avatar billede renehansen Nybegynder
31. juli 2003 - 12:05 #11
Karser deet jegh vil er at Word skal gemme i en mappe hvori vi har alle vores fælles ting liggende, hvis jeg redirecter den enkeltes dokumentmappe så er den jo ikke offentlig tilgængelig for resten af netværket er  den ?
Avatar billede karser Nybegynder
31. juli 2003 - 12:16 #12
du kan naturligvis sætte security på mappen, så det kun er de brugere, der skal have adgang, der kan! du kan jo eks. oprette en security group, hvor dem som skal gemme i denne mappe, skal væremedlem af!
Således kan du så nøjes med at give permissions til denne gruppe i mappen!

Altså er den kun så "offentligt tilgængelig" som du gør den til, via security settings!
Avatar billede renehansen Nybegynder
01. august 2003 - 10:59 #13
Karser jeg tror ikke du helt har fået fat i det endnu, det jeg vil er at oprette en mappe, share den og give den et netværksnavn, og så skal word som default stå i roden af det netværksdrev, når man trykker gem eller gem som.

Men mappen skal på ingen måde have noget med User´s indstillinger at gøre, da de ikke skal have oprettet deres dokumentmapper derinde. De skal bare henvises dertil når de vil gemme et nyt word dokument og derfra selv vælge hvilken mappe de vil gemme i. Alle skal directes ind i roden, der må være en server kommando eller lign der kan sætte det op.
Avatar billede karser Nybegynder
01. august 2003 - 11:12 #14
...nej! Hvis du redirecter My Documents (og kun denne) gemmes der ingen brugerinstillinger i mappen! og denne mappe gemmer word, excel og de andre office programmer i allerede "fra fabrikken"...

Men allright! Hvis du ikke mener, at du kan bruge dette, så følg "jpvi's" anbefalinger!

Du kan lave MSI pakker med WinInstall LE (Gratis version), som ligger på Win2k - server CD'en. Læs mere om WinInstall og MSI på http://www.wininstall.com/
Avatar billede renehansen Nybegynder
01. august 2003 - 11:13 #15
Det jeg mener er at den så vil oprette en mappe med den enkelte bruger som owner. og vi så vil få alle brugernes mappe til at ligge p ådet netværksdrev.
Avatar billede karser Nybegynder
01. august 2003 - 11:15 #16
...Undskyld... Jeg læser lige din kommentar fra tidligere, og der har jeg læst forkert... Så jeg svarer lige på dit spørgsmål om, hvor hvidt mappen vil være offentlig tilgægelig, igen...

Jo ,det er den! Mappen man henviser til, gennem denne redirect funktion, bliver ikke ændret, eller personificeret på nogen måde! Så du kan bruge denne, på en vilken somhelst netværks share du ønsker!
Avatar billede karser Nybegynder
01. august 2003 - 11:16 #17
til din kom. 01/08-2003 11:13:39 >
Nej, så længe du ikke brugere den parameter der hedder %USERNAME% efter netværksstien, så bruger den udelukkende den sti du taster, og ikke andet!
Avatar billede renehansen Nybegynder
01. august 2003 - 11:18 #18
Jeg vil prøve at se lidt på begge løsninger og præve dem lidt af, Mange tak for hjælpen forløbig.

Jeg vender tilbage og deler guld ud inden længe ;)
Avatar billede karser Nybegynder
01. august 2003 - 11:20 #19
ok! Sig endelig til, hvis du støder på noget!
Avatar billede lazac Nybegynder
02. august 2003 - 15:01 #20
Ja, det er det.

Jeg vil tro at grunden til du ikke umiddelbart ser muligheden er, at du kigger i den standard GPO der default.

Du skal selv tilføje en administrativ template til den office-pakke du bruger.
Dette gøres ved at åbne GPO'en, gå til "User Configuration", højreklik på "Administrative Templates" og vælge "Add/Remove..."

Du skal downloade det resource kit der passer den office-version du kører, hvis ikke du er så heldig at du kan finde template-filen alene. For office 2000 hedder filen du skal bruge "word9.adm". (jeg gætter på word10.adm for xp/2002). Denne fil kan du gemme i winnt/inf folderen, sammen med de andre administrative templates (*.adm).

Resten bør være lige ud af landevejen.
Avatar billede tomdane Nybegynder
21. august 2003 - 11:44 #21
Altså, bonderøvsmetoden er at gøre det i hver enkelt Word (tools, options, file locations, angive placering), og selv den nye Excel 2002 har fået denne funktion.

Ulempe: skal indstilles for hver maskine. Fordel: tager 7 sekunder at indstille.

Jeg har det som et fast punkt i min installationsprocedure for nye maskiner, ligesom at nesætte IE's cache til 20 mb og indsætte proxyserver etc.

TD
Avatar billede renehansen Nybegynder
07. juni 2004 - 10:26 #22
Har aldrig haft tid til denne, men point skal gives, da jeg ikke har nået at afprøve de forskellige metoder, får i point for viljen til at hjælpe.

:) fortsat god dag.