Avatar billede evil-twin Nybegynder
11. juni 2003 - 19:32 Der er 6 kommentarer

Installations problemer på Chaintech ct-7NJL1 Apogee

Jeg har lige købt et nyt chaintech 7NJL1 MB , og 2 samsung 256 mb pc 2700 ram ,samt en Amd 2600 xp+ T.bred cpu.
Nå jeg skal installere windows hverken 98, ME eller XP ikke få lov til det den fejler konstant , jeg har prøvet med en anden ramklods Kingston 512mb pc2700 , og en anden cpu , men det løser ikke problemet , grafik kortet har jeg også prøve at skifte ud med et Asus v-7700 64 mb.
på nær ram og cpu er HDD ,cd-rom grafikkort mm , taget fra et Asus a7v333-x , hvor der aldrig har været problemer , samtidig syntes jeg dét er mærkligt at så snart jeg sætter 230 V stikket til pc'en tænder lyset i min optiske mus

Hardware er følgende:
MB  chaintech 7NJL1 Apogee
ram  2 stk samsung 256 mb pc2700  (6ns)
cpu  Amd athlon 2600 xp+  (fsb 333)
Saphire radeon 9000 pro 128mb grafikkort
seagate barracuda  80 Gb HDD
asus dvd E-616 dvd drev
Plexwriter 12/10/32 A Brænder

Nogle ide'er til hvad der er galt ???
Avatar billede chalde Seniormester
11. juni 2003 - 19:44 #1
1) Hvilken fejl kommer der?
2) Opdatér bios
3) Test begge ramklodser ned www.memtest86.com og test begge ramklodser i en anden computer. Hvis de fejler i dit motherboard, og ikke i et andet, er dit bundkort defekt. (Var selv ude for det for et par måneder siden med et chaintech 7njs)
Avatar billede evil-twin Nybegynder
11. juni 2003 - 22:57 #2
1) forskellige fejl hver gang , både på 98 , me og xp
2) bios er opdateret
3) rammene er helt nye , kan selvfølig være defekte , men har prøvet med anden ram som lige har kørt 3d mark 2001 test uden problemer
Forhandleren har testet MB og siger det ikke fejler noget så også selv at det kørte , men ville ikke da jeg kom hjem
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 08:07 #3
denne testvejledning sendte shg til mig, da jeg havde problemer med nyt bundkort:
prøv at afmonterer bundkortet, derefter dækker du alle de forhøjninger bundkortet monteres på i kabinettet med et stykke antistatisk emballage, for eksempel den pose bundkortet lå i, derefter monterer du bundkortet igen, og presser skruerne igennem den antistatiske emballage nå bundkortet sættes fast

hvis det ikke løser fejlen, så kør test et og fire

1. test af ram:
Download programmet memtest 86 fra www.memtest86.com det er et lille program man bruger til at teste ram med, det kræver at man har en tom diskette, hvis det raporterer bare en fejl, så er rammen defekt

2. test af grafikkort:
Hvis muligt anbefales det kraftigt at køre denne test i en anden computer en den man har problemet med. download programmet 3dmark 2001 se fra http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml, installer program, og kør en test, hvis den går ned, eller viser fejl på billedet så er der noget galt med kortet. Opstår problemet først efter nogen tid i maskinen, så skal testen sættes til at køre i loop f.eks. 1 time eller måske mere.

3. test af bundkort:
Prøv at afmonterer bundkortet, læg det på en lille forhøjning, f.eks. en træplade der har ca. samme størrelse som bundkortet, mellem bundkortet og pladen lægges der f.eks. den antistatiske pose bundkortet kom i. Her efter kan CPU, Køler, grafikkort, harddisk, cd-rom og stræmforsyning monteres. Start dit operativsystem op igen, og prøv at teste det med 3dmark(jf. punkt 2), her skal, som ved grafikkortet, også tages hensyn til hvor lang tid maskinen skal testes - er det måske 2 timer, eller måske kun ½. hvis isolering af bundkortet fjerner fejlen, så prøv at afmonterer bundkortet, derefter dækker du alle de forhøjninger bundkortet monteres på i kabinettet med et stykke antistatisk emballage, for eksempel den pose bundkortet lå i, derefter monterer du bundkortet igen, og presser skruerne igennem den antistatiske emballage nå bundkortet sættes fast

4. test af harddisk:
På vores hjemmeside www.shg.dk, finder De frem til en harddisk af samme fabrikat som den købte, derefter klikker du infoboksen frem, i bunden af denne boks er der et link til producentens testprogram til test af alle deres harddiske, kør testen, hvis den kommer med en fejlkode, så sendes disken ind til reklamation. - OBS! Alle producenter med undtagelse af Fujitsu tilbyder også direkte reklamation ved dem, dvs. du kan kan online søge RMA ved dem, og så sende disken til dem. - Dette vil i de fleste tilfælde spare en del af den normale behandlingstid for en harddisk, da disken ikke skal igennem shg.dk
Avatar billede evil-twin Nybegynder
12. juni 2003 - 08:23 #4
jeg har prøvet med ram der ikke fejlet i testen , jeg har prøvet med 2 grafikkort begge testet på anden maskine og gået frjlfri igennem 3dmark 2001 benshmark test o g komplet test , bundkortet er monteret med antistatisk afstands stykker mellem MB og kabinet , og som du skriver i pkt 3 , opstart operativ system og test , ja ok , men jeg kan jo ikke få lov at installere noget operativ system , og alt mit hardware kørte 3d mark test dagen før jeg skiftede MB , og alt var ok  . har prøvet med 2 andre cpu'er som jeg også ved køre 100 % , og det vil stadigvæk ikke køre
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 13:05 #5
Tror bundkort er defekt. Men kontakt forhandleren og spørg om han har nogle idéer, da det koster en del og indlevere et produkt til ombytning/reperation som ikke er defekt.
Avatar billede evil-twin Nybegynder
12. juni 2003 - 20:18 #6
Jeg lukker spørgsmålet , det var mine nye samsung ram , der ikke lever op til hvad de lover , kan ikke køre 333 Mhz fsb