Avatar billede pantkongen Nybegynder
24. juni 2003 - 22:57 Der er 22 kommentarer

LAN deling af ting

Hej.

Har lidt problemer her med vores netværk, vi er 2pc'er på og vi får begge en ip adresse af vores switch som er koblet til et TDC adsl modem.

Hvordan deler vi så filer over vores netværk ? Vi kan ikke finde hinanden og jeg har added den ip vi har i vores firewall.
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:04 #1
#1 hvilket styresystem har I?
#2 når i har dynamisk ip, kommer I ind på hinandens computere med at køre (WIN+R) \\[ip].
Avatar billede pantkongen Nybegynder
24. juni 2003 - 23:12 #2
Hej der :)

vi kører begge windows xp pro.

har prøvet at skrive det i kør som du omtaler men også kan du komme ind på hinandens delte mapper. men så henter jeg så en ting fra den ene pc så kører det skide langsomt, og jeg kan sådan set se at den henter det igennem internettet!
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:20 #3
Ok. Det er ikke optimalt, men i har altså fundet ud af at dele en mappe. Hvis i har fundet jeres ip med myip.dk eller lignende, er det internet-ip'er. De lokale kan fx findes ved at køre cmd og så skrive ipconfig/all.
Hvis det er den lokale, I allerede bruger, vil jeg foreslå en genstart. Hvis det ikke virker, så skriv igen.
Avatar billede pantkongen Nybegynder
24. juni 2003 - 23:22 #4
ja det virker fint nok nu at dele, vi har kun den ene ip at gå efter der, og den er også den samme når vi kører ip config, har lige rebootet og det hjalp ikke lige der. hm
Avatar billede superanden Nybegynder
24. juni 2003 - 23:25 #5
jeg har det samme...

her er msn messenger totalt fedt llavet hvis du bare klikker send fil som du ville gøre over normal internet til den anden computer så går det vildt stærkt og samtidigt er det meget mere stabilt end windows'...

Håber det hjælper

//Anders
Avatar billede ballsic Nybegynder
24. juni 2003 - 23:30 #6
hvis jeres subnetadresse er 255.0.0.0, er det fordi du kontakter et for stort subnet, så vil routningen naturligvis gå meget langsomt. du skal derfor nok overveje at installere 2 netkort i den ene maskine og lade den være proxyserver og firewall.
Avatar billede pantkongen Nybegynder
24. juni 2003 - 23:34 #7
hmm ja nu bruger vi ikke messenger desværre.

ja det er TDC der er noget lort igen, men tak for hjælpen :)
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:38 #8
Prøv med flere forskellige former for overførsel (fx også ftp), da i derved kommer uden om windows' overførsel. Problemet kan også skyldes hardwarefejl/ukompatibilitet i forhold til windows. Dette har voldt mig problemer en enkelt gang (dog ikke i min nuværende opsætning). Prøv også med flere computere, hvis der er mulighed for det.
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:39 #9
Nu siger du TDC... Jeg vil lige høre engang, hvilken router/switch, i har. Har selv en Linksys (trådløs), som virker upåklageligt.
Avatar billede pantkongen Nybegynder
24. juni 2003 - 23:41 #10
Okay vi prøver lige at køre det over ftp engang, det kan jo være har nemlig sat en server op til det alligevel.

Vi har en ganske alm. 10/100 switch fra ruby tech, en jeg selv har købt.
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:45 #11
Ok. Ingen erfaring med den. Indeholder den også en router, eller har du kun det obligatoriske skillefilter?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 23:51 #12
Skal vi nu ikke lige slå koldt vand i blodet?
1) TDC har altså ikke defineret TCP/IP, og udtalelser som "ja det er TDC der er noget lort igen, ..." viser mere om pantkongens IT viden end noget andet.
2) FTP vil ikke give større hastighed, da trafikken routes ud på Internettet så snart man bruger 2 WAN IP adresser til at kommunikere med. Det kan ikke være anderledes!
3) Når nu pantkongen HAR fortalt, at "..vi får begge en ip adresse af vores switch som er koblet til et TDC adsl modem." (lidt forkert formuleret, men det går nok), er det relativt let at konstatere, at han har fået tildelt sin IP adresse af TDC BB-RAS, dvs. begge maskiner har WAN IP på hvert sit subnet.

pantkongen> Letteste løsning er at tilføje et ekstra IP nummer til hvert netkort (eks. 192.168.0.1/255.255.255.0 og 192.168.0.2/255.255.255.0). Dette kan gøres jf. riversens fine artikel: http://www.riversen.dk/?id=artikler&cat=1&aid=2

Tilføj evt. maskin navnene i host filen på begge maskiner sammen med de interne IP adresser.

Når dette er gjort, burde alt være i skønneste orden!

Mvh JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 23:52 #13
ziprar> Enten har man modem (+ skillefilter) eller også har man modem+router. Man kan ikke nøjes med et skillefilter - det adskiller jo blot 2 frekvensområder fra telefonledningen...
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:58 #14
hmm nej.. Vi har skillefilter, modem, router.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 23:59 #15
rettelse: Enten har man modem (+ skillefilter) eller også har man router+modem (+ skillefilter). ...
Avatar billede pantkongen Nybegynder
25. juni 2003 - 00:52 #16
jpvj : jo tak fulgte den guide og så kunne den ene pc logge ind på ftp serveren den anden kørte med, men den gik så totalt kold hver gang den skulle overføre filer, ikke programmet men den mente der var nogle ip konflikter den ikke kunne overskue.

tak for hjælpen men jeg tror så jeg må købe en router, godt man skifter til tele2 nu hehe :)
Avatar billede riversen Nybegynder
25. juni 2003 - 08:52 #17
ip konflikter? har du defineret unikke ip'er for hver pc på netværket?
Avatar billede riversen Nybegynder
25. juni 2003 - 08:54 #18
alternativt kan du jo bare bruge netbeui protokollen i stedet for tcp/ip, hvis det ikke er et must med tcp/ip kommunikation
Avatar billede ziprar Nybegynder
25. juni 2003 - 23:59 #19
Jeg vil nok sige, at det er meget dumt ikke at få ordnet tcp/ip... Hvis den ikke er i orden, så er det ret farvel til mange spil (hvis man da bruger sådan noget).
Avatar billede predator-experten Nybegynder
30. juni 2003 - 00:15 #20
ALTID HUSKE IPX, med ipx kan du være på internettet og lan samtidig, havde altid det prob før, men bare add protokolen ipx, så virker det :)
N.B husk at sætte den til automatisk ip
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
30. juni 2003 - 00:19 #21
Jah, hvis i installere IPX/SPX, kan I i adressefeltet i explorer bare skrive \\computernavn for at komme ind på den anden computer...
Avatar billede pantkongen Nybegynder
01. juli 2003 - 17:40 #22
Hmm tak for de mange svar faktisk så virkede det som predator eksperten sagde jeg skulle tilføje ipx, så må du have nogle point også :)