Avatar billede half_d Nybegynder
17. juni 2003 - 02:13 Der er 4 kommentarer

Adgang til printer over nettet, gennem router.

Hej derude,

jeg sidder i et trådløst nætværk, bag en AirPort, som vi har en ethernet printer sat til, så alle i AirPort nætværket kan printe fra den (virker perfekt!).

Ydermere sidder jeg i et stort netværk, bag en router. (Udover AirPorten)

Når man kommer udefra, kan man vidst nok, kun 'se' AirPorten, alle vores ip-adr. er skjult udefra, dermed også printerens (eller hvad, den sidder direkte forbundet til airporten)

Mit spørgsmål er, er det muligt for en anden, der sidder helt udenfor alle netværkene, at printe fra vores printer (en i firmaet, han må godt)? Kan man overhovedet slippe igennem alle de firewalls og ditten+datten? Vi printer over tcp/ip, hvis ikke andet kan man oploade filer til printerens indbyggede printserver gennem port 80.

Håber der er nogen der kan gi' et praj eller noget.
På forhånd tak
// Halfdan Mouritzen
topdog.dk
Avatar billede version1 Nybegynder
17. juni 2003 - 03:34 #1
Det er ikke helt enkelt - der er en del ting der skal passe sammen:

Der skal være en route til printeren. Det vil bl.a. sige, at printeren/printserveren skal have en offentlig IP adresse (om ikke andet så virtuelt via NAT), og at trafik til denne adresse kan routes fra Internet via firewalls (og ditten+datten :-) til printeren/printserveren (og retur hvis man skal kunne se status på printeren).

Hvis ikke printeren har en offentlig adresse, kan du konfigurere NAT/portmapping på din Airport således at den redirigerer trafik (print) til printeren. I Airport Admin Utility vælger du Portmapping og vælger f.eks.: public port = 9100, private ip = <printeren ip adresse>, private port = 9100. Du skal dog være opmærksom på, at ALLE på Internettet i princippet har adgang til at printe på din printer (nok ikke den helt store grund til bekymring :-)

Alle yderligere firewalls på routen skal tillade indgående trafik til den pågældende IP adresse på de relevante porte. Dette er typisk port 9100 (PDL Data Streaming) eller 515 (LPQ).

Hvis du ønsker at bruge Internet Printing Protokol er det selvfølgelig http (port 80). Det kræver dog at printeren har en web server indbygget og understøtter ipp eller at du f.eks. hoster printerne på en W2K server med Internet Printer Server og IIS installeret. Det kræver også at du har ipp installeret på din klient. Du kan checke om du kan få adgang til printeren fra en browser: http://<ip-adresse> Når du konfigurerer printerdriveren skal porten typisk sættes til http://<ip-adresse>/ipp eller ipp://<ip-adresse>.

Hvis printeren sidder direkte på din Airport, så formoder jeg at Airport’en fungerer som printserver. Du kan prøve ovenstående NAT m.v. på Airportens LAN adresse.
Avatar billede half_d Nybegynder
17. juni 2003 - 05:04 #2
Printeren har en indbygget webserver og fungerer også som printserver.
Problemet består hovedsageligt at printeren har en ip adr. som kun kan ses indefor airport netværket. (10.0.1.10)
Vores airport har mere eller mindre alle porte åbne (vi kan i al fald styre det selv) men überRouteren i boligen har så vidt jeg husker (fra sidste portscan) kun 80 og 20-21 åbne. (Nu har jeg lige kigget på en php info på vores webserver ude i byen, der siger at jeg sidder på port 26418..)

Men den router er en mindre hindring i mine planer om langdistanceprintning over det verdensomspændende...

what to do..?

// Halfdan
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. juni 2003 - 07:06 #3
>Printeren har en indbygget webserver og fungerer også som printserver.

Hvilken printer?

>Problemet består hovedsageligt at printeren har en ip adr. som kun kan ses indefor airport netværket. (10.0.1.10)

Det er det som version1 forklare med "Der skal være en route..." og "Hvis ikke printeren..." samt "Alle yderligere firewalls...".

>(Nu har jeg lige kigget på en php info på vores webserver ude i byen, der siger at jeg sidder på port 26418..)

Denne port er helt sikkert forskellig fra gang til gang du prøver dette. Det er bare den port du har fået "tildelt" af jeres "überRouter".

Men alt i alt, hvis du ikke kan kontrollere jeres überRouter og få åbnet for en port ude fra og ind, så skal du nok ikke regne med at komme nogen steder. Du skal altså have überRouter til at forwarde den øsnket port (version1 nævner 9100 og 515) til jeres AirPort og jeres AirPort skal forwarde samme port ind til printeren i jeres eget lille netværk.
Avatar billede half_d Nybegynder
17. juni 2003 - 07:57 #4
Printeren er en Minolta QMS Magicolor 6100, kan alt - vil alt.
Jeg roder lidt med det hele og kigger lige på den med variable porte fra überRouteren..
Jeg tror godt jeg kan lave NAT stads på airporten, men skal lige læse i manualen... den må vel være i sin plastik i æsken den kom i... :)

Tak for hjælpen indtil videre, vender snarligt tilbage.

// Halfdan