Avatar billede zevicez Nybegynder
27. juni 2003 - 16:22 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

2 billeder i 1

Hej derude eksperteer..
Jeg har for nylig anskaffet mig paintshoppro 7, og øver mig for tiden i dets muligheder m.v.. Jeg er derfor helt begynder!

Jeg har lavet en lidt syret Baggrund, i forskellige sort/hvid nuancer, dog primært sort
Foruden har jeg lavet et billede i samme opløsning, hvorpå jeg har lavet noget syret tekst..
Jeg vil nu ligsom merge de 2 billeder sammen, således at teksten kommer over på baggrunden... Jeg ved det er muligt, men hvordan gør man lige???
Hvis nogle nærmest kan lave en step-by-step guide ville det være mega fedt

På forhånd tark.. eksperter
//Esben Baymler
Esben@Baymler.dk
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 16:31 #1
Dette er en god hjælpeside til Painshop Pro. Se under Tutorials:

http://www.pspgrafik.dk/
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 16:36 #2
1) Højre klik på din tekst og vælg copy
2) Højre klik på din baggrund og vælg "paste as new layer"
3) Hvis du har baggrund på din tekst, skal den fjernes. Prøv at bruge tryllestaven (magic vand), og klik på det der skal fjernes. Når det er markeret trykker du delete.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 16:39 #3
CTRL + D fjerner markeringen.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 16:43 #4
På din Layer Palette har du nu to lag.

Background layer og Layer1.
På denne palette kan du bestemme hvor gennemsigtig dine lag skal være. Hvis man f.eks. gør teksten en smule gennemsigtig (sætter den på 95%), så får man en anden effekt - teksten blender mere ind i baggrunden....

Man kan også ændre på laget...der hvor der står normal. Hvis man f.eks. vælger "hard light" bliver laget gennemsigtigt uden at motivet fader ud...

Der er mange muligheder *S*
Avatar billede zevicez Nybegynder
27. juni 2003 - 16:50 #5
magic vand er ok, men ikke rigtig godt, da jeg mens jeg lavede teksten, har brugt wind-effekt, og tryllestaven ka ik klippe alt med!
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 16:55 #6
Nej, for der er noget halv gennemsigtigt i.....

Det bedste er jo at lave teksten direkte ovenpå din baggrund (det gøres i et nyt lag). Ved ikke om den er besværlig at lave igen? Så kan du øve dig *G*
Avatar billede zevicez Nybegynder
27. juni 2003 - 16:58 #7
ok.. problemet er..
Teksten har jeg først lavet på et billede for sig med sort Baggrund, og derefter merget den sorte bg, og teksten sammen
Så har jeg brugt diverse effekter osv for at lave teksten fed!!!!
Jeg vil nu proppe teksten over på et andet billede, hvordan gøres d? :)
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 17:01 #8
Forstår godt problemet *S* Men det er svært at skære alt det sorte væk bag din tekst da der er halvgennemsigtige ting.

Hvis du har en ren grænse at skære efter er det muligt - har du det?

Prøv at kopiere laget over på din baggrund og vælg Multiply eller nogle af de andre på Layer Paletten.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 17:02 #9
Kan du ikke bare lave teksten igen ovenpå baggrunden - hvis du altså kan huske hvad du gjorde? *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
27. juni 2003 - 17:05 #10
Du kan også tage viskelæderet og sætte opasity til 30% (hvor hårdt det visker), og så forsigtigt viske det der skal væk på tekstlaget.
Avatar billede lee Nybegynder
27. juni 2003 - 17:23 #11
Zevicez>> når du har merget er det ikke meget du kan gøre, da du som jeg kan læse har brugt Wind og div effekter derefter...

Du må igang forefra... og så huske at gemme din psp fil inden du merger... så kan du altid komme tilbage hvis noget går galt.

/Lee
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juni 2003 - 17:48 #12
Der findes også www.pspinfo.dk
selvom www.pspgrafik.dk ser størrer ud - ikke nødvendigvis bedre - det vil jeg lade andre om at afgøre...
Avatar billede zevicez Nybegynder
27. juni 2003 - 17:54 #13
SE HER:
selfølgelig ka d lade sig gøre:
http://www.prodic.dk/Tutorials/begynder/2til1.html
- Jeg forstår bare ikke guiden ordentligt!
Avatar billede lee Nybegynder
27. juni 2003 - 22:09 #14
www.pspgrafik.dk - tips - Fagudtryk - Fade billede ud i baggrund

Her er hvad du søger....
Avatar billede lee Nybegynder
21. juli 2003 - 00:40 #15
lukketid ?