Avatar billede tox-man Nybegynder
25. juni 2003 - 11:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Billeder og latex

Hejsa

Jeg syns ALTID det er et evigt tilbagevendende problem så snart der skal indsættes billeder i et dokument - jeg kan fint få billedet indsat, men absolut ikke til at stå der hvor jeg gerne vil :(

Er der nogen der kan anbefale nogle gode pakker, med god dokumentation til ?

/Jonas Levring
Avatar billede cpnielsen Nybegynder
25. juni 2003 - 12:08 #1
Inkluder pakken "graphicx" ved at skrive følgende i toppen af dokumentet (mener pakken er standard):
\usepackage{graphicx}

Dernæst kan et billede sættes ind ved f.eks.:
\begin{figure}[h]
\includegraphics[]{minFil}
\caption{Tekst til billedet}
\label{Label til senere henvisning}
\end{figure}

Det lille h efter \begin{figure} fortæller LaTeX, at du meget gerne vil have billedet til at stå, præcis hvor du indsætter det (here).

Jeg kan anbefale "The not so short introduction to LaTeX", som f.eks. kan findes på:
people.ee.ethz.ch/~oetiker/lshort/lshort.pdf
Avatar billede tox-man Nybegynder
25. juni 2003 - 12:19 #2
Det kan jeg også godt selv finde ud af - jeg syns bare _ALDRIG_ billedet kommer til at stå der hvor jeg gerne vil.. EKS:

jeg vil gerne have:

tekst
BILLEDE
tekst

men jeg kan kun få:
tekst
BILLEDE
<ny side>
tekst

findes der slet ikke nogle ordentlige pakker til placering af billeder ?
Avatar billede cpnielsen Nybegynder
25. juni 2003 - 13:43 #3
Kender ikke til nogen smarte pakker, men du kan prøve at skrive:
\begin{figure}[!h]
....

"!" gør, at LaTeX prøver lidt hårdere på, at få sat billedet ind, præcis hvor det includes. LaTeX ser så bort fra nogle af sine interne konventioner for, hvad der skal være opfyldt, før billedet kan indsættes...
Avatar billede avest Nybegynder
31. juli 2003 - 08:45 #4
Latex laver selv [h] om til [ht]. Men hvis du absolut vil have billedet et bestent sted skal du ikke burge float, som jo netop placerer figurer hvor latex ny syntes det ser smart ud.

\includegraphics[]{minFil}

Jeg mener der er en pakke som kan sætte caption på andet end floats hvis det er nødvendigt.