Avatar billede zigzager Nybegynder
07. juli 2003 - 14:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjemme arbejdsplads

Spørgsmålet er simpelt.

Hvad skal der til for at man kan logge sig på med sit logon hjemmefra og hvad koster det pr arbejdsplads ? ... OG sikkerheden skal være i top !
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
07. juli 2003 - 14:55 #1
Hvis du har en computer derhjemme, som du gerne vil bruge til at styre din arbejdscomputer, som står ude på din arbejdsplads, med, så er det meget enkelt med Windows XP.

Det du skal gøre er: (finder det lige frem, har et blad med det - hang on! :)
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:55 #2
Det kræver en ADSL forbindelse og en router som understøtter VPN. Per klient kan man få en router for under 1000 kr som kan VPN. Dertil kommer der prisen for en adsl linie. Den skal helst være med lige stor download og upload hastighed, når den skal bruges til en hjemmearbejdsplads.
Dertil kommer der udstyr som skal bruges på selve arbejdspladsen. Dette udstyr er dyrere, da det skal kunne håndtere flere VPN forbindelse. Jeg har ikke nogen ide om hvad det koster.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:57 #3
En router som denne kan f.eks. bruges til en VPN løsning.
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757898
Avatar billede zigzager Nybegynder
07. juli 2003 - 14:57 #4
hmm, vil du så bruge terminal servicen ?? ... det skaæ foregå på W2k maskiner, det burde jeg nok ha fortalt i første omgang :-)havd med firewall begge steder ?
Avatar billede zigzager Nybegynder
07. juli 2003 - 15:03 #5
læste lige zunggles svar igen. Helt præsis vil jeg gerne logge på som man gør inden for netværket ... og man så får adgang til sin mail via outlook og har sine dokumenter ... når man logger af synkronisere den så igen op mod serveren ..
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 15:14 #6
Routeren har indbygget en firewall, du kan eventuelt vælge at supplere med en software firewall. Bruger du VPN, så skulle du kunne arbejde på samme måde som sad du direkte på virksomhedens netværk. Men det kommer an på hvad der bliver lukket op for udadtil fra virksomhedens side.
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
07. juli 2003 - 15:15 #7
Hmm, jeg kan ikke lige finde guiden til Fjernstyring, men du kan eventuelt prøve dig lidt frem (Start -> Kontrolpanel -> System. Vælg derefter fanebladet Fjernstyring).

Lidt information om hjemme arbejdsplads:
- Der erikke meget at hente i form af skattefradrag for en hjemmearbejdsplads. Et arbejdsværelse kan kun trækkes fra, hvis det ikke kan bruges til andet end arbejde. Ifølge skattevæsenet kan et forsøgslaboratorium måske opfylde denne betingelse - en kontorarbejdsplads kan ikke.

- Benytter man sin egen private pc til hjemmearbejdet, og betaler man selv for indretningen af hjemmekontoret, kan man i teorien trække udgifterne fra på selvangivelsen. I virkelighedens verden er det dog nærmest umuligt at få sig et fradrag på den konto. Man kan nemlig kun fratrække den dokumenterede erhvervsmæssige andel, og man skal ifølge de almindelige afskrivningsregler for indretnin og udstyr. Da der samtidig er en bundgrænse på 4600 kr, betyder det, at man kun kan opnå et fradrag, hvis computer og indretning har været ekstremt dyrt.

- Til gengæld bliver man normalt heller ikke beskattet, hvis arbejdsgiveren betaler, idet værdien af den private brug som regel er mindre end skattevæsenets såkaldte bagatelgrænse på 4600 kr.

- Hvis arbejdsgiveren betaler telefonregningen for tale- og/eller dataforbindelser, bliver man beskattet af op til 3000 kr årligt for værdien af fri telefon. Har man en privat linje eller en mobiltelefon, kan man trække for bruget på denne fra de 3000 kr. En dataforbindelse, der har adgang til virksomhedens netværk, bliver ikke beskattet.

- Tidligere blev man beskattet af værdien af den private anvendelse af arbejdsgiverbetalt computer, men loven blevændret i 1997, fordi den var nærmest umulig at håndtere for skattevæsenet.

Diverse links:
- Skatteministeriets betænkning om hjemmearbejdsplads og skat: www.skm.dk/pub1/hjemmepc

- Gode råd og lærerige erfaringer fra arbejdsmarkedets parter: www.distance.bar-foka.dk

Arbejdstilsynets side med love, regler og anbefalinger for indretning af en kontoarbejdsplads: www.at.dk

HK's hjemmesider om hjemmearbejde: www.hjemmearbejdspladsen.dk

Håber det er noget du kan bruge til noget :)
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
07. juli 2003 - 15:18 #8
Min far bruger også hjemmearbejdsplads. Han bruger VPN og har TDC ADSL, som er betalt af firmaet.

Det vist en af disse løsninger: http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_hjem_hjem
Avatar billede zigzager Nybegynder
07. juli 2003 - 15:19 #9
selv det skattemæssige er slet ikke mit bord. Godt at vide dog :-) ...

det er mere det tekniske jeg skal stå for... og siden jeg ik lige har arbejdet så meget med det før er jeg lidt på bar bund ...

Har læst noget med at en pix FW er noget af det bedste at ha i hver ende ... er det rigtigt ?
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
07. juli 2003 - 15:21 #10
Huh? Hvem leverer det?
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 15:21 #11
Det er noget i den stil, der skal stå hos arbejdsgiveren. Jeg ved ikke hvor små man kan få pix, så det kan være egnet til at have stående derhjemme.