Avatar billede slumremand Nybegynder
15. juli 2003 - 23:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CPU rens

Hvad renser jeg en CPU med?

Jeg har lige fået en ny køler pga. en udslidt ting jeg havde i før.

Der sidder en smule kølepasta og andet snavs jeg gerne vil have væk.
Avatar billede abpdk Nybegynder
15. juli 2003 - 23:50 #1
Prøv med sprit og en vatpind
Avatar billede halifax Nybegynder
15. juli 2003 - 23:51 #2
Skrab det væk med noget med en skarp, plan kant. Et gammeldags barberblad kunne bruges. Med nænsom anvendelse.
Avatar billede slumremand Nybegynder
15. juli 2003 - 23:54 #3
Jeg er ikke så meget for at "prøve" noget :D

Gider ikke at skulle købe nyt udstyr, fordi det er lykkedes mig at beskadige min CPU.

Og jeg er heller ikke meget for at skrabe det af, da det sidder på selve CPU'en, og ikke ved siden af. (går ud fra at den ikke har det så godt med fysisk beskadigelse, ridser og sådan)
Avatar billede chalde Seniormester
16. juli 2003 - 00:00 #4
Har renset mine cpuer utallige gange med sprit og vatpind. Så længe du ikke hælder ½L sprit udover cpu, sker der ikke noget. Lidt sprit på en vatpind, og så er den klaret.
Avatar billede abpdk Nybegynder
16. juli 2003 - 00:01 #5
Nu kommer du jo an på hvilken cpu-type (?) der er tale om, men generelt kan de vist godt tåle en lille rids. Selve "indvoldene" ligger længere inde i chippen.

Personligt har jeg aldrig selv forsøgt at fjerne kølepasta, da jeg ikke har skulle(/ville) skifte min blæser, men min cpu har i hvert fald ikke taget skade af at blive renset med en vatpind dyppet i lidt terpentin. Men selvfølgelig hvis det er noget hårdt størknet skidt, kan det godt være at du bliver nødt til at skrabe det af som halifax foreslår.
Avatar billede slumremand Nybegynder
16. juli 2003 - 00:02 #6
jeg smutter ud efter sprit+pind og melder tilbage om en 10 minutters tid :P
Avatar billede slumremand Nybegynder
16. juli 2003 - 00:45 #7
Ye, en succsesfuld operation rigere, kan jeg fortælle at sprit/acetone er vinderen :)

sprit var ok, men lidt langsom i det... Men med begrænsede mængder acetone lykkedes det :)
Avatar billede abpdk Nybegynder
16. juli 2003 - 00:53 #8
Sørg nu for at spritten er væk inden du putter nyt kølepasta på, ellers risikerer du bare at det også bliver opløst :)