Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
22. juli 2003 - 14:55 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

køb af forstærker eller reciver

Hej min 10-15 år gamle AKAI forstærker er nu ved at stå helt af... Så nu må det være tid til en ny..

Men det med penge er ikke så godt :)

http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&cSub=&id=395&action=produkt
eller
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&cSub=&id=1224&action=produkt

Eller måske noget herfra:

http://www.shopman.dk/0search.asp?catid=60&offset=120

Har ca 2000 kr til indkøb. (så forventer ikke alt for meget)

Hvad er forskellen egentlig på en forstærker og en reciver ?

Desuden har jeg 2 stk 150 watt JAMO højttalere, så den må gerne være på noge watt der ligner dette...

På forhånd tak :)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
22. juli 2003 - 14:57 #1
er der forresten nogen grund til at købe en sorround-sound forstærker, når jeg kun har mine 2 jamo'er..

Forstærkeren skal bruges til: Lyd fra pc, cd afspilleren, radioen, dvd og tv
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
22. juli 2003 - 14:59 #2
Forstærkerer forstærker kun de signaler du smider ind i den... En receiver kan også det, men har endvidere indbygget radio
Avatar billede sn2002 Nybegynder
22. juli 2003 - 16:04 #3
jeg kan helt klart anbefale at investere i en Sony receiver - jeg har lige overtaget min storebrors, som han købte for 12-13 år siden, og den er stadig noget af det bedste på markedet til denne pris, efter min mening, og der har aldrig været problemer med den, selvom den er flittigt brugt (modellen jeg har hedder SONY STR-DE305 - mon ikke der findes en nyere 'storebror' til den?).

Sony STR-DB780 ser fed ud (2.995 kr på www.hifishoppen.dk, 3.999 kr på www.hifi-import.dk)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
22. juli 2003 - 16:09 #4
Sony STR-DB780 er totalt fed....

Men den ligger 995 kr for højt :(
.... men måske man bare skulle vente et par uger og så have penge nok, til noget der funker :)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
22. juli 2003 - 16:45 #5
det vil jeg da anbefale - den ser fandeme gennemført ud, så tag og sæt lidt af månedsindtægten til side, og invester i den her ligeså snart du har nok (det skal lige siges at jeg ikke har hørt den, men jeg har på den anden side heller aldrig hørt en sony receiver, der ikke holdt vand, så at sige...).

:)
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. juli 2003 - 17:05 #6
Hejsa
Inden du forkøber dig på Sony, så hop en tur ned i Danmarks hi-fi klub og hør på lid NAD eller Denon.
Der får du rigtigt meget for pengene.
Har selv altid haft NAD og kan klart anbefale det. Der får du noget kram der kan trække dine højttalere.
Det ville forresten være spild af penge at investere i sorround, når du kun har to speakers...
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
22. juli 2003 - 18:03 #7
hejsa...

forhører nmig lige ved en ekspertven inden jeg køber noget...

denne som sn2002 anbefaler
http://www.hifishoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=221

eller

denne som hifi-import anbefaler:
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&cSub=&id=1545&action=produkt

Hva sys i?

HIlsen Peder
Avatar billede rs2000 Nybegynder
22. juli 2003 - 18:04 #8
Jeg vil også holde på en Denon eller NAD fra www.hifiklubben.dk
Det er kvalitet,til rimelige penge
Avatar billede sn2002 Nybegynder
22. juli 2003 - 18:47 #9
Jeg giver andersenph og rs2000 ret i, at Denon, og specielt NAD, er supergod kvalitet, og i mange tilfælde bedre end sony, men når vi taler om en investering på omkring 2000-3000 kroner, så er det svært at finde en NAD til de penge (de billigste ligger, så vidt jeg ved, omkring 3000 kroner).

En anden ting, som udelukkende er baseret på min nærmeste omgangskreds, er at jeg har oplevet, at en 5-6 år gammel NAD er gået i stykker ved een af mine kammerater, bare ved normalt musikbrug (een af de 'billige' modeller). Det er selvfølgelig et spinkelt grundlag at konkludere ud fra, men som sagt så har min brors gamle sony holdt i 12-13 år, uden nogen form for brok, og med fremragende lyd!

Ergo ville jeg enten vælge en af de dyre NAD-modeller (absolut at foretrække frem for Sony, HVIS du vil ofre en hel del mere end 3000,-), eller, hvis du vil holde dig under de 3000, en Sony. Giver det mening?
Jeg er altså stor tilhænger af NAD, men skal du købe sådan een, så vil jeg altså sige, at du bør gå efter een af de 'rigtig' gode, og ikke een af de billigste, modeller.

- og det kommer selvfølgelig også an på, hvor stor lyddiscipel du er - hvis du bare vil have et anlæg der spiller godt, så er der altså ingen grund til at gå ud og investere i de dyre modeller, når mindre kan gøre det.

PS: ang. surround, så skader det jo heller ikke at være på forkant med tingene - måske får han lyst til at udforske surround'en hen ad vejen, og så er forstærkeren klar til det....

Det blev en ordentlig smøre - håber det giver lidt mere perspektiv :)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
22. juli 2003 - 19:06 #10
jeg siger mange tak :)

Yeps, jeg ville nemlig gerne have sorround, for at være på forkant :)

Det blir enten Sony'en eller Yamaha'en.....

Jeg siger mange tak.....
Avatar billede sn2002 Nybegynder
22. juli 2003 - 19:28 #11
takker for point - held og lykke med købet ;)
Avatar billede guanche Nybegynder
22. juli 2003 - 19:55 #12
sony str db780 er i qs serien hvor print pladen ligger på skå i kabinettet for at sikre kvaliteten i lyden , det hedder et eller andet fint jeg ikke lige kan huske

så har den 4 lysleder ind og 1 lys ud
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
22. juli 2003 - 20:05 #13
vil i mene at Sony'en er 500 kr mere værd en Yamaha'en ?

og hvilken er bedst i stereo ?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
22. juli 2003 - 21:26 #14
Tak for point :-)

Vil lige nævne at www.hifiklubben.dk har en Denon Sorround forstærker på tilbud til 1999kr sat ned fra 2999kr
Avatar billede rs2000 Nybegynder
22. juli 2003 - 21:30 #15
Avatar billede sphongle Nybegynder
10. august 2003 - 21:09 #16
under 2000 kr. er det uden tvivl en cambridge forstærker tíl bare 1499 kr. den er genial til dette beløb. se den på www.hifiklubben.dk. og drop sony'en. NAD styrer men som sagt er de dyre.