Avatar billede gifle Nybegynder
16. juli 2003 - 10:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

BSOD nv4_disp.dll error

Hejsa til alle jer der trods sommervarmen sidder foran skærmen ;o)

Nå, videre til problemet der er som følger:
Nu har jeg en del gange oplevet den noget upopulære "blå skærm", med en fejl relateret til nv4_disp.dll, og tager jeg ikke meget fejl er det noget med display-driveren? Korrekt?
Og inden i råber højt, ja - jeg har brugt søgefunktionen her på eksperten, og har fundet nogle svar, har prøvet at skifte driver/opdatere, men det har ikke virket, har derudover ikke fundet noget brugbart.
Mit grafikkort er et GeForce2 MX/MX400, og mit spørgsmål går helt specifikt på: hvilken driver anbefales det at bruge til dette kort? Selv er jeg kommet frem til Nvidias driver version 41.09 der også skulle være WHQL certificeret, er det korrekt?

Hvad kan ellers være relevant at vide? Jeg kører XP Pro SP1.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. juli 2003 - 10:40 #1
http://www.tweakup.dk/HTML/download/nvidia.htm

41.09 -> beta

jeg har et geforce 2 MX jeg bruger 21.83 i W2k
Avatar billede chalde Seniormester
16. juli 2003 - 10:40 #2
De bedste drivere tilgf2mx kortene er: http://download.nvidia.com/Windows/30.82/30.82_winxp.exe

Jeg får også engang imellem bsod med nv4_disp.dll, og jeg mistænker mine bundkorts drivere for fejlen. (der er desværre ikke kommet nogen ny til mit endnu)
Så prøv at opdater dine bundkorts driver.
Avatar billede gifle Nybegynder
16. juli 2003 - 10:51 #3
chalde> Hvordan sikrer jeg mig bedst at den gamle driver er afinstalleret, og den du har angivet indstalleres korrekt?
Avatar billede gifle Nybegynder
16. juli 2003 - 10:52 #4
Chalde du siger: " De bedste drivere tilgf2mx kortene er: http://download.nvidia.com/Windows/30.82/30.82_winxp.exe "

Er det noget du har læst et sted, f.eks. i forbindelse med test? ( ville gerne evt. se et link så ), eller er det personlig erfaring?
Avatar billede tgk89 Nybegynder
16. juli 2003 - 10:53 #5
bare fjern grafikoortet inde i enhedsårintering
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. juli 2003 - 11:15 #6
jeg bruger 21.83 men har også brugt 23.12, jeg synes de er de bedste (især når man slipper for nView, da jeg bruger TwinView)

Hvad jeg engang læste var at driver til Geforce2 ikke længre blev optimeret særlig meget, efter 23.12 var optimering til Geforce3 vigtiger end Geforce2 optimering, så geforce2 driveren skulle vist nok være nogenlunde den samme, fra 23.12 -> nyeste, hvor efter der kun var få ændringer i optimering til Geforce2
Avatar billede chalde Seniormester
16. juli 2003 - 11:15 #7
Det er af egen erfaring med mit gamle gf2mx400 kort. Det var den driver der forvoldte mindst problemer, og gav den bedste ydelse hos mig.
Efter 30.82 begyndte nvidia så småt at "glemme" de gamle geforce kort, og tænkte mere i gf3/4/fx baner, og driverne blev derfor optimeret mere til de nye kort.
Avatar billede gifle Nybegynder
16. juli 2003 - 11:37 #8
chalde og rkhdk> Jeg regnede egentlig heller ikke med at nvidia længere gjorde i opdateringer til ældre kort som GeForce2, og anede også at en ældre driver sikkert var ganske udemærket.
Anyway - har prøvet den driver du anbefalede chalde, og fik blå skærm i spillet Gothic 2 efter blåt 2min., og i 3D CAD programmet Solid Works. Så nu vil jeg lige prøve den rkhdk foreslår.
Med hensyn til opdatering af driver til bundkort, så synes jeg ikke at kunne finde en driver til bundkortet? Bundkortet er Asus A7V VIA KT133, nogle der måske kunne hjælpe der??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. juli 2003 - 11:43 #9
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7V

grifle => hvis du højre-klik på skrivebordet -> egenskaber -> instillinger -> advanceret -> geforce2 -> oplysninger på driverversion -> hvilken version står der, der?

jeg har har prøvet at nedgardere nVidia driver, og problemet er at den ikke vil smide nogle af de nyere driver væk, også laver problemer.
Avatar billede gifle Nybegynder
17. juli 2003 - 06:08 #10
rkhdk> driver-versionen er godt nok 30.82, som jeg også har indstalleret nu. Har prøvet med 21.83 og 23.12, stadig uden held. Kan også se på det link du gav mig vedr. motherboard, at jeg ikke behøver nogle opdateringer der.

Så jeg ved snart ikke? Indtil videre er den driver der har været "mest stabil" nok 29.42, så jeg vil fortsætte med den, indtil der evt. kommer andre forslag? Men tilfredsstillinde er det jo ikke på nogen måde endnu.
Avatar billede gifle Nybegynder
29. juli 2003 - 23:30 #11
Jeg har stadig ikke fået det til at virke. Har i flere forslag, eller skal jeg bare lukke her?
Avatar billede gifle Nybegynder
31. juli 2003 - 23:43 #12
Jamen så lukker jeg her - tak ellers for jeres råd, bare noget irriterende at jeg ikke kan få det til at virke :o(