Avatar billede zorak Nybegynder
21. juli 2003 - 21:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bootdisk til Gentoo Linux..

Hej eksperter...

Jeg har to spørgsmål:

1) Lige for tiden er jeg igang med at prøve at installere Gentoo Linux.... Men mit cdrom drev, som der sidder i min "server", kan ikke boote på det... Er der nogen der kender en floppy dist, som der kan udpakke .tar.bz2 arkiver?

2) Hvilken anden distrubution kan I ellers anbefale? Jeg har engang prøvet Redhat 7.3, og det kørte også rimeligt godt... Men jeg har bare hørt om at Redhat er usikkert, og så kan jeg ikke lide rpm formatet... Distrubutionen skal helst kunne opdatere sig selv ligesom gentoo.... Har I nogen forslag???

Hilsen
Jesper Andersen
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2003 - 22:32 #1
debian :)
så er du også fri for at vente at på at gentoo kompilere
tog 2 døgn på min maskine at kompile XFree og KDE :D
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2003 - 22:32 #2
svar
Avatar billede zorak Nybegynder
21. juli 2003 - 22:41 #3
jeg har før kørt med debian, men er prøver nu at stoppe da softwaren er for gammel... kernen kan for eksempel ikke køre med iptables, da det er kerneversion 2.22(?) at debian kører med....

jeg havde forresten regnet med at installere gentoo med en stage3 tarball.... det er nemlig kun en 133 mhz, min server....
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2003 - 23:08 #4
så er det jo fordi du har ikke har sat dig ind i debian ;)
Den kan sagtens køre 2.4
Går udfra det er woody du har ?

når den skal til at boot skriver du bf24 i stedet for bare at trykke enter

så får du en dejlig 2.4 kerne med ext3, iptables osv.

>>da softwaren er for gammel...
hvis det er en server skal du vel også være stabil software ? - derfor stable

Hvis du hellere vil prøve bleeding edge vælger unstable.

Altsammen noget du kan læse om på www.debianguiden.dk
Avatar billede zorak Nybegynder
21. juli 2003 - 23:12 #5
det der med "bf24" vidste jeg sgu ikke... tester det en anden dag... vender lige tilbage med et svar senere på ugen...
Avatar billede zorak Nybegynder
23. juli 2003 - 18:23 #6
hvor lang tid tror du at der vil gå før at apache bliver version 2.046?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2003 - 18:36 #7
dunno - men du kan finde en pakke på www.apt-get.org
bare søg på apache og den kommer lidt nede på siden
Avatar billede gentoobox Nybegynder
23. juli 2003 - 19:30 #8
1)- live-cd´en er faktisk kun portage, nano, kernel og moduler.
du kan godt bixe noget samme med disketter, men det ville være nemmere at finde et billigt cdrom drev et eller andet sted.

2)Jeg foretrækker Gentoo Linux (se navn ;)) Jeg har fuldstændig styr på hvad der er installeret i maskinen og hvordan jeg konfiurere det.

hvis man er nybegynder til linux, så syntes jeg at man skal installere Debian, Redhat, SuSe eller Mandrake bare lige for at få styr på /etc /usr /home. med en prekonfigureret distro kommer der også en masse programmer med.
f.eks i mandrake er der en precompilet kernel, KDE, Gnome, Samba osv. man kommer til at føle sig "hjemme" ved at installere en precokmpilet distro.

hvis man så senere installere Gentoo Linux (hvis man syntes andre linux´er er blevet for nemme.) så får man styr på nano, kernel compiling, oprettelse af partitioner osv.
Det er meget nemt at installere Gentoo Linux, der er en meget godt udført installations guide på deres side.

Det kan tage nogen timer at bootstrappe og compile systemet. bagefter tager det igen nogen timer at compile X.
jeg valgte at bruge Fluxbox i stedet for gnome / kde. - jeg kan godt li at have styr på det der bliver installeret. fluxbox er KUN en grænseflade, KDE og Gnome har også filemanager og alt muligt andet (crap) som jeg ikke kan bruge.
Debian-fans´ne har altid sagt at man skal bruge Debian fordi den har et pakke system der gør at man slipper for dependencies og RPM pakkerne. det er også rigtigt nok, men man kan også få APT til Redhat og mandrake.
Jeg kan bedre li pakke systemet i Gentoo, det er nyere og har alt hvad man skal bruge.
det er bare at skrive "emerge <pakkenavn>"
og hvis man ikke kan huske hvad pakken hedder, så sæger man bare med "emerge -s <pakke>"

Der er altid de nyeste pakker i deres portage. f.eks så udkom Krusader 1.21 beta1 for ikke så lang tid siden, jeg spurgte om de ikke ville tage den med i "unstable portage" og 1½ dag efter kunne jeg downloade krusader 1.21 beta1

der findes programmer (gentoolkit) som kan hjælpe dig holde styr på alt det du emerger, så du senere kan slette pakkerne igen.

Gentoo udtales som det staves, men bare med blødt G som i Gentle

Gentoo = sin helt egen personlige distro.
Avatar billede gentoobox Nybegynder
23. juli 2003 - 23:33 #9
Du må undskylde at jeg først skriver det nu, men jeg skulle først finde infoen om hvordan man installerede Gentoo uden CDrom.

og svaret lå lige foran næsen på mig:

http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml

Der står hvordan man installere via net.
Avatar billede zorak Nybegynder
01. januar 2004 - 20:34 #10
lad mig få point...
Avatar billede zorak Nybegynder
01. januar 2004 - 20:35 #11
lad mig få point...