Avatar billede theneeding Nybegynder
27. juni 2003 - 09:38 Der er 13 kommentarer

En meget underlig opstartsfejl.

Min computer har nu været nede i et stykke tid, da jeg ikke kunne få strøm til den, men det kan jeg så nu.
Men nu kommer der en fejl der siger der er fejl i styresystemet og kan ikke komme nogen vejne. idet beskeden står der, er der et billede af en diskette og et diskette drev hvor de viser man skal kaste en ind, og nedenunder er der alle F-tasterne.. hvor der står jeg skal trykke F1 for at genstarte. Aner ikke hvad for en diskette de skulle snakke om, jeg kan ikke komme ind i BIOS da beskeden kommer før det. "så heller ingen boot" kan i det hele taget intet foretage mig. De siger jo det er noget med styresystemet at gøre, men kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan komme ind i bios/boot fra cd'ere eller noget som helst. Havde resettet min Bios og kom dog ind, fik rettet nogle få ting, men stadig ikke nok til at komme videre (eller ind i biosen igen) er heller den store haj til BIOS:)
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juni 2003 - 09:46 #1
hvilken maskine har du??
Avatar billede theneeding Nybegynder
27. juni 2003 - 09:58 #2
Det er en PIII 800Mhz.. men den virkede fint før jeg udskiftede tower*
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juni 2003 - 09:59 #3
/ er specielt interesseret i hvilket bundkort der sidder i... Har haft et lignende progblem med et fig-sd11 fra en compaq.
Avatar billede theneeding Nybegynder
27. juni 2003 - 10:02 #4
Det er et: Aptiva 2178, 2198 bundkort.
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juni 2003 - 10:12 #5
jeg kender ikke det bundkort, og jeg er heller ikke den hurtigste knallert på havnen ved bios spørgsmål, men lad mig høre om du har prøvet disse muligheder:er batteriet på bundkortet dødt?
har du forsøgt med en dos-boot diskette? - det kunne hjælpe til at klarlægge om fejlen ligger i bios'en eller et andet sted. - evt. tjekke om aptiva har en opdateret bios liggende....
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. juni 2003 - 10:15 #6
Det kunne måske lyde som om, at din maskine ikke kan se din harddisk. Oplevede selv noget lignende med en gammel IBM-server sidste weekend, som havde stået slukket et stykke tid.

Efter adskillige reboots, samt fjernelse/genindsættelse af harddisks osv. kom den på mirakuløs vis til at køre igen.
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juni 2003 - 10:19 #7
jeg havde nemlig det samme med en gammel compaq 5838, og jeg var helt rundt i kornet indtil jeg skiftede batteri på bundkortet... Det viste sig at uden batteri kunne den ikke "huske" indstillingerne længe nok mellem hver genstart.
Avatar billede theneeding Nybegynder
27. juni 2003 - 10:19 #8
Kunne godt være batteriet. den er trods alt meget gammel efterånden.
Jeg vil lige prøve at udskifte hardware osv. et par gange og se om det hjælper. Skriver igen senere i aften når jeg nu er hjemme igen.
Avatar billede theneeding Nybegynder
27. juni 2003 - 10:21 #9
Hvor får jeg egentlig fat i sådan et batteri?
Er der ikke også en hjemmeside hvor man nemt og hurtigt lige kan lave en boot diskette?
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juni 2003 - 10:32 #10
du kan købe et batteri på nogle tankstationer ( de store statoil har... ) i byggemarkeder men tjek lige hvad der står på det.... Jeg vil tro at der står 2032, men du må hellere tjekke selv  :-)
jeg skal selv ha lavet en bootdiskette idag, så hvis du ikke finder en et sted, så giv lige besked, så må vi finde ud af et eller andet...
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juni 2003 - 10:37 #11
hehe....  du kan altid trykker på dette link... jeg fandt lige en dos 6.22
http://www.putergeek.com/downloads/popup_dos.htm
Avatar billede theneeding Nybegynder
27. juni 2003 - 10:37 #12
Najs. Takker:)
Avatar billede yvstre Nybegynder
14. august 2003 - 17:40 #13
hey........... jeg har læst dit problem og jeg har det samme så måske vil du skrive tilbage til om hvad du gjorde får at problemet blev løst............ det er røv irriterenede

mvh Yvstre - yvstre@area3.dk