Avatar billede b2b_dk Nybegynder
12. juli 2003 - 17:28 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP - Dos-maskine med på netværk til Server2002 som TCP/IP

Jeg har et eksisterende netværk, - en filserver, Server2002 i domæncontroler og DHCP og loginnavn og kode for de resterende bruger-maskiner.
Jeg har en ren DOS maskine som gerne skulle logge på samme netværk og til område X:\ på filserveren og i DHCP hvor man i login skriver et brugernavn og password.
Jeg har købt et nyt netkort 3Com 3C509B-TCP i ISA som skulle kunne ovennævnte.
Er det lettere hvis man laver dos-maskinen med fast IP adresse.?
Er der nogen som kan hjælpe mig ???
Jeg bor i Viborg
På forhånd TAK.
Poul
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 00:14 #1
Jeg kan stadigvæk få mine DOS maskiner på netværket.

Og dermed også alle mine PC'ere ved floppy boot.

Så jeg kan muligvis guide dig en lille smule.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 00:16 #2
Du skal have:
  * en driver til net-kortet jeg mener den hedder ELNK3.DOS til det kort
  * en passende PROTOKOL.INI
  * diverse MS net drivere
  * de rigtige linier til at loade de drivere
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 00:18 #3
Du skal loade:

PROTMAN.DOS
ELNK3.DOS

og køre:

dllndis
netbind
sch /ndis

Og så skal du have loadet selve protokollen (og der står jeg af, fordi
jeg bruger PathWorks, hvilket du næppe gør).
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 00:18 #4
Og et svar såfremt du kunne bruget noget af det.
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 01:59 #5
Jeg har makket med det lige siden jeg udsendte spørgsmålet og har problemer med det endnu. - jeg har fundet en diskette fra 3com hvor der er flere filer og biblioteker på bl.a. de filer du nævner her, men jeg har ikke fundet noget som kan loade ELNk3.dos go de andre filer du nævner. Der er en install fil og der bliver der install. nwclient men uden IP osv. Jeg sidder med en ren dosmaskine og skal finde noget værktøj som kan smidde disse filer ind på dosmaskinen
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 02:02 #6
PS. Det netkort jeg har købt er altså i handlen endnu, men det er i bulck ver. og uden driver. Det er 3COM 3C509B-TCP i ISA som skrevet - Mar er vel ikke så heldig du bor i nærheden af min by.?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 09:48 #7
Nope.

Jeg er midtsjællænder.

Skal du køre MS net eller NW net.

Til MS net skal du installere NDIS.

Til NW net skal du installere ODI.

ELNK3.DOS er ikke det største problem.

Grundliggende skal den bare kopieres ind, loades i CONFIG.SYS
og konfigureres i PROTOCOL.INI - det kan gøres af set SETUP
program, men kan også gøres manuelt.

Men de er kunen driver til net-kortet.

Du skal have noget software at putte oven på.

Har du det ?

I givet fald hvilket ?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 09:53 #8
Hvis du starter helt fra scratch så skal du nok hverken satse på NDIS
eller ODI.

Men der findet noget freeware der hedder PKTDRV.

Det havde jeg faktisk ghelt glemt.

Men Google fandt følgende side (og der er links i bunden).

Og det ser ret lovende ud.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 09:56 #9
Hvad er server 2002?

En let måde at få en korrekt bootdiskette på, er at bruge Symantec Ghost. Her kan du få lavet en diskette med korrekt TCP/IP konfiguration til netop dit netkort, mapping af drev mv.

Når disketten er klar. bruger du blot den opsætning på dine DOS maskiner...

JP
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 10:01 #10
Hvis du har Banyan Vines, Lanatastic, PC-NFS, Chameleon eller et af
de andre produkter som gik out of business da Microsoft startede
med at levere TCP/IP så bør du kunne bruge SETUP program og
dokumentation for dem.
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 12:20 #11
>arne_v.: Jeg har fundet noget software i aftes ved navn MS LannManager som måske skal forsøges. Jeg vil lede efter Banyan Vines, Lanatastic, PC-NFS, Chameleon. Har du erfaring for hvilken af den der er mest brugervenlig for en ikke proffer.? Det er jo nok også der jeg løber i problemer med at opsætte div. i config.sys og protocol.ini. Jeg har lidt forstand på dosopsætning, men det her er vist lige ......
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 12:23 #12
Jeg tror ikke at du kan find ede produkter. Det var commercielle
produkter.

Hvis du har funder MS LanManager client til DOS, så burde det kunne
bruges.

Jeg har aldrig brugt det (har som sagt altid brygt PathWorks), men
formentlig er der et SETUP program som på et tidspunkt spørger
om driver og så skal du angive det rigtige directory
på din 3COM driver disk (der er et MSLANMAN.DOS directory).
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 12:26 #13
>jpvi.: Den første NT server jeg arbejde med var NT4 derefter den efterfølger Server2000 og den jeg har brugt det sidste år er Server20002. Der er lige kommet en ny Server2003 for ca. 2 md. siden.
Mht. Ghost, - er det også noget man kan lave med den nyeste Ghost, eller skal man tilbage til en Ghost på diskette for, at lave en opstartsdiskette i dos med div. opsætning...
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 12:28 #14
b2b_dk> Der findes ingen Windows 2002... Windows 2000 er lige blevet afløse af Windows Server 2003 (tidl. kendt som Server .NET).

Du kan blot bruge nyeste Ghost - det skal dog være Corp. Ed.

JP
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 12:41 #15
Jeg har lige været nede og kikke på pakken, - du har ret, jeg har stirret mig blind på et produktionsprogram til vinduer som jeg bruger, wed navn vip2002
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 12:42 #16
Hvad betyder det. - Corp. Ed.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 13:26 #17
At det er den dyre version !
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 13:37 #18
>arne_v.: Jeg har lige lavet en diskette fre ghost og sat den til DHCP. Kørt bootdisketten og efterfølgende kunne jeg se den have tildelt IPadd. 10.1.1.159 - derpå gik jeg til en XP-maskine og pingede denne ip-add. Så langt virkede det. IP`en kunne ses men nu er problemet nok at jeg har mit netværk sat op i domæne, så jeg kan ikke finde dos-maskinen ved at trykke "netværksteder". Det må man altså også skulle tildele et sted inde i dos-maskinen, evt. i protman.ini eller hvad.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 13:48 #19
PROTMAN.INI definerer net-kort og drivere.

Ikke konfiguration af prototokoller.

Men du skal vel heller ikke kunne se DOS maskinen - DOS maskinen skal
vel kun se netværket.

DOS maskiner kan ikke logge på domæne.

De kan kun connecte til en share med et brugernavn/password.

Og hvordan man gør afhænger af om man kører enhanced eller basic
redirector.

[så vidt jeg husker - det er næsten 10 år siden jeg sidste rodede
med sådan noget for alvor]

Hvis det er basic redirector så mener jeg at du på DOS maskinen kan
bruge følgende komamndo:

USE X: \\server\share%username *

og så prompter den for password.
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 17:51 #20
>arne_v.: Ja nu er jeg kommet et skridt videre og det er nok rigtig som du skriver at den ikke kan logge på et domæne. Jeg ar install. ms lanmanager i enhanced mode (jeg kunne ikke i basic) og jeg kan pinge begge veje nu.
jeg vil tage lidt at spise nu og vil senere prøve at indsætte den komando som du skriver - ligeledes vil jeg forsøge at install. det i basic mode.
Det er dæl... svært det her gylle............... Man skulle have hængt lidt mere i da der var dos-tider.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 17:55 #21
b2b> Ja - men det er jo derfor at vi er her på E... Må dog indrømme, at jeg nok var lidt for ung dengang til at være prof...
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 17:59 #22
Hvis jeg husker rigtigt så kunne man med basic redirectory connecte med
username + password til share, mens at man med enhanced redirector
skulle lave en signon og så connecte til share uden username + password.

Og da så enhanced brugte mere RAM, så var vi mange der syntes at det var
så som så med enhancement'ene i enhanced.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 18:02 #23
arne_v> Du er vist en gammel rotte :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 18:17 #24
Halv-gammel.

Men det kan godt være lidt svært at huske den slags.
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 21:15 #25
>jpvi.:> Ja jeg er også glad for at der er nogen som vil hjælpe her på E for der er ikke en eneste i hele denne by der aner noget om det her, - ikke jeg kender i hvert fald. Jo jeg begyndte så småt da vi arb. på 286 AT..
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 21:27 #26
>arne_v.:> Nu skal du se - jeg tror snart det begynder at lysne i øst.
Jeg har geninst. lanman.dos i basic uden fejl med driver og det hele.
Jeg har indsat denne linie til sidst i autoexec.bat (USE X: \\server\share%username *) Blot har jeg byttet X ud med O, og server til dennes navn og så tror jeg der laves ged i det, for jeg skal vel ikke indsætte O%wood (som er mit brugernavn). Maskinen loader det hele ind fejlfrit og kommer til password, - derefter skriver den forkert i server - brugernavn.
Jeg har loadet ms tcp/ip og ms dlc men netbeui vil den ikke tage med, men det er vel også unødvendig. Under biblioteket basic ligger der filer DNR (domæne name resolver - Socket driver - og addname filer) som ikke er loadet ind.
De skal vel ikke bruges. - Jeg tror vi er tæt på målet, men hvor hopper kæden af ??
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 21:42 #27
USE O: \\dinserver\sharenavn%wood *

og hvis det er i en BAT-fil skal % fordobles altså:

USE O: \\dinserver\sharenavn%%wood *
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 21:42 #28
Hvis den share er *helt* åben, så burde:

USE O: \\dinserver\sharenavn

faktisk være nok.