Avatar billede tofferman Nybegynder
19. juni 2003 - 12:52 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket digitalkamera.

Hej.
Jeg overvejer at købe et digitalkamera. Jeg har ca. 3000 kr. til rådighed.

Kameraet skal helst være 3 megapixels eller derover.

Hvad vil I anbefale?
Avatar billede runeevers Nybegynder
19. juni 2003 - 12:56 #1
Har lige købt et Sony CyberShot DSC-P52 til 2500,- (se evt http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324708045 ) og det er dybt anbefalelsesværdigt. Meget gennemført, oven i købet med mulighed for at optage mpg med lyd.

Du kan også overveje P72 ( http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324708039 ). Forskellen på de 2 er vist så vidt jeg er orienteret kun at P72 har bedre zoom.
Avatar billede iphase Nybegynder
19. juni 2003 - 12:59 #2
Canon er allround gode.
hvis du vil give 39 kr extra, råder jeg dig stærkt til at købe følgende

Det er en investering som er 100% sikker på at tilfredstille dig.

PowerShot A70
Det avancerede familiekamera
3,2 Megapixel samt et lysstærkt Canon 3x optisk zoomobjektiv. Herudover byder kameraet på en høj grad af brugervenlighed og en række nye funktioner.
Som tilbehør kan der leveres vidvinkel, makro og tele forsatslinser samt et undervandshus

Vejl. pris ekskl. moms :
3.039,00 kr.

SPECS:

3,2 Megapixel
Zoom-objektiv 3 x optisk (max 10x med digital zoom)
Kompakt og smart design
5-punkt auto fokus system AiAF
Hurtig Canon Digic processor for kvalitets fotos
iSAPS (Intelligent Scene Analysis) teknologi
Direct Print udenom computeren
Manuel/Program/Auto indstillinger
AA-batterier
CIG (Canon Image Gateway) kompatibelt
Film/lydklip
Danske kameramenuer
Danske hardware og software manualer
Avatar billede overchord Nybegynder
19. juni 2003 - 12:59 #3
Det kan du faa et ret godt kamera for. Ved ikek hvad din egen favorit er, men jeg er glad for Canon:

http://www.itbutikken.dk/default.asp?
Avatar billede foralias Praktikant
19. juni 2003 - 13:03 #4
Kan kun tilslutte mig iphase og overchord's holdninger.
Canon powershot A70.
Avatar billede rotne Nybegynder
19. juni 2003 - 13:14 #5
Jeg er også Canon-tilhænger.

For ca. 2.870,- (inkl. moms) kan du få A70 modellen
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587982
Det er et lækkert kamera med masser af funktioner. (Bruger AA-batterier så læg 2-300 kr. oveni til opladelige batterier og oplader).

For ca. 3.099,- (inkl. moms) kan du få Ixus V3 modellen
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587962
Den fylder lidt mindre i lommen og bruger et særligt batteri og oplader, som følger med i prisen.

Til begge kameraer skal du købe et ekstra Compact Flash memorykort - 128 mb eller 256 mb - de koster hhv. 250,- og 450,- eller deromkring.

Jeg har selv et Ixus V3, som jeg er meget glad for.

Hvis man har 1.000,- ekstra, kan man overveje Ixus 400, der er den nyeste model i serien. Det er med 4 Megapixels.
Avatar billede tofferman Nybegynder
19. juni 2003 - 13:18 #6
Ok, jeg har nok en tendens til at vælge Powershot A70. Uover at Ixus har et lækkert design, er der så andre ting som jeg bør tage i overvejelse hvis jeg vælger Ixus?
Avatar billede rotne Nybegynder
19. juni 2003 - 13:27 #7
Ixus har kun 2x optisk zoom, A70 har 3x. Hvis du har plads i lommen, tror jeg de fleste vil anbefale A70'eren.

Jeg ville bare have det så småt som muligt, så jeg kunne have det med altid. Ixus er noget mindre, - men det er jo helt individuelt. Min far har A40'eren, som er samme størrelse som A70, og han har slet ingen problemer med størrelsen.

Faktisk er det måske en smule lettere at få skarpe billeder med et lidt større kamera. Det er lettere at holde helt stille.

Under alle omstændigheder er jeg helt sikker på, du vil blive rigtig glad for et af de to.
Avatar billede kasperhyllested Nybegynder
19. juni 2003 - 13:28 #8
Jeg har købt et PowerShot A60 - og det er jeg meget glad for. Det minder meget om A70, bortset fra opløsningen.

Du skal huske, at en investering i et digital kamera ikke blot er kameraet. Der skal også være penge til hukommelseskort (rigelig med plads!), taske, genopladelige batterier og batteri-oplader. Deruodver er et stativ også en rar ting at have ligesom en kortlæser gør det hele noget lettere.

Så hvis du ikke har disse ting og 3.000 kr. er grænsen, så bør du nok lige finde ud af, hvad de koster. Du kan i hvert fald ikke undvære dem.
Avatar billede rotne Nybegynder
19. juni 2003 - 13:37 #9
En kortlæser ja, - det er rart. Kan fås for under 200,-, og så behøver man ikke bøvle med den medfølgende software, hvis man allerede har et billedbehandlingsprogram, man kender. Windows XP registrerer en kortlæser som et helt almindeligt drev, som man kan læse og skrive på som en harddisk.

Og så vil jeg også lige henvise dig til nogle internationale sider med masser af anmeldelser.

http://www.dcresource.com/reviews/cameraList.php
http://www.dcviews.com/
http://www.pcphotoreview.com/defaultcrx.aspx
http://www.dpreview.com/
http://www.reviewcentre.com/consumer_reviews10.html
http://www.digital-camera-reviews.info/
http://www.imaging-resource.com/
http://www.photo.net/
http://www.steves-digicams.com/
Avatar billede runeevers Nybegynder
19. juni 2003 - 13:42 #10
VIl lige påpege at hvis du vælger et af de Sony cams jeg nævnte, så medfølger både memorycard, opladelige batterier og oplader. Og her behøver du ingen kortlæser, i og med at windows registrerer cammet som et drev når du kobler det på, uden at du behøver at installere software.
Avatar billede photop Nybegynder
19. juni 2003 - 13:51 #11
Okay, der mangler måske ikke ligefrem Canon-tilhængere herinde. Jeg har selv et splinternyt Powershot A70, og er ligesom "alle" andre godt tilfreds. Jeg vil bare lige tilføje en enkelt ting.
Uanset om du vælger Canon eller ej, så gå efter optikken. Der er firmaer nok der kan lave "computer"-delen i et digitalt kamera, men hvis deres optik ikke duer, så hjælper en høj opløsning dig ingenting. Canon er kendt for både at have en fremragende optik og et kvalitetskamera på alle de computertekniske områder.
Avatar billede rotne Nybegynder
19. juni 2003 - 13:53 #12
Jeps - Sony er helt sikkert også en mulighed. Memory Sticks er dog ca. dobbelt så dyre som Compact Flash kort. (Der følger i øvrigt samme mængde hukommelse med apparaterne - og det bliver meget hurtigt for lidt.)
Avatar billede iphase Nybegynder
19. juni 2003 - 14:09 #13
Runeevers har et godt point der. god optik er et must. kviklys digitalkameraer til 900 med deres plastik optik er ikke ligefrem bonus. canon er også kendt for en god caseing, jeg har et powershot s40 som jeg tabte på gulvet her for nogle dage siden, der skete ikke en skid, udover at batteriet hoppede lidt op så jeg ikek kunne åbne til det, men det løste sig med en skruetrækker, hurra for metal caseing! ;)
Avatar billede tofferman Nybegynder
19. juni 2003 - 14:10 #14
Tak for de mange gode svar!
Det bliver helt sikkert A70´eren jeg køber.

Hvis den bruger AA-batterier, har jeg allerede en intelligent oplader til NiMH-batterier.
Jeg har regnet med en ekstraudgift på 6-800 kroner til bæretaske, CF-kort osv.
Avatar billede rotne Nybegynder
19. juni 2003 - 14:16 #15
Denne her D-Res 8 taske er fed:
http://www.fovitech.dk/fotodok/lowe/d_res.htm D-Res 8
Den koster 189,- + fors. hos
http://www.foto-fun.dk/shop/productlist.asp?Id=85

God fornøjelse med kameraet.
Avatar billede tofferman Nybegynder
19. juni 2003 - 16:29 #16
Øv. A70´eren er ikke til at opdrive, medmindre man vil give næsten 3800,- for det hos TDC eller Ekspert!

Har lige talt med Kamerashoppen på Frederikssundsvej, og de anbefaler et Pentax i stedet for til ca. 3500,-.

Det tror jeg lige jeg smutter ned og kigger på.
Avatar billede tofferman Nybegynder
19. juni 2003 - 20:37 #17
Så er jeg den lykkelige ejer af et Pentax Optio-S.

Kameraet er på størrelse med en pakke smøger, men objektivet er ret stort alligevel. Og så ser det ud til at det tager nogle kanonflotte billeder!

Nu skal jeg bare lege med det, så jeg kan få lært alle funktionerne at kende. Og der er godt nok mange!
Avatar billede rotne Nybegynder
20. juni 2003 - 08:52 #18
Det ser dæleme lækkert ud. Jeg tjekkede lige et par anmeldelser, og de var vældig positive. Imponerende med 3x zoom på sådan en lille fyr.
Fast movie mode lyder sjovt. Optag med op til flere sekunder mellem billederne og afspil dem med 12 i sekundet.

Og SD-memory er kommet rigtig langt ned i pris.

Held og lykke med det.
Avatar billede tofferman Nybegynder
23. juni 2003 - 15:29 #19
Nu har jeg haft det med til 80-års fødselsdag, hvor det kom til eksamen.

Det er bestået!
Det virker faktisk som om at det er et stort kamera, som man har fået pakket ned på utrolig lidt plads. Der er utroligt mange indstillingsmuligheder, og de fleste af dem kan justeres både manuelt og automatiskt. Den er dog ikke så god til at indstille hvidbalancen automatisk, men det kan man også nemt gøre manuelt.

Batterilevetiden ser også ud til at være i orden. Jeg har taget over 100 billeder plus nogle videoklip, uden at det har været nødvendigt at genoplade.

Kameraet klarer sig fint under alle lysforhold. Jeg var faktisk i stand til at tage et godt, skarpt billede inde i røret i Københavns metro, uden blitz!